הערב (שלישי) מתפרסם מדד זיהום האוויר, שנערך על ידי חברת IQAir השוויצרית וסייעה להכנתו גם יחידת המחקר הבינלאומית של גרינפיס, אשר זוכה מדי שנה לסיקור נרחב בכלי תקשורת מובילים בכל רחבי העולם. הדו״ח מעבד נתונים מ-7,812 ערים מ-134 מדינות, ביניהן גם ישראל אשר שמדורגת במקום ה-56 (חריגה של פי 3.5 מהמלצות ארגון הבריאות העולמי) ותל אביב במקום ה-43 (מתוך 114 ערים מרכזיות). זיהום אוויר נחשב על ידי ארגון הבריאות העולמי לאיום הסביבתי הגדול ביותר על בריאות אשר מיוחס בהערכה ל-1 מ-9 מקרי מוות בעולם או שבעה מיליון מקרי מוות בטרם עת מדי שנה. המזהם העיקרי שנמדד בסקירה הוא PM2.5 שמקורו העיקרי הוא מתעשיית הדלקים הפוסיליים שגם אחראית ל-65% מפליטות גזי החממה.  

אב החטופה זועם: "שיחטפו לסמוטריץ' את הילדים, אטום לב"

ד״ר יונתן אייקנבאום מנהל גרינפיס ישראל, אומר בהתייחסות למדד: "דו"ח ה-IQAIR מעיד על כך שלישראל יש עוד הרבה מה לעשות על מנת להפחית את זיהום האוויר מחלקיקים, כשהמשמעות היא שיפור משמעותי של בריאות הציבור ושל פריון העבודה. ישראל חורגת מהמלצות ארגון הבריאות העולמי פי 3.5 בזיהום האוויר והמשמעות עבור בריאות הציבור גדולה מאוד. בישראל שריפה של גז מחצבים, פחם ונפט לייצור חשמל, ושל נפט לתחבורה, היא הגורם העיקרי לריכוז הגבוה בחלקיק הקטן שמפלס לו דרך בריאות שלנו אבל לא מסתפק בכך: הוא עובר את מחסום הדם, סותם את העורקים, ממש כמו כולסטרול, והוא גורם משמעותי בהתקפי לב, בשבץ מוחי ובעוד שורה ארוכה של מחלות פיזיות ונפשיות".

לדברי אייקנבאום, להרבה ערים גדולות ומפותחות בעולם ריכוזי 2.5PM הרבה יותר נמוכים משלנו בארץ וזו אינה גזירת גורל אלא תוצאה של מדיניות שאפתנית ומתמדת למעבר לאנרגיה נקייה דרך הפסקת שריפה של פחם ושל גז מחצבים, מעבר לתחבורה חשמלית וקידום חסכון חכם באנרגיה על מנת לספק את צרכי כולם עם פחות משאבים. "למדיניות הישראלית הנוכחית בנושא יש כיוון, אבל הוא הפוך: ישראל ממשיכה לשרוף פחם מזהם מאוד בתחנות ישנות בחדרה ובאשקלון, גז וסולר בשורה ארוכה של תחנות גזיות שחלקן מאוד מזהמות. בנוסף, היא מאטה את התמיכה ברכב חשמלי על ידי העלאת המיסוי. רק התמדה במעבר מדלקים מזהמים לאנרגיה מתחדשת וחיסכון באנרגיה יוכל לשפר את מצב איכות האוויר בישראל – בנוסף לחיזוק הביטחון האנרגטי".