התקדמות משמעותית באבחון המוקדם בסרטן: חוקרים מדווחים כי הצליחו לפתח בדיקת דם חדשה המאפשרת לזהות מוקדם את סרטן הלבלב, הנחשב לאחת מהמחלות האונקולוגיות הקטלניות בעולם שמביאה לתמותה מוקדמת בתוך שבועות עד חודשים ספורים מרגע האבחנה. הבדיקה החדשה מגיעה, לדברי החוקרים, לשיא דיוק של 98%.

"מניפולציה על מערכת החיסון": הישראלית שפיתחה תרופה מהפכנית לסרטן
התרופה הזו עשויה למנוע מנשים ממוצא אשכנזי לפתח סרטן שד

הלבלב הוא איבר המצוי לרוחב הבטן העליונה. הוא אחראי על הפרשת מיצי לבלב המסייעים בפירוק ועיכול אבות המזון. בתוך כך, תאים ייחודים בלבלב מפרישים הורמונים שונים: תאי אלפא מפרישים את ההורמון גלוקגון - המעלה את רמת הסוכר בדם, תאי ביטא מפרישים את ההורמון אינסולין - המחדיר את הסוכר מהדם לתאי הגוף, ותאי דלתא המפרישים את ההורמון סומטוסטטין - המעכב בעת הצורך את הפרשת שני ההורמונים האחרים.

תאים נגועים בסרטן הלבלב (צילום: הדס גיבורי, אוניברסיטת תל אביב)
תאים נגועים בסרטן הלבלב (צילום: הדס גיבורי, אוניברסיטת תל אביב)

נכון להיום, קשה מאוד לאבחן בשלב מוקדם את סרטן הלבלב לפני שכבר התפשט בגוף והפך אלים. שיעור ההישרדות למשך חמש שנים אצל חולים שאובחנו בשלב מוקדם עומד על 44%, אך צונח ל-3% אם הסרטן אובחן לאחר שכבר שלח גרורות.

בניסוי האחרון, השתתפו 523 חולים בסרטן הלבלב ו-461 אנשים בריאים מיפן, ארה"ב, דרום קוריאה וסין. בדיקת הדם הצליחה לזהות 93% ממקרי סרטן הלבלב בקרב הנבדקים מארה"ב, 91% מהמקרים בקרב הדרום קוריאנים, ו-88% ממקרי סרטן הלבלב בקבוצה הסינית. 

כאשר שילבו חוקרים את בדיקת הדם עם בדיקה לסמן שכבר ידוע לסרטן הלבלב בשם CA 19-9, הדיוק עלה ל-97% ממקרי הסרטן בשלב 1 ו-2 בקרב המשתתפים בארה"ב. סרטן הלבלב בשלב 1 מוגבל לאיבר, בעוד ששלב 2 התפשט לבלוטות לימפה סמוכות אך לא למקומות אחרים.

החוקרים אמרו כי ידרשו מחקרים נוספים כדי לאמת את רמת הדיוק של הבדיקה, לפני שתאושר לשימוש כולל. עם זאת מדובר בפריצת דרך למחלה דוהרת, שבמקרים רבים הופכת להיות חשוכת מרפא. המחקר הוצג בכנס האגודה האמריקנית לחקר הסרטן בסן דייגו. 

על פי ההערכות, חולים בישראל מדי שנה כ-500 איש בסרטן הלבלב. הוא מאופיין בתקופה שקטה שאינה גורמת לתסמינים ברורים, אולם עם התקדמות המחלה לאחר שבועות או חודשים מופיעים כאבי בטן, ירידה במשקל, צהבת, קשיי עיכול ועייפות - עד לקריסת מערכות.