התפרצות מחלות זיהומיות אלימות ברצועת עזה: תחקיר "מעריב" מגלה גל תחלואה קשה מהדבקות נרחבות בחיידקים, בנגיפים פרזיטיים ובפטריות. חלק מהמזהמים עלולים לגרום למחלות קשות שאינן מתבטאות בתסמינים אלא בשלבים המאוחרים של המחלה, כשנשקפת סכנת חיים מיידית.

ראשי הרשויות והממשלה הגיעו להסכמה על מתווה החזרה לעוטף: אלה הסכומים שיקבלו התושבים
זעם ברשת: ה"עיתונאי" שתיעד את טבח חמאס בישראל - יקבל טיפול בחו"ל

עם בדיקת החטופים הראשונים שחזרו מהשבי עלתה תמונת הזיהומים הקשים הנשקפת בשבי החמאס: חלק מהחטופים סבלו מדלקות מעי שנגרמו מחיידקי הסלמונלה והשיגלה הגורמים לא רק לסכנת התייבשות עקב שלשולים והקאות, אלא במקרים קשים אף לזיהום בדם או במוח.
בלא הקפדה על היגיינה מקסימלית שאינה קיימת בתנאי השבי, החיידקים מתפשטים במהירות וגורמים להדבקה מסיבית ולמחלות המסכנות את חייהם של החולים, במיוחד אלה הסובלים ממחלות רקע.

נתונים של החברה הבינלאומית למחלות זיהומיות שהגיעו לידי "מעריב" מצביעים על התפרצות מגיפה נוספת – הפטיטיס A. המחלה נגרמת על ידי אחד מזני הנגיפים התוקפים את הכבד. וירוס הפטיטיס A מדביק דרך מזון או מים מזוהמים, וגם דרך יחסי מין אנאליים. הנגיף גורם לתסמינים דמויי שפעת הכוללים חולשה, עייפות, חום, בחילה, הקאות וכאבי בטן, בתוך כשבועיים מופיעה צהבת. המחלה עלולה להתפתח במהירות לכדי פגיעה בכבד וסכנת חיים. בישראל ניתן חיסון נגד הפטיטיס A החל משנת 1999. החיסון הוריד משמעותית את התחלואה בישראל, אך אלה שאינם מחוסנים נמצאים בסיכון הדבקה גבוה.

עונת החורף מכה קשות ברצועת עזה עם דיווחים על התפרצויות של דלקות ריאות מחיידק הפנאומוקוק, תחלואת שפעת נרחבת ותחלואה בקורונה. משרד הבריאות הפלסטיני כמעט שאינו מתפקד, כך שבניגוד לישראל אין נתונים מספריים מדויקים על היקף התחלואה, אך על פי דיווחים שפורסמו בתקשורת הערבית בתי החולים בעזה היו בעומסים כבדים מאוד עקב התחלואה הניכרת.

מחלות הנשימה הזיהומיות עוברות בקלות באמצעות שיעול ועיטוש. תנאי הצפיפות בשבי וחוסר האוורור מגבירים את סכנת ההדבקה בדלקות ריאות שעלולות להפוך קטלניות. על פי ההערכות, שיעור התחסנות הפלסטינים ברצועה נמוך מאוד, כולל בחיסוני השפעת והקורונה, מה שמגביר עוד יותר את סיכון ההדבקה.

תחלואה מדאיגה נוספת נוגעת לזיהומים פטרייתיים שכבר גרמו למותו של חייל: מדובר בפטרייה בשם פוסריום שבה נדבק לוחם שאושפז במרכז הרפואי שיבא. הפטרייה הזו שוכנת לרוב באדמה מזוהמת, על צמחים ובמים, היא נחשבת לעמידה ביותר גם במזג אוויר קיצוני ועמידה למרבית הטיפולים. הפטרייה גורמת לזיהומי עור ועיניים, אך עלולה לגרום לזיהום מפושט בחלל הבטן, לסינוסיטיס, לדלקות ריאות, ולזיהום במפרקים בעצמות ובדם.

חלק מהחטופים חזרו מהשבי לא רק במצב תזונתי ירוד כשהם אינם מטופלים במחלתם הבסיסית, אלא כשהם סובלים גם מזיהומי עור, מפריחות, ומהדבקה בסקביאס וכינים.

משפחות החטופים במחאה מול הקריה (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו יודעים הן מבדיקות החטופים השבים והן ממקורות רפואיים בינלאומיים על רמת תחלואה זיהומית נרחבת מאוד בעזה", אומר פרופ' חגי לוין, ראש מערך הרפואה של מטה החטופים ומומחה לבריאות הציבור, "יחד עם תנאי השבי הקשים וההיגיינה הירודה, כל זיהום פשוט עלול להסתבך ולגרום לזיהום מסכן חיים. כבר ראינו לצערנו הוכחות לכך שהשבויים לא מקבלים את התרופות שהועברו להם, לא כל שכן בדיקות רפואיות. התמונות של צה"ל מהאזורים שבהם הם שהו מצביעים על רמת תברואה חמורה ביותר שכשלעצמה מסוכנת, ולצד הזיהומים עולה חשש חמור מאוד למצבם. אנחנו אומרים שוב ושוב, כל רגע שחולף בשבי מסכן את חייהם של השבויים. רק שחרורם המיידי יבטיח את חייהם".