סיבה נוספת להפחית מלח במזון: חוקרים מצאו שאלה שהפחיתו את כמות הנתרן במזון באמצעות שימוש במלח דל נתן, היו מוגנים מפני התפתחות יתר לחץ דם. המחקר החדש שפורסם בכתב העת של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה.  

אתם תהיו בהלם כשתגלו מה מסתתר בתוך המלח שאתם צורכים | ד"ר מאיה רוזמן
לא רק במלחייה: באיזה מזונות יש הכי הרבה מלח, ובאילו פחות?

כמחצית מהמבוגרים בעולם המערבי סובלים מלחץ דם גבוה המגביר את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. יתר לחץ דם מכונה גם "הרוצח השקט" משום שהוא מתפתח במשך שנים מבלי לתת סימפטומים, עד כשכבר מתרחשת פגיעה בלתי הפיכה באיברים.

אחת הדרכים היעילות ביותר להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, וגם לטיפול ביתר לחץ דם בשלבים הראשונים הוא צמצום כמות הנתרן בתזונה. אלא שלנתרן יש השפעה על טעם האוכל, והצמצום שלו מאתגר בהתחשב בכמויות הגבוהות שלו במנות אוכל ארוזות, במסעדות ובמזון מהיר. המחקר החדש נערך ע"י מכון המחקר הקליני של אוניברסיטת פקין בביג'ינג וכלל 611 אנשים בני 55 ומעלה המתגוררים ב-48 מתקנים סיעודיים בסין. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 71 שנים, ושלושה רבעים היו גברים. 

החוקרים חילקו את הנבדקים לשניים כשמחציתם התבקשו להחליף מלח רגיל בתחליף מלח דל נתרן שכולל 25% אשלגן כלורי שאינו מעלה לחץ דם, ו-12% חומרי טעם וריח למזון כמו פטריות, לימון, אצות, ועקבות של חומצות אמינו המרכיבות חלבונים. לאחר שנתיים של מחקר מצאו החוקרים שאלה שהשתמשו בתחליף המלח היו בסיכון נמוך ב-40% לפתח יתר לחץ דם, בהשוואה לאלו שהשתמשו במלח רגיל. בנוסף נמצא שאלה שהשתמשו בתחליף המלח לא היו בסיכון מוגבר ללחץ דם נמוך או ליתר לחץ דם.

לדברי המחברים מבוגרים שמטופלים ביתר לחץ דם, לעתים מקבלים כמות תרופות גדולה שעלולה כשלעצמה דווקא להפחית את לחץ הדם לערכים נמוכים מאוד שעלולים להגביר את הסיכון לנפילות ולמוות. לפיכך, שילוב של תחליפי מלח בתזונה עשויים להפחית את התפתחות לחץ הדם, ואולי גם לטפל בלחץ דם גבוה כשלעצמו במקביל לייעוץ הרפואי האישי.

יתר לחץ דם הוא אחת מהאבחנות השכיחות ביותר באוכלוסייה המבוגרת" אומרת ד"ר סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון, "מחקרים רבים מצאו קשר בין צריכת מלח לסיכונים בריאותיים כמו יתר לחץ דם, וגם שבץ מוחי, מחלות לב, סוכרת, ואפילו סרטן. המלח נמצא במוצרים מתועשים רבים, ואנחנו צורכים כמויות גדולות גם מבלי לדעת. ההמלצה היא לצמצם ככל האפשר את המלח ללא יותר מכפית ביום, להעדיף תבלינים ועשבי תיבול אחרים, לרכוש מזון שמכיל פחות נתרן ולהפחית ככל האפשר מזונות עתירי נתרן כמו סויה, רטבים, חטיפים ופיצוחים מומלחים, נקניקיות וגבינות מלוחות".