הפרעת קשב וריכוז מוכרת מאוד בעולם המערבי, ועל פי ההערכות כעשרה אחוז מהילדים ובני הנוער לוקים בה. על האח ה"רע" של הפרעת קשב וריכוז יודעים פחות. 

צפו בפינת חדר מיון בתוכנית "סטטוסקופ" ברשת 13:

חדר מיון. מתוך התכנית "סטטוסקופ" (צילום :באדיבות רשת 13)

הכירו את הפרעת ההתנגדות המתמרדת – ODD. מדובר בהפרעה התנהגותית שמתבטאת אצל הילד בהתקפי זעם וכעס תכופים, ויכוחים מוגזמים עם מבוגרים, סירוב להיענות לכללים, זילזול והתמרדות בחוקים, יחס זדוני, טינה ורצון לנקמה באחרים.  

הילדים לרוב מסבירים את ההתנהגות שלהם כתגובה לבקשות לא הגיוניות של אלה שסובבים אותם. ההפרעה הזו לא מספיק מוכרת, ולכן רבים מהילדים הללו מאובחנים בטעות כסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ומקבלים תרופות כמו ריטלין או קונצרטה. 

אמנם חלק מהילדים הללו סובלים גם מהפרעת קשב, אולם הטיפול העיקרי הוא התנהגותי קוגניטיבי אצל פסיכולוג ילדים. המסר המרכזי הוא החשיבות הרבה לזיהוי ההפרעה ותחילת הטיפול בזמן.

ילדים שאינם מאובחנים נכונה ואינם מטופלים, עלולים להידרדר לכדי הפרעות נפשיות, הסתבכויות עם החוק, עישון, שימוש בסמים ואלכוהול. לפיכך, אם הילד שלכם או התלמיד שלכם כעוס, מתעצבן בקלות, מתווכח, נוקם, מציק ומאשים אחרים בטעויות שלו לעתים קרובות, זו כנראה לא סתם הפרעת קשב וריכוז.

בשיתוף סטטוסקופ רשת 13.
עורכת ראשית: טל קדר
מפיקה ראשית: טלי מכלוף
מפיקה: לידר ביטון
ריכוז מערכת: ורד ברלל
מנכ"ל מדיקל אונליין: אלי אלקוביץ'