בלב הקרבות ברצועת עזה, רחוק מהטלפון הסלולרי, נדב המתין לתשובה אחת על שלומה של פעוטה בת שנתיים שלקתה בסרטן שלה תרם מח עצם בהליך מורכב כשהייתה בת חודשיים בלבד. לפני מספר שבועות התקבלה הבשורה שהודיה החלימה, ובסוף השבוע לאחר שהשתחרר מחודשים בשירות המילואים נערכה בין השניים הפגישה המרגשת.

נדב אזולאי (צילום: יעקב נחומי)
נדב אזולאי (צילום: יעקב נחומי)

זה החל לפני כשנתיים כשהוריה של הודיה רוזנפלד בת החודשיים תושבי קצרין התבשרו שהפעוטה לקתה בלוקמיה. לאחר גילוי המחלה, הרופאים אמרו להוריה כי הודיה חייבת בהקדם לעבור השתלת מח עצם מתורם מתאים. לאחר חיפוש ובחינה נמצאו במאגר מח העצם הלאומי של עמותת עזר מציון שני תורמים שהתאימו בהתאמה באופן מלא: נדב ונעם שני אחים תאומים בני 23 ממודיעין. שניהם קיבלו טלפון מאנשי המאגר, שניהם לא חשבו פעמיים והחליטו להירתם. הם החלו יחד תהליך בדיקות מעמיק יותר לבחינת ההתאמה ונמצא שאכן שניהם מתאימים בהתאמה מלאה להצלת חייה של הודיה. זו הייתה גם הפעם הראשונה שנדב ונעם גילו שהם תאומים זהים לחלוטין, דבר שלא ידעו אותו עד להליך בדיקת ההתאמה.

באופן אקראי החליטו במאגר להתקשר דווקא לנדב ותהליך התרומה יצא לדרך. מכיוון שמדובר בהצלת חייה של תינוקת, באופן די נדיר, היה צורך לקיים את התרומה בהליך ניתוחי, בשונה מתרומת מח עצם שמתבצעת ב-99% מהמקרים בהליך שדומה לתרומת דם. מבחינתו של נדב לא הייתה כלל התלבטות, והודיה עברה את ההשתלה בהצלחה.

לפני מספר חודשים היה אמור להתקיים המפגש בין נדב להודיה, כשבמשך החודשים הרבים שחלפו נדב לא ידע מי התינוקת שהציל את חייה, וגם הודיה ומשפחתה לא ידעו מי התורם שנרתם ללא היסוס עבורה. אלא שנדב גוייס לחיל השריון ב-7 באוקטובר ומאז נמצא בשירות מילואים ברצועת עזה. לאחר חודשי שירות אינטנסיביים בעומק הלחימה, נדב השתחרר ובסוף השבוע נערך המפגש המרגש בבית אורנית של עמותת עזר מציון בפתח תקווה. 

נדב אזולאי והודיה (צילום: יעקב נחומי)
נדב אזולאי והודיה (צילום: יעקב נחומי)

נדב, כיום גר בירושלים, סטודנט למתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית הגיע עם הוריו ומשפחתו, והוריה של הודיה הגיעו איתה ושני אחיה הקטנים. "זו תחושה מדהימה שקשה מאוד להסביר" מספר אזולאי, "לא הייתי חודשים בשירות מילואים, תקופה שבה כל המוות והרע ממלאים את החיים של כולנו, והבשורה היתה האור שלי. המסר שקיבלתי לחיים הוא שגם כשהמטרה לא ברורה לעין, לפעמים הדברים הטובים שעשית מאירים לך את הדרך".

"היה לי חשוב כל הזמן לפגוש את האיש שהציל את הודיה" אמרה מוריה רוזנפלד האם, "קשה לתאר את הכרת הטוב שיש לנו ואנחנו לא רואים את הדבר כמובן מאליו". 

"להציל כל אדם זו תחושה מדהימה", אמרה מנהלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עמותת עזר מציון ד"ר ברכה זיסר, "להציל תינוקת קטנה על אחת כמה וכמה. להעניק חיים לפעוטה שכל החיים לפניה זו תחושה עילאית שכולנו ראינו אותה אצל נדב במפגש. זה המסר לכל אחד ואחת שמקבלים טלפון מהמאגר שנמצאו מתאימים. אל תהססו- זה תהליך פשוט וקל ובסופו של דבר אתם מקבלים הרבה יותר מאשר אתם נותנים. מדובר בסיפוק אדיר".