חשש מהתפרצות שפעת העופות בארה"ב: משרד החקלאות הורה לבדוק את כל הפרות לנוכחות של נגיפי שפעת העופות הקטלניים, זאת לאחר שנמצאו חלקיקים ויראליים במוצרי חלב על מדפי החנויות. ה-FDA ציין כי הוא פועל לאיתור מקור החלב המזוהם.

בלי לשאול את ישראל: ארצות הברית תעשה עסקה על החטופים האמריקאים?
הכל מוכן לפלישה לרפיח: צילומי הלווין חושפים - כאן תוקם עיר האוהלים

כאשר ההתפרצות התגלתה לראשונה בסוף מרץ ובמאמץ לשמור על בטיחות אספקת החלב, הונחו החקלאים להשליך את החלב של פרות חולות. משרד החקלאות האמריקאי הורה גם לחקלאים לבדוק פרות שמגלות תסמינים החשודים למחלה. עם זאת, הימצאות הנגיף בחלב המסחרי מעיד על כך שהגישות הללו לא היו מספיקות.

נגיף שפעת העופות בשם H5N1 התגלה בקרב עדרי הבקר של שמונה מדינות: איידהו, קנזס, מישיגן, ניו מקסיקו, צפון קרוליינה, דרום דקוטה, אוהיו וטקסס. לא ברור עדיין מה השפעתו בבני אדם, אך על פי ההערכות מדובר בנגיף קטלני שכבר הביא למותם של מיליוני עופות.

התפשטות שפעת העופות מדאיגה מאוד את גורמי בריאות הציבור בארה"ב משום ש-H5N1 עלול להיות קטלני מאוד בבני אדם, אך הוא אינו מתפשט בקלות ולכן המרכז לבקרת מחלות האמריקאי קבע שהוא אינו מהווה סכנה מידית לציבור. משרד הבריאות בארה"ב לא זיהה עד כה ביקורים בחדרי מיון הקשורים לשפעת העופות ועד כה אותר רק אדם אחד שנדבק בנגיף, ולקה בדלקת עיניים ויראלית. עוד 44 אחרים נמצאים במעקב פעיל בשל החשש שנדבקו.

אם הפרות שנבדקו ימצאו חיוביות, תהיה להן תקופת המתנה של 30 יום לפני שיוכלו לצאת מהסגר ולהיבדק שוב. אספקת החלב בארה"ב עוברת אמנם תהליך פיסטור חובה, לטמפרטורה שבה כל חיידק או נגיף אמור להיהרג, ועל כן לא ברור כיצד שרד זן שפעת העופות את התהליך הזה ונמצא במוצרי החלב.

שפעת העופות היא מחלה נגיפית המועברת על ידי וירוס שפוגע בעיקר בעופות אך כאמור עלול לעבור גם לבני אדם. תסמיני שפעת העופות בבני אדם דומים לשפעת רגילה ולקורונה וכוללים חום גבוה, שיעול, כאבי גרון, כאבי שרירים, כאבי ראש, עייפות, חולשה, שלשולים והקאות. במקרים חמורים המחלה מובילה לדלקת ריאות, קשיי נשימה ואף למוות, במיוחד בחולים המשתייכים לאוכלוסיות בסיכון.

אבחון המחלה נעשה באמצעות בדיקת PCR ממשטף אף. הטיפול שיעילותו עדיין לא לגמרי ברורה צריך להינתן בתוך 48 שעות מהופעת התסמינים והוא כולל תרופות הניתנות לחולים בסיכון שלקו בשפעת ובהם כדורי טמיפלו דרך הפה, רלנזה הניתנת בשאיפה, ועירוי של התרופה פראמיוויר.