נייר עמדה שפרסם החודש משרד הבריאות הוביל לסערה ברשתות החברתיות. חלק מההורים לתינוקות ומשפיעני הרשת אולי הופתעו מהתוכן, אך אנשי מקצוע כמו תזונאיות ורופאי ילדים ממש לא. הם אף קידמו את התוכן, כפי שנעשה כאן, על מנת להפיצו ולהעלות את המודעות ככל האפשר בנושא.

פרסום ראשון: בעקבות נחיתת זריקת ההרזיה "וויגובי" בישראל – אלה ההנחיות שניתנו לרופאים

נייר העמדה עסק ב"צריכת מזון תינוקות משקיות מזון למציצה והשפעתה על הבריאות". בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בצריכת מזון לתינוקות משקיות מזון למציצה (Food pouch). מדובר במוצרי מזון במרקם מחיתי, חצי־נוזליים, ארוזים בשקיות פלסטיק לחיצות עם פייה ומכסה הברגה, המאפשרים לתינוק או לפעוט למצוץ את המזון ישירות מהשקית. לאחרונה נמכרות גם שקיות ריקות לשימוש חוזר להזנת תינוקות במזון מחיתי מתוצרת בית.

אף שהשקיות נתפסות כנוחות לשימוש ומכילות לכאורה “מזון בריא", הן עלולות לגרום לנזקים בריאותיים, התפתחותיים וסביבתיים, קובע משרד הבריאות.

צריכתן בישראל עלתה ביותר מ־600% בין השנים 2022־2018, ובמשרד הבריאות עמלו במשך כשנתיים וגיבשו דעה - וגם מסר ברור - בעניין. על נייר העמדה חתומים אנשי מקצוע מתחומי בריאות שונים: תזונה, רפואה, התפתחות הילד, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת וגם קיימות.

יש רע בפירות וירקות?

השקיות נתפסות כמכילות “מזון בריא" - פירות וירקות, מאפשרות גמישות הורים, ומציעות “תזונה על הדרך", המתאימה לקצב החיים ולעומס של משפחות רבות. עם זאת, יש להביא בחשבון את הנזקים הפוטנציאליים להתפתחות ולבריאות התינוקות והפעוטות, ואת ההשפעה על דפוסי האכילה בגיל קריטי זה, לצד ההשקעה בשיווק המוצר של היצרנים והמפיצים.

שאלות כמו מה אוכלים וכמה אוכלים הן רק חלק מתחום התזונה. יש חשיבות רבה ל"איך" אוכלים: בעזרת סכו"ם, ביד, כשתייה מבקבוק, מכוס או משקית; האם הארוחה מלווה בקשר עין, בדיבור עם התינוק/הפעוט או לא. בנייר העמדה התייחסות גם לנושאים אלה: לתכולת השקיות וגם לאופן הצריכה של אותה תכולה. לשניהם השפעה מזיקה לאורך זמן. את נייר העמדה המלא ניתן לקרוא באתר משרד הבריאות, אבל הנה עיקרי הדברים.

תינוקות משחקים (צילום: אינגאימג')
תינוקות משחקים (צילום: אינגאימג')

ההשפעות המזיקות של השקיות

ההרכב התזונתי: כשבוחנים מקרוב את ההרכב של המחיות שבשקיות האלה, מגלים שהן עלולות לספק כמויות משמעותיות של סוכר וקלוריות לתפריט היומי של הקטנטנים שלנו. קלות האכילה עלולה להביא לצריכה גבוהה בזמן קצר בהשוואה לאכילה של חתיכות פרי או לפרי מרוסק שנאכל בכפית.

התהליך התעשייתי שהופך את הפירות והירקות למחית חלקה ונוזלית למחצה עשוי לא רק לשנות את הערך התזונתי ואת הזמינות של רכיבי המזון החיוניים, אלא אולי אף להשפיע על האיזון העדין של חיידקי המעי ה"ידידותיים" ולשבש את מנגנון תחושת השובע הטבעית של התינוק. כתוצאה מכך עולה הסיכון לעודף משקל והשמנה.

אכילה בררנית: אכילת מזון משקיות למציצה עלולה להוביל לבררנות אכילה בהמשך החיים, בדגש על המעטת צריכת פירות וירקות. כשהתינוק שלנו אוכל בעיקר משקיות מציצה, הוא מפספס את ההזדמנות להכיר מקרוב את המראה, הריח והמרקם הייחודיים של כל פרי וירק בנפרד.

שילובי הטעמים בשקיות יכולים גם הם לבלבל את החך הצעיר ולהקשות על זיהוי כל פרי או ירק בפני עצמו. צריכת המזון המחיתי בשקיות עשויה לעכב את חשיפת התינוק למרקמי מזון מתקדמים יותר.

סדר בארוחות: שקיות מזון למציצה הנאכלות “על הדרך" ולא כחלק מסדר יום קבוע, עלולות לפגוע בביסוס ארוחות מסודרות וקבועות. הרגלים קבועים בסדר היום הוכחו כבסיס חשוב ומשמעותי לקיום אורח חיים בריא לאורך שנות החיים.

בריאות השיניים: מחיות על בסיס פירות וירקות בשקיות עלולות לתרום כמות משמעותית של סוכר לתפריט היומי של התינוק. אכילה ממושכת מהשקיות מסכנת במיוחד את בריאות השיניים, משום שהמחית עתירת הסוכר שוהה זמן ארוך יותר בחלל הפה, ומגבירה את הסיכון לעששת. בנוסף, החומציות של המחיות משקיות למציצה עלולה לגרום לשחיקה של אמייל השן (ארוזיה) ולהחמיר את הנזק לשיניים בהשוואה למזונות הנצרכים בלעיסה.

השפעות התפתחותיות: תקופת המעבר להזנה משלימה חשובה לא רק לאספקת רכיבי תזונה חיוניים, אלא אף משמשת תקופת מעבר קריטית מתזונה המבוססת על הנקה או תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) לתזונה של מזונות משפחתיים ומגוונים, שבמהלכה רוכש התינוק בהדרגה דפוסי אכילה. למידה מוטורית להאכלה עצמית שדורשת קואורדינציה, הבאת המזון אל הפה, אכילה באמצעות כפית או אכילת מזונות אצבע וגם חקר מרקמים וטעמים מגוונים.

התפתחות הלסת והשפה: אכילה משקיות מציצה דורשת הרבה פחות מאמץ לשרירי הפה, בהשוואה לאכילה של חתיכות פרי או פרי מרוסק שנאכל בכפית. חתיכות פרי דורשות לעיסה ובליעה. נמצא קשר בין נגיסה ולעיסה לבין התפתחות הדיבור והשפה בשלב מאוחר יותר.

קיימות: לשקיות (חד־פעמיות למזון תעשייתי ורב־פעמיות למזון ביתי) השפעות סביבתיות שליליות בשל הייצור, האריזה, ההובלה והמחזור הבעייתי. שימוש תכוף בשקיות עלול לחשוף את התינוקות לחלקיקי מיקרו ופלסטיק מזיקים. בנוסף, קיים סיכון להתפתחות מיקרואורגניזמים מחוללי מחלות במילוי שקיות מזון לשימוש חוזר, בתנאים שאינם היגייניים מספיק.

השורה התחתונה

על אף הנוחות שמספקות שקיות המזון לתינוקות, הן עלולות להזיק משמעותית לבריאות, להתפתחות ולסביבה. עלינו, הורים ומטפלים בתינוקות ובפעוטות, להעדיף להזין את התינוקות והפעוטות במזונות טריים, מגוונים ובהכנה ביתית, ולוותר על מוצרים בקטגוריה זו, ואם לעתים נדירות עושים שימוש בשקית, יש להעביר את תוכנה לכלי ולהאכיל בכפית.

בואו ניתן לילדים שלנו את ההזדמנות לחקור, לגעת ולטעום את המזון שלהם בדרכם הייחודית. זה אולי ייקח קצת יותר זמן וסבלנות, ויהיה קצת יותר מלכלך, אבל בטווח הרחוק, ההשקעה הזאת תניב פירות, במובן המילולי והמטאפורי כאחד.