כבר חמישה חודשים שאנחנו ב"שגרת מלחמה", מציאות של חוסר ודאות המלווה בדאגה, חרדות, חוסר אונים ותסכול שכרוכים בחשיפה לחדשות קשות. תקופה זו מעצימה את הקושי להתנתק מהמקרר ומהמזווה, ולפעמים במקביל להזנחה של פעילות גופנית סדירה. כל אלה מובילים לעלייה במשקל, שאינה תורמת לשיפור מצב הרוח...

ודווקא עכשיו מגיעות לקליניקה פניות לעזרה בירידה במשקל “כאן ועכשיו". ההכרזה על ירידה במשקל מזכירה לפעמים הכרזה על יציאה למלחמה או למבצע... והחיפוש אחר הדיאטה הנכונה אינו פשוט. הרצון להשיל קילוגרמים במהירות גורר חיפוש אחר דרכים קלות לתוצאות מיידיות, והפיתויים לבחור בפתרונות אלה גדולים.

לפני ההצעות איך לבחור בדרך אחראית ומאוזנת לירידה במשקל, יש לבחון אם הירידה במשקל נדרשת. מודל היופי נקבע אצל רובנו כבר בגיל צעיר. ילדות בגן בארץ ובעולם מתרבויות שונות ודאי יעידו על מודל יופי דומה בכל הקשור למשקל, גובה, מבנה גוף, עיצוב שיער וצבע עיניים. מודל היופי נמצא בכל מקום - בפרסומות, בסרטים (גם המצוירים), בתוכניות טלוויזיה (גם לילדים). ואם בעבר הדברים האמורים התייחסו כמעט אך ורק לנשים, בשנים האחרונות גם הגברים מתחילים להיכנס לתבנית. אף שהמודעות לשקר החן והבל היופי גדלה, עדיין אנשים רזים נתפסים כמוצלחים וכאסתטיים יותר בהשוואה לאלה שבעודף משקל.

דרכים נכונות לירידה במשקל

שלב ראשון: כלל נכון כמעט בכל נושא, בוודאי בכל הקשור לבריאות, הוא לא להתפתות ולאמץ באופן מיידי ועיוור המלצות של משפחה, שכנים וחברים שאינם מקצועיים בתחום. מה שמתאים לשכנה, לאבא של החבר של הילד מהגן, לחברה בחדר הכושר, לא בהכרח מתאים לך. אנחנו שונים בהעדפות שלנו: בסוג המזון שאנחנו נוהגים לאכול ויותר חשוב - במה שאוהבים לאכול.

דיאטה תפורה למידתך: הדרישות התזונתיות והאנרגטיות משתנות במהלך חיינו: בעשורים הראשונים לחיינו הדרישות האנרגטיות גדלות. לקראת גיל 60 הן יורדות. גם תכיפות הפעילות הגופנית ועצימותה משפיעות. חלק מהדרישות האנרגטיות קשורות בצורה עקיפה או ישירה למגדר. השוני בינינו מחייב התייחסות אישית במתן ההנחיות והמזונות המתאימים. לכל אחד קצב שינוי והסתגלות שונים, ולכן גם התוצאות בהתאם.

ואם לא די בכך, גם הציפיות מתהליך הירידה במשקל אינן אחידות. זה שואף להשיל 5 ק"ג ממשקלו, והאחר 10 ק"ג, גם אם נתוני הפתיחה הפיזיים של שניהם דומים. זאת ועוד, לעתים דפוסי אכילה שהתאימו בתחילת התהליך לא בהכרח יתאימו לשמירה על ההישגים. יש להתחשב גם בהעדפות הקולינריות, מידת האהבה לבישול, תכיפות הארוחות בחוץ אם בכלל. גם המצב המשפחתי משפיע - תכולת המקרר והמזווה שונה אם בבית יש ילדים.

על מי אפשר לסמוך - סלב תורן, “איש מקצוע" או באמת איש מקצוע: כדאי לקרוא ולבדוק מי עומד מאחורי הפרסומים, לפני שמתחילים בדיאטה האופנתית התורנית. מי מגבש ומדריך אותך בהתאם לנתונים האישיים, תומך לאורך התהליך וממליץ על שינויים על פי ההתקדמות. חשוב ולגיטימי לברר מהו הרקע המקצועי, שכן תזונה נכונה אינה אינטואיטיבית. ההדרכה צריכה להיות מבוססת על מחקרים מדעיים.

פגישה, אפילו יחידה, עם תזונאית שתיתן הדרכה מותאמת אישית תסייע: כל התזונאים המורשים מופיעים באתר של משרד הבריאות, וחשוב לבדוק אם הייעוץ ניתן על ידי איש מקצוע רשום.

זו לא ריצת מרתון: אבל גם לא ריצה למרחקים קצרים. מדובר בתהליך ארוך, המלווה במספר שינויים. בתהליך הירידה במשקל רשימת הסופר משתנה וגם הרכב הארוחות והרגלי האכילה, ואם נוסיף פעילות גופנית (וכך רצוי), אז גם שעות הפנאי משתנות. עדיף מסגרת שבה השינויים הדרגתיים, ולא קיצוניים המתעדכנים מיום ליום.

לא פעם המוטיבציה להשיל את עודף המשקל היא לקראת אירוע. “דיאטת כאסח" נראית פשוטה למדי: לצמצם משמעותית את כמויות האוכל. תזונה דלה מאוד בקלוריות אינה יכולה להכיל את כל הרכיבים התזונתיים שהגוף דורש. לאורך זמן (מי שיצליח להתמיד ולא יישבר לאחר שבוע) עלול להיווצר חסר ברכיבים תזונתיים, שלו גם ביטויים פיזיים, כמו חולשה, קושי בריכוז ופגיעה בחילוף החומרים.

לעתים התחושה היא כי דיאטה נכונה היא “הכל או לא כלום": חשוב להבין שגם הצלחה חלקית היא הצלחה. עמידה ב־20% מהיעדים שהצבנו לעצמנו, היא גם הצלחה. אם נצפה ל־100% הצלחה בביצוע ההרגלים החדשים, וסביר להניח שנתקשה לעמוד בהם, התסכול עלול להוביל לוויתור על התהליך כולו. מחקרים מצביעים על כך שירידה של 10% במשקל במקרים של עודף משקל משפרת את הסטטוס הבריאותי.

לא רק תפריטים ומתכונים: פירוש המילה "דיאטה", שמקורה ביוונית, הוא אורח חיים, כלומר אימוץ הוליסטי של דפוסי התנהגות בתחומים שונים: תזונה - יותר בישול ביתי ופחות מוצרי מזון אולטרה־מעובדים, אכילה ללא הפרעות והסחות דעת (כמו צפייה במסכים למיניהם), ביצוע פעילות גופנית כחלק מהשגרה, אימוץ דפוסי שינה טובים - לא רק לטובת מספר שעות שינה ביממה אלא גם לטובת איכות השינה, תרבות פנאי - תחביבים, בילוי עם משפחה וחברים ועוד.

בחנו את עצמכם:
חמש שאלות שכדאי לענות עליהן כדי לוודא שהמסגרת שנבחרה מתאימה באופן אישי:

1. האם המזונות טעימים לי?
2. האם לוגיסטית אוכל לארגן את הארוחות (זמינות מוצרים, בישול, מנות במסעדות) תוך שילוב פעילות גופנית סדירה?
3. האם התהליך יפגע בחיים החברתיים שלי?
4. האם אוכל להתמיד לאורך זמן?
5. האם יש לי סביבה תומכת ורשת ביטחון חברתית כדי לשמור על המוטיבציה ברגעי משבר?

אם התשובה היא שלילית לאחת מהשאלות, הסיכוי להצליח יורד, וכדאי לחשב מסלול (או את חלקו) מחדש