צמצום נוסף בבירוקרטיה הרפואית: בקרוב תוכלו לבחור את ספקי השירות בעצמכם, מבין רשימה שתופיע על גבי טופס 17. כך אישר משרד הבריאות, לאחר פנייתו של יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי.

בשל העומס: 3 מתוך 5 הרופאים המומחים במכון לרפואה משפטית באבו כביר התפטרו
סיוט ושמו בית חולים: מדוע חיכינו 17 שעות במיון? | ד"ר איתי גל

טופס ה־17 הוא מעין חשבונית של קופת החולים אל מול בית החולים. עד כה עמד בפני החולים תהליך ארוך של בירוקרטיה: המטופל היה צריך לקבל הפניה מרופא המשפחה, משם לפנות למשרד המרפאה שמפיק את טופס 17, לעתים לאחר אישור נוסף של הנהלת הקופה. גם אז על המטופל היה "לנחש" לאיזה מוסד רפואי הוא יכול לפנות, שכן על גבי הטופס עצמו מצוין קוד.

בשנים האחרונות החליטו קופות החולים להקל על המטופלים, והן מאפשרות לבצע את הליך קבלת טופס ה־17 גם באמצעות האינטרנט: לאחר תהליך הבקשות והאישורים, יכולים המבוטחים להוריד בעצמם את חשבונית ההתחייבות ולהגישה לבית החולים או למוסד המטפל. עם זאת המטופלים עדיין נדרשו לברר להיכן יוכלו לפנות כדי לקבל טיפול.

תלונות רבות הועברו בשנים האחרונות למשרד הבריאות ולקופות, לאחר שמטופלים פנו בטעות למוסד שאינו בהסדר, ונאלצו לשלם מכיסם על הפנייה כיוון שטופס ה־17 לא כיסה את אותו מרכז רפואי.

לפני כשנה החליט משרד הבריאות על "רפורמת הסדרי הבחירה" שנועדה להקל על המבוטחים בסבך הבירוקרטיה הרפואית. בין היתר נקבע כי טופס ה־17 יהפוך לשקוף, כשעליו לפחות ארבעה מוסדות שאליהם יוכל המטופל לפנות. אלא שהרפורמה עצמה, שתיכנס לתוקף בשבוע הבא, לא כללה בסופו של דבר גם את ההחלטה על ציון המוסדות לבחירה על גבי הטופס עצמו.

לאחרונה פנה יו"ר ועדת הבריאות ח"כ יוני משריקי (ש"ס) למשרד הבריאות בבקשה ליישם מיידית את אותו חלק מהרפורמה, כך שטופס ה־17 יהיה "שקוף" ויכלול את רשימת המוסדות הרפואיים שאליהם יכול המטופל לפנות. בעקבות הפנייה אישר משרד הבריאות את הבקשה, ועל גבי חשבונית הקופה תופיע רשימת המוסדות לבחירת המטופל.

"הרפורמה בהסדרי הבחירה נועדה להגדיל את אפשרויות הבחירה של המטופל ובכך תאפשר את שיפור השירות והזמינות הניתנים לציבור המטופלים", אומר ל"מעריב" ח"כ משריקי, "הצגת רשימת נותני השירות למבוטח על גבי טופס ההפניה, מבלי שיצטרך לפנות לבעל תפקיד נוסף לשם קבלתו, הכרחית לצורך הנגשת המידע למבוטח".

"מטופלים רבים נאלצים להתמודד עם בירוקרטיה אינסופית, לצד ההתמודדות שלהם עם מחלתם", מוסיף משריקי, "והחלטה זו מהווה בשורה לאותם אנשים, ותאפשר להם למצות את זכויותיהם באופן יעיל ומהיר. נפעל ככל האפשר להפחתת הבירוקרטיה על המטופלים שממילא מתמודדים עם עול המחלה".