סכנות דיאטות הצום: מחקר חדש שכלל נתונים מלמעלה מ-20 אלף מבוגרים בארצות הברית מצא שאלה שביצעו דיאטות צום שבהן הם אוכלים פחות משמונה שעות ביממה, היו בעלי סיכון גבוה יותר למות מהתקפי לב ושבץ מוחי בהשוואה לאלה שאכלו 12 עד 16 שעות ביום. הממצאים פורסמו בכנס המדעי שנערך השבוע בשיקגו.

קנדה הכריזה: לא נאפשר ייצוא נשק לישראל; השר כ"ץ: "ההיסטוריה תשפוט לחומרה"
המגעים לעסקה: הוויתור של חמאס - וההישגים ה"ראשוניים" של ישראל

דיאטות צום כרוכות בהגבלת שעות האכילה למספר מסויים של שעות ביום, שעשוי לנוע בין 4 ל-12 שעות בכל 24 שעות. אנשים רבים שמקפידים על דיאטות צום עוקבים אחרי לוח זמנים של 8:16, שבו הם צורכים את כל המזונות שלהם בחלון של 8 שעות וצמים במשך 16 השעות הנותרות בכל יום. מחקרים קודמים טענו כי דיאטה כזו משפרת מדדי בריאות לב כמו לחץ דם, רמות גלוקוז וכולסטרול.

"הגבלת זמן האכילה היומי לתקופה קצרה, כגון 8 שעות ביום, צברה פופולריות בשנים האחרונות כדרך לרדת במשקל ולשפר את בריאות הלב", אמר מחבר המחקר הבכיר פרופ' ויקטור וונזה ז'ונג, "עם זאת, ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של אכילה מוגבלת בזמן, כולל סיכון למוות מכל סיבה שהיא או מחלות לב וכלי דם, אינן ידועות".

במחקר החדש סקרו החוקרים מידע על אנשים שמתו בארה"ב מ-2003 ועד 2019. החוקרים כאמור מצאו שנבדקים בריאים שביצעו דיאטת צום ואכלו בחלון זמן של פחות מ-8 שעות ביום היו בסיכון גבוה ב-91% למות מהתקף לב ושבץ מוחי. אצל חולי לב וסרטן שביצעו דיאטת צום הסיכון למות מהתקף לב ושבץ מוחי היה גבוה ב-66%.

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

"דיאטת 8:16 היא הפופולרית מבין דיאטות הצום לסירוגין" מסבירה ד"ר סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לדיאטה בבית החולים בילינסון והדיאטנית הראשית של חטיבת בתי החולים של הכללית, "עד כה הפרסומים על הדיאטות הללו היו חיוביים ומשערים שהאכילה כך מותאמת לשעון הפנימי בגוף שמשפר תהליכים ביוכימיים ופיזיולוגיים".

"החוק של לאכול 8 שעות ביממה אמור לצמצם את כמות האכילה" מוסיפה ד"ר פרישמן, "עם זאת במחקר החדש נמצאו ממצאים שידרשו מחקרים נוספים. כעיקרון צום לסירוגין יכול להיות יתרון כשהוא מתבצע עם ליווי והנחיה לתזונה ים תיכונית והרגלים נוספים כמו ספורט והפחתת סטרס. על סמך מחקר תצפיתי אחד אני לא צופה שנשנה את ההנחיות, ובכל מקרה אין דרך אחת שמתאימה לכולם לרדת במשקל. מילת המפתח היא תמיד שינוי אורח חיים והתאמה של התפריט בליווי מקצועי של דיאטנית קלינית".