זו הייתה השבת הזוועתית והקטלנית ביותר שחווה העם היהודי מאז השואה. מחקר חדש מגלה שלפחות עבור חלק מהניצולים שהיו תחת השפעת סמים במסיבת הנובה, השימוש בסם MDMA הקל במעט על ההתמודדות ועל תסמיני הפוסט טראומה. את המחקר הובילו צוות מדענים ישראלים מאוניברסיטת חיפה.

"אנחנו מסייעים למסייעים": העמותה שלוקחת את ההתמודדות עם טראומת המלחמה לידיים
חוקרים ישראלים פיתחו טכנולוגיה ממוחשבת למניעה מידית של פוסט טראומה

אירועים טראומטיים מהווים חלק מרכזי בהתהוותן של הפרעות פסיכיאטריות שונות ובהן דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית – PTSD. בעבר הראו מחקרים את הפוטנציאל הטיפולי שם סמים פסיכואקטיביים ובהם סם המסיבות MDMA. סמים אלה נמצאו יעילים בהקלה על תסמיני טראומה בחולים כרוניים. עם זאת, מעט היה ידוע על השלכות הטראומה שנחוותה בצורה קשה והשפעת השימוש בסמים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אקסטזי, MDMA, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אקסטזי, MDMA, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

במחקר חדש אותה ערכה ד"ר אופיר נצר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה ועמיתיה, נבדקו השפעות הסם על 657 ניצולי מתקפת הטרור במסיבת הסופרנובה שנערכה בשבת השחורה בשבעה באוקטובר. הנתונים נאספו ארבע עד שנים עשר שבועות לאחר מתקפת הטרור האכזרית.

הממצאים חשפו שאנשים שחוו את הטראומה כשהם תחת השפעת MDMA היו במצב פסיכיאטרי משופר בהשוואה לאלה שהיו תחת השפעת חומרים אחרים או שלא תחת סמים. באופן כללי קבוצת ה-MDMA דיווחה על תחושות מועצמות של תמיכה חברתית, יותר אינטראקציות עם הסובבים ואיכות שינה משופרת במהלך התקופה לאחר הטראומה, מה שהניב רמות מופחתות של מצוקה נפשית והפחתה בחומרת תסמיני הפוסט טראומה.

לדברי החוקרים הממצאים הללו מצביעים על כך שהשפעת ה-MDMA לאחר הטראומה עשויה להגן מפני תסמיני ההפרעה, ייתכן תחת המנגנון של הפחתת רגשות שליליות ושיפור היכולות החברתיות. השפעות מגנות אלה טוענים החוקרים, עשויות להפחית את התפתחות התסמינים המוקדמים שקשורים לפוסט טראומה. עם זאת ציינו החוקרים במאמר שטרם עבר ביקורת עמיתים, כי ידרשו מחקרים נוספים שיאשרו את ההשפעה המיטבית של סם המסיבות על נפגעי טראומה.

הסם MDMA המוכר גם בשם אקסטזי, הוא חומר כימי בו נעשה שימוש נרחב בעולם הפסיכיאטריה כבר בשנות השבעים והשמונים לטיפול בהפרעות נפשיות רבות ובהן דיכאון והפרעה פוסט טראומטי. במרוצת השנים נעשה ה-MDMA סם פופולרי במועדונים ונאסר לשימוש על פי חוק.

בריחה ממסיבת הטבע ברעים (צילום :ליאל לוי)

הסם נלקח לרוב בטבלייה שמתחילה להשפיע בתוך 40-20 דקות. היא גורמת לעירנות מוגברת, לאנרגטיות, להגברת הביטחון העצמי, להפחתת הרגישות לכאב ולראיית הסביבה וצבעיה באופן חד וברור. הסם גם גורם לתחושות שמחה, קרבה וחיבה. אלא שעם התפוגגות השפעתו חלה ירידה משמעותית באנרגיה, וניכרים עייפות קיצונית לצד קשיי הירדמות ושינה. עלולים להופיע גם דכדוך ודיכאון.

חשוב להדגיש כי אקסטזי נחשב לסם מסוכן ביותר. נטילת MDMA במינונים גבוהים עלולה לגרום לטשטוש ראייה, לעיוות צבעים, לריצודי עיניים, לנעילת לסתות, להפרעות בקצב הלב, לרעד, להזעה ולצמרמורת. הסם עלול לגרום גם לנזק מצטבר במוח, לדיכאון קליני, לפגיעה בתפקוד המיני ולהתמכרות.