כבר שנים שממליצים לנו המומחים על 10 אלף צעדים ביום למען הבריאות. אבל מחקר חדש מגלה שמספיקים הרבה פחות מזה כדי לשמור על תפקוד לב תקין. הממצאים החדשים המגבים מחקרים קודמים מתפרסמים השבוע בכתב העת לרפואת הלב JAMA Cardiology.

הקשר בין הליכה לבריאות מוכר מאז ומתמיד, ונמצא שהוא מוביל להפחתה משמעותית בסיכון התמותה מכל הסיבות, ומסיכון התמותה ממחלות לב בפרט. ההליכה משפרת לא רק את היכולת השרירית היציבה ותנועת המיפרקים, אלא גם את הזרימה לכלי הדם הגדולים והקטנים, ואת תפוקת הלב והריאות.

מחקר חדש מגלה : זה מספר הצעדים שישמרו על הלב (צילום: אינג'אימג')
מחקר חדש מגלה : זה מספר הצעדים שישמרו על הלב (צילום: אינג'אימג')

ההמלצות בעבר גרסו שיש צורך באלפי צעדים ביום, לרוב מעל 8,000 כדי לשמור על תפקוד לב וכלי דם תקינים. אלא שמחקרים אחרונים מצביעים על כך שגם פעילות פחותה מזה טובה מאוד לבריאות.

במחקר החדש שניתח נתונים מ-6,000 נשים אחריהם עקבו במשך 7 וחצי שנים, נמצא שאלה שהלכו 3,600 צעדים ביום בממוצע, בקצב רגיל, היו בסיכון נמוך ב-26% ללקות באי ספיקת לב. הממצאים הראו עוד כי לכל 70 דקות ליום בפעילות גופנית קלה כמו מטלות בית ונקיון, המשתתפות היו בסיכון נמוך ב-12% לאי ספיקת לב. על כל פעילות של 30 דקות ביום בעצימות בינונית עד קשה, נמצאה הפחתה של 16% בסיכון לאי ספיקת לב.

כל צעד נחשב, פעילות גופנית (צילום: אינג'אימג')
כל צעד נחשב, פעילות גופנית (צילום: אינג'אימג')

"התוצאות מצביעות על כך שהליכה של 3,000 צעדים ביום בקצב רגיל עשויה להפחית את הסיכון לכשל לבבי" אמרו החוקרים, והוסיפו כי ייתכן שעל הרופאים להמליץ למטופליהם באוכלוסיית הגיל השלישי להשתמש במד צעדים ולהקפיד על הליכות, שגם מתונה שבהן עשויות להניב תוצאות חיוביות.

"מספר הקסם של 10 אלף צעדים ביממה כבר לא באמת מדוייק" אומרת הפרופ' נעמה קונסטנטיני, מנהלת היחידה לרפואת ספורט במרכז הרפואי שערי צדק, "הרבה עבודות מראות שלאוכלוסיות שונות ובגילאים שונים אפשר להשיג יתרונות בריאותיים גם בפחות צעדים. ברור שאם הולכים יותר צעדים, נרוויח יותר, אבל אין פירושו של דבר שאם לא מקפידים על אלפי צעדים ביממה לא הרווחנו כלום. כל צעד נספר, כל צעד נחשב, כל צעד תורם לגוף ולהפחתה בסיכון התמותה".