מאז אירועי 7 באוקטובר רבים מתמודדים עם מתח נפשי או תחושת מצוקה שמלווה אותם. עתה מתברר שטראומת המלחמה והמתיחות הביטחונית הביאו לעלייה בשימוש בחומרים ממכרים.

פרסום ראשון: המהפכה הירוקה שתל אביב עומדת לעבור
סקר חדש מגלה: כיצד השפיעה המלחמה על התפיסה כלפי נשים בצה"ל?

על פי סקר שערכה מכבי שירותי בריאות ושהתפרסם לאחרונה, 56% מהמעשנים העידו כי צריכת הסיגריות שלהם התגברה בתקופת המלחמה. בנוסף, 15% מהמשיבים שצורכים אלכוהול בשגרה, דיווחו כי הם שותים יותר משקאות אלכוהוליים בימים אלה.

מנתונים שפרסם המרכז הישראלי להתמכרויות עולה תמונה מטרידה, שלפיה יש עלייה של פי שלושה בצריכה של תרופות הרגעה ושינה. 26% מהמבוגרים משתמשים בחומרים ממכרים, ו־50% מהעדים לאירועי הטבח צורכים יותר חומרים ממכרים. תופעת ההתמכרויות לא פוסחת גם על בני הנוער. על פי נתונים שפרסמה עמותת עלם, 47% מבני הנוער שפונו מאזורי הלחימה משתמשים בחומרים פסיכואקטיביים, ובהם אלכוהול.

ברקע הנתונים המטרידים, מכבי שירותי בריאות היא הראשונה להקים מרפאות לטיפול בהתמכרויות למבוגרים ולילדים בקהילה. הטיפול במרפאות יינתן על ידי צוות רב־מקצועי משולב, הכולל פסיכיאטר, נרקולוג, עובד סוציאלי, פסיכולוג, קרימינולוג קליני, אחות, דיאטנית, מרפאה בעיסוק ומדריך מכור־נקי. הצוות הרב־תחומי יספק טיפול רפואי־תרופתי וטיפול רגשי־התנהגותי, כולל טיפול קבוצתי, במטרה לעזור למטופלים לעבור שינוי משמעותי בחייהם. כך למעשה, מטופל שיפנה למרפאה יקבל את כל המעטפת הדרושה לו בחלל אחד.

במכבי פועלות כבר שתי מרפאות רב־מקצועיות כאלה, ברחובות ובכפר יונה, ובקרוב תיפתח מרפאה שלישית גם בנהריה. זאת, לצד חמש מרפאות גמילה מתרופות מרשם שכבר פועלות, ובקרוב ייפתחו עוד שתיים.

לדברי מאיה מלכין, עו"ס קלינית ומנהלת תחום מניעה וטיפול בהתמכרויות במחלקה לבריאות הנפש של מכבי שירותי בריאות: "אנחנו נמצאים בימים קשים שכמותם מעולם לא חווינו. הבשורה שכעת הטיפול יתקיים גם בקהילה היא בשורה אדירה עבור ציבור המטופלים. חוסר אונים, חוסר ודאות, פגיעה בשגרה וסטרס הן תחושות שמלוות רבים מאיתנו ברמה היומית, ולצדן לא פעם גם בריחה מהמציאות ושימוש בחומרים ממכרים או אימוץ התנהגויות ממכרות. במצבי טראומה ישנה עלייה מובהקת בשימוש בחומרים ממכרים, כפי שאנחנו כבר רואים בחודשים האחרונים".