שלל שרב: האביב בפתח, אולם הטמפרטורות נוסקות לשיאים שלא אופייניים לתחילת חודש אפריל. בשבוע הקרוב יגיעו הטמפרטורות הממוצעות ל-28 מעלות ברוב אזורי הארץ, מה שמגביר את סכנת ההתייבשות. מה הם התסמינים, וכמה צריך לשתות ביום?

צפו בפינה מתוך התוכנית סטטוסקופ:

כמה מים צריך לשתות? מתוך "סטטוסקופ" (צילום :באדיבות רשת 13)

כידוע כשבעים אחוזים מהגוף שלנו מכיל מים. הצרה היא שכשחם, הגוף מנסה לקרר את עצמו באמצעות זיעה, אבל תחושת הצמא נוטה להגיע מאוחר, הרבה אחרי שתהליך ההתייבשות כבר החל, כשכבר איבדנו כשני אחוזים מנפח נוזלי הגוף.  התייבשות חמורה, שבה אנחנו מאבדים חמישה אחוזים מנוזלי הגוף או יותר, כבר עלולה להוביל לפגיעה באיברים ואיבוד הכרה. מחסור של חמישה עשר אחוזים מהנוזלים הוא כמעט קטלני.

אז כמה צריך לשתות ביום? התשובה לשאלה הזו נתונה עדיין למחלוקת. על פי אחת הנוסחאות, מכפילים את משקל הגוף בשלושים, ומחלקים את התוצאה באלף. כך למשל,  אצל אדם ששוקל שבעים קילוגרמים: אנחנו מכפילים שבעים כפול שלושים, מקבלים אלפיים ומאה, ואת זה מחלקים לאלף. מה שמתקבל הוא שניים וחצי ליטרים ביום, שהם עשר כוסות. 

עם זאת כדאי להדגיש שהנוסחה מתייחסת רק לבריאים שאינם מבצעים מאמץ גופני מוגבר, והיא גם אינה לוקחת בחשבון את תנאי הסביבה ונתונים אישיים כמו מזג האוויר, הלחות, הגית, המין או הפעילות הגופנית.

אדם שמתאמן וצמא נמצא כבר בתהליך התייבשות, ולפיכך לאלה שמתאמנים ההמלצות הן לשתות 5 עד 7 מ"ל מים לכל ק"ג משקל גוף כארבע שעות לפני המאמץ, במהלך הארוחה שלפני האימון. כך למשל, אדם השוקל 70 ק"ג ישתה כשתי כוסות מים (כ-450 מ"ל) לפני האימון. אם השתן כהה, צריך להוסיף כשעה לפני המאמץ עוד 3 עד 5 מ"ל מים לכל ק"ג משקל גוף.

חשוב להכיר את סימני ההתייבשות שתמיד דורשים תשומת לב ובדיקת רופא, ואלה כוללים: 
כאבי ראש
סחרחורות
חולשה
אי מתן שתן מעל 8 שעות
עייפות ובלבול. 

אצל תינוקות וילדים נראה:
בכי בלי דמעות
פה יבש
ישנוניות 
אי מתן שתן
ירידה במצב ההכרה

לסיכום: האביב הגיע, אבל הוא כבר מרגיש כמו קיץ. הקפידו לשתות, שימו לב לסימני האזהרה, ואם הם מופיעים – פנו לרופא.

בשיתוף סטטוסקופ רשת 13
עורכת ראשית: טל קדר
מפיקה ראשית: טלי מכלוף
מפיקה: לידר ביטון
ריכוז מערכת: ורד ברלל
מנכ"ל מדיקל אונליין: אלי אלקוביץ'