מקרה הדבקה נדיר בשפעת העופות: משרד הבריאות בסין עדכן כי ב-27 בינואר אותר אדם שנדבק בשפעת העופות, מחלה נגיפית של בעלי חיים שבד"כ אינה גורמת להדבקות בבני אדם. האיש נדבק במוטציה שמשלבת שני זני שפעת. 

לסוכרת יש כמה סימנים ברורים שכל הורה יכול לשים אליהם לב
הוסיפו את המאכל הזה לפני הארוחה כדי להפחית את צריכת הקלוריות | ד"ר מאיה רוזמן

בעקבות המקרה הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הסיכון להדבקת בני אדם נוספים בזני שפעת העופות נמוך מאוד. הארגון נזעק להודעה הזו בעקבות מגפת הקורונה, לאחר שבתחילתה של המגפה סירב הארגון לקרוא למגפה פנדמיה וסירב לעודד שימוש במסכות וסגרים עד להתפשטות מסיבית של הנגיפים.

שפעת העופות היא כאמור מחלה מדבקת של בעלי חיים, הנגרמת על ידי נגיפים התוקפים בדרך כלל עופות בלבד, ובמקרים נדירים יותר חזירים. עופות משק בית פגיעים במיוחד להדבקה בשפעת הזו, שיכולה להגיע בקלות לממדים של מגיפה כפי שקרה השבוע בטורקיה ורומניה.
 
למחלה בעופות יש שתי צורות אופייניות: האחת גורמת למחלה קלה, המתבטאת לרוב בשינוי בצורת הנוצות או בהפחתה ניכרת בייצור הביצים. הצורה השניה והמדאיגה יותר היא קטלנית. המדובר במחלה שזוהתה לראשונה בשנת 1878 באיטליה, שנה בה מתו כל העופות שנדבקו בנגיף. המוות יכול להתרחש בתוך שעות ספורות מרגע ההדבקה.
 
הנגיף הגורם לשפעת העופות הקטלנית הוא מזן הקרוי H5N1 העשוי להדביק גם בני אדם ולגרום למותם. הנגיף נהרס בחום של 56 מעלות למשך 3 שעות, או בחום של 60 מעלות למשך 30 דקות. הנגיף שורד בטמפרטורות קרות, לרוב בצואה מזוהמת, למשך 3 חודשים לפחות.

במים מסוגל הנגיף לשרוד עד 4 ימים בטמפרטורה של 22 מעלות ומעל חודש בטמפרטורה של אפס מעלות. מחקרים הראו כי גרם אחד של צואה מזוהמת בנגיף עלולה להכיל כמות מספקת של הנגיף המסוגלת להדביק מיליון עופות. הפעם כאמור נמצאה מוטציה אצל הנדבק שכללה שני זנים.
 
התפרצות שפעת העופות מדאיגה את רשויות הבריאות בעיקר בשל הזן הקטלני של הנגיף, שגרם לעשרות מקרי מוות בבני אדם. חשש נוסף הוא מהתפרצות מגיפת שפעת נוספת בבני אדם. ידוע כי נגיף שפעת העופות, ונגיף השפעת הרגילה בבני אדם, עלולים להחליף ביניהם מטען גנטי כשאדם נדבק בשני הנגיפים גם יחד. התוצאה: יצירת נגיף-על קטלני ביותר, עמו גוף האדם אינו מסוגל להתמודד. כנגד נגיף כזה, לא קיים כל חיסון המונע מחלה קטלנית. נגיף-על שכזה עשוי להמשיך ולעבור בין בני אדם, ולהביא למותם של אלפי בני אדם.
 
על פי הידוע הנגיף אינו עובר מאדם לאדם, אלא רק דרך צריכת בשר עופות או חזירים נגוע. עם זאת, ייתכן כי הנגיף עלול לעבור, בדומה לנגיף האיידס, דרך נוזלי גוף. מומחים ברחבי העולם בודקים אפשרות זאת. הדבקה בזן הקטלני לאדם של שפעת העופות – H5N1 היא נדירה. הדבקה ראשונה כזו דווחה בהונג קונג בשנת 1997, שנה בה אושפזו 18 אנשים מתוכם שישה מתו. כל החולים נדבקו לאחר שבאו במגע עם עופות או שווקי בשר.
 
משרד הבריאות בנה תוכנית פעולה במקרה של תרחיש הדבקה המונית בשפעת העופות. על פי התרחיש, עלולים למצוא את מותם אלפי ישראלים שידבקו בנגיף, בתי ספר ייסגרו וכ-10 אחוז מהאוכלוסיה ייעדרו מעבודתם למשך ימים ארוכים. משרד הבריאות רכש כבר לפני שנים מלאי תרופות נגד התפרצות אפשרית של שפעת העופות בישראל. 

תסמיני שפעת העופות בבני אדם כוללות תמונה הדומה לשפעת רגילה: עליית חום עד 40 מעלות ויותר, חולשה, צמרמורת, כאבי שרירים, נזלת ושיעול. שפעת העופות עלולה להחריף לכדי דלקת ריאות חמורה, דלקת קרום המוח וזיהום דם קטלני. אדם החשוד שלקה בשפעת העופות יישלח לבדיקות דם בהם יאותרו נוגדנים כנגד הזנים השכיחים ובמיוחד H5N1 המסוכן. 

שני סוגי תרופות מעכבות את שכפול הנגיף: אוסלטאמיוויר ו-זאנימיוויר. התרופות נמצאו יעילות בכל זני שפעת העופות המוכרים. תרופה קודמת בשם אמנטאדין נמצאה כלא יעילה, לאחר שנגיף שפעת העופות הצליח להתגבר על פעילותה.