זה סוד ידוע בקהילה הרפואית: לעתים קרובות רופאות ידועות כסבלניות יותר, יסודיות יותר ומעניקות טיפול מדויק ומקצועי, לעתים יותר משל הגברים. עכשיו יש להנחה הזאת גם גיבוי מדעי.

תחזור להופיע? סלין דיון בראיון ראשון על התסמונת בה לקתה
כיצד לבחור את קרם ההגנה הנכון לקיץ הישראלי? המדריך המלא

מחקר חדש, שנערך על יותר מ־776 אלף מטופלים, מצא כי אלה שטופלו על ידי רופאות הראו שיעורי תמותה ואשפוזים חוזרים נמוכים יותר בהשוואה לאלה שטופלו על ידי רופאים גברים. ממצאי המחקר גם חשפו שהיתרונות שבטיפול מרופאות היו גדולים יותר עבור מטופלות נשים.

כדי לחקור עוד את היתרונות של טיפול על ידי רופאות, חוקרים מאוניברסיטת טוקיו ביפן ניתחו שני מאגרי מידע: תביעות רפואיות כלליות, ותביעות שעסקו במומחיות ונוהלי עבודת רופאים. הם בחנו את הנתונים מ־458,101 מטופלות ו־318,819 מטופלים בני 65 ומעלה, שאושפזו בשל מחלה, בין השנים 2016 ל־2019. מתוכם 31% מהמטופלות ו־30.6% מהחולים הגברים טופלו על ידי רופאות.

החוקרים מצאו ששיעור האשפוזים החוזרים היה נמוך יותר אצל חולים וחולות שטופלו על ידי רופאות. בקרב מטופלות נראתה מגמה נוספת של שיעור תמותה נמוך יותר אצל אלה שטופלו על ידי רופאות, בפרט במחלות נוירולוגיות ובמחלות כליות ודרכי שתן.

לדברי כותבי המחקר, עשויות להיות כמה סיבות לכך שטיפול על ידי רופאות קשור לתוצאות טובות יותר בקרב נשים מטופלות. על פי החוקרים, ייתכן שרופאים גברים נוטים להמעיט בחומרת המחלה בקרב מטופלות נשים.

החוקרים מסתמכים בין היתר על מחקר משנת 2019, שמצא כי רופאים גברים נוטים להמעיט בסיכון ללקות בשבץ בקרב נשים, בהשוואה לרופאות. "תת־הערכה של סימפטומים וסיכונים בקרב מטופלות נשים עלולה להוביל לטיפול מאוחר או חלקי, ובסופו של דבר לתוצאות גרועות יותר עבור נשים מטופלות", ציינו החוקרים.

אפשרות שנייה שהעלו החוקרים היא כי ייתכן גם שהטיפול על ידי רופאות מוביל לתוצאות טובות יותר בזכות התקשורת של הרופאה עם המטופל. "תקשורת בלתי יעילה מונעת ממטופלות לספק מידע קריטי לאבחנות וטיפול מדויק, דבר שעלול להוביל לתוצאות לא אופטימליות", ציינו החוקרים.

הם הוסיפו אפשרות שלישית, שלפיה הטיפול אצל רופאות נשים עשוי להביך פחות את המטופלות, בפרט כשהבדיקה נוגעת לאזורים אינטימיים בגוף, בעוד נשים המטופלות אצל גברים עלולות לחוות בדיקה גופנית חלקית בשל המבוכה וחוסר הנעימות.

"מחקרים הראו שטיפול על ידי רופאות מוביל לתקשורת טובה יותר, יחסי קרבה טובים יותר והיענות גבוהה יותר של מטופלים להמלצות הרפואיות בפרט במטופלות נשים", סיכמו החוקרים. "מחקרים בעבר אכן הראו שטיפול על ידי רופאה קשור לתהליכי טיפול איכותיים יותר בחלק ממקצועות הרפואה, בפרט במטופלות נשים".