נתוני עמותת נט”ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי), מדגימים מעל ל-33,000 אזרחים שפנו לקו הסיוע הטלפוני מאז תחילת המלחמה. הקו תוגבר, עדיין מתוגבר ופועל 24/7 להענקת סיוע ותמיכה נפשית לאזרחים הפונים לעזרה. הנתון הזה, הוא פי 1.5 יותר מסך השיחות שהתקבלו בקווים בשנת 2022 כולה. במהלך השבוע הראשון ללחימה חלה עלייה של כ-6000% אחוזים במספר הפניות לקווים. החל מבוקר מתקפת הפתע והרגעים הראשונים של האסון, התקשרו תושבי הדרום ולחשו לתוך הטלפון שהם שומעים את המחבלים בתוך הבית ושיוועו לעזרה. 

עלייה חדה במספר הפניות: עמותת נט״ל הגישה את הדו"ח השנתי לנשיא הרצוג

חשים לחץ וחרדה בשל המצב? מספרי קווי הסיוע השונים

במהלך התקופה, פנו טלפונית גם בני המשפחה של הפצועים והנעדרים, משפחות החטופים והמשפחות השכולות בצורך לסיוע ותמיכה נפשית. כמו כן, פנו משפחות מילואימניקים, הדואגים ודואגות לבני משפחתם. נט"ל חושפת נתון מעניין נוסף, כיום כ-60% מהשיחות בקו מתקבלות על ידי גברים, זינוק משמעותי מלפני הלחימה. יתכן שהעלייה קשורה בפעילות המבצעית העצימה ובשחרור המאסיבי של הכוחות בכלל ואנשי המילואים בפרט.

לדוגמא: ג' גויס ב-7.10 למילואים ולחם בקיבוץ בארי ולאחר מכן בפאתי חאן-יונס. הוא השתחרר ממילואים בתחילת פברואר, לאחר חודשי לחימה קשים. ג' נשוי עם ילדים וחזר לביתו לאחר תקופה לא קלה, ובין היתר חברו הטוב נפצע. הוא פנה לקו הסיוע לאחר שהרגיש שצריך כלים להתמודד עם מועקה נפשית גדולה ודכדוך תמידי.  מילואימניק נוסף ששוחרר לאחר חמישה חודשי לחימה, פנה אף הוא לקו הסיוע של נט"ל סמוך לאחר השחרור. הוא חש שזקוק לכלים להתמודדות ולהסתגלות בחזרה לחיי השגרה החדשה ולשגרת העבודה.

עמותת נט”ל מטפלת בנפגעי טרור ומלחמה ובכל המעגלים שסובבים אותם לרבות אלה אשר המדינה אינה מכירה בהם כמי שזכאים לקבל סיוע נפשי. העמותה מסבסדת את הטיפולים (עד כדי מתן סיוע ללא תמורה כספית). היא פועלת להעלאת המודעות ל”פציעה השקופה”, אותה נפגעי טראומה על רקע טרור ומלחמה נושאים, ושאינה נראית לעין.

חייל במצוקה נפשית (צילום: מרק ישראל סלם)
חייל במצוקה נפשית (צילום: מרק ישראל סלם)

קו הסיוע של נט״ל הוא ״חדר המיון״ של העמותה, דרכו מועברים הפונים להמשך טיפול ביחידה הקלינית לטיפול קליני פרטני, שהיא שירות נוסף שהעמותה מעניקה. כיום מטופלים ביחידה הקלינית: שורדי המסיבות והמעגלים המקיפים אותם, משפחות שכולות מאזורי האסון, משפחות החטופים, ומתמודדים עם פוסט טראומה אשר טופלו ביחידה טרם המלחמה ושהמצב הנוכחי החמיר את מצבם וחלקם אף נקראו כעת לשירות מילואים.

לפני ה-7 באוקטובר היו כ-100 מטפלים ביחידה הקלינית בפריסה ארצית, בעיקר באזור המרכז. לאחר ה-7 באוקטובר, היחידה הקלינית שינתה את פניה והחלה להתמודד עם מציאות שטרם נראתה. אל המחלקה הגיעו פניות רבות במגוון ערוצים- מקו הסיוע, מגופים שטיפלו בניצולי המסיבה, ממשרד הביטחון, מאוניברסיטאות, מעמותות צבאיות ועוד.

כ-35% מהמטופלים ביחידה הקלינית הם אנשי מילואים, עוד כ-30% הם שורדי מסיבת ה'נובה', כ-14% הם תושבי העוטף ומפונים, כל השאר הם טראומות מהעבר, חרדה כללית ו-1% משפחות חטופים. תמהיל המטופלים השתנה לחלוטין, לפני המלחמה מרבית המטופלים היו מאזור המרכז, וכיום ישנם מאות מטופלים מאזור הדרום והצפון. גם מבחינת הגילאים התמהיל מדגים שינוי מהמצב לפני המלחמה. כיום, קבוצת הגיל הגדולה ביותר המטופלת היא בני 20-30 (44%). 26% בגילאי 30-50, 6% בגילאי 50 ומעלה.

כתוצאה מכך, נט"ל שילשה את מספר המטפלים ביחידה הקלינית והכשירה מאות מטפלים נוספים. כיום ישנם 350 מטפלים בפריסה ארצית רחבה הרבה יותר מלפני המלחמה. מהנתונים עולה כי עד כה טופלו ביחידה הקלינית כ-2500 מטופלים, בעוד לפני המלחמה היו כ-300 בלבד. מדובר על עלייה של למעלה מ-700%.

שירות נוסף שהעמותה מעניקה הוא ליווי תעסוקתי. בעמותה מסבירים: "מי שפגש טראומה אקוטית באופן ישיר יכול למצוא עצמו מתקשה לחזור לשגרת עבודה רגילה ואינטנסיבית, הדורשת עמידה בלחץ ומסגרת זמנים, ריכוז וקשב". מאז תחילת המלחמה כ- 155 משתתפים קיבלו מענה בליווי תעסוקתי/לימודי,  מדובר על עלייה של כ-40% במספר המטופלים ביחידה. בנוסף, נערכו וובינרים והרצאות על השפעות המלחמה ואירועים טראומטיים על תפקוד בעבודה.

ביחידת החוסן קהילתי של העמותה גם ניכר גידול בפעילות. המחלקה בשגרה פועלת לחיזוק החוסן בחברה הישראלית, באמצעות עבודה עם ארגונים ציבוריים ועסקיים, ומקנה לעובדים ולמנהלים כלים לחיזוק החוסן, להתמודדות עם חרדה ולחץ ולמניעה של השפעות ארוכות טווח. עיקר העשייה בימים אלו היא עם משרתי המילואים.

מאז תחילת המלחמה התקיימו למעלה מ-2,000 סדנאות להתמודדות עם טראומה ומצבי חירום. ההתערבויות כוללות: הכשרות והדרכות, פרוייקטים קהילתיים וסדנאות חוסן למשרתי ומשרתות המילואים ומפגשי תמיכה לשורדי המסיבה (והוריהם). הכשרה ותמיכה מקצועית ייחודית ניתנה ל"מגיבים הראשונים", דהיינו לצוותי הצלה, רפואה , פרמדיקים ,צוותי זיהוי גופות ועוד.

למעלה מ-25 שנה שעמותת נט״ל מעניקה סיוע נפשי לאלו שבעת לחימה טיפלו בחבריהם הפצועים ואף איבדו אחרים ומאז הסיוטים בלילה לא מרפים, לאלו שהיו עדים לאירוע טרור ומאז כל רעש מקפיץ אותם ולאותם ילדים המתגוררים באזורי עימות ומפחדים לצאת מהבית מפחד מבלון תבערה המתעופף באוויר, אך כאמור, סדר גודל חריג כזה של פניות מהציבור שמעיד על מצוקה טרם חוו.