טוב לדעת - כמה מילים על דגים: צריכת דגים מפחיתה את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי, תהליכי טרשת עורקים שסותמים את כלי הדם, ואפילו מעכבת אלצהיימר.

צריכת הדגים בישראל נמוכה יותר בהשוואה לארצות אחרות בעולם: הישראלי הממוצע צורך כ-12 ק"ג דגים לשנה, בעוד שבספרד ואיטליה – 35 ק"ג לשנה, במזרח אסיה – 65 ק"ג לשנה, כולל פירות ים.

דגים  (צילום: אינגאימג')
דגים (צילום: אינגאימג')

האם כל הדגים טובים לבריאות שלנו באותה מידה? ומה בדיוק יש בדגים שתורם כל כך לגוף שלנו?

הדגים מהווים מקור חשוב לחלבון בתזונת האדם. במאה גרם של דג בממוצע 18% חלבון איכותי החשוב לבניית הגוף והשרירים. דגים מכילים גם כמות יפה של ויטמין B12, שחשוב לבניית מערכת העצבים, תפקוד המוח, מניעת אנמיה וחולשה, וגם ויטמין D שדרוש לספיגת הסידן מן המעיים ולבניית העצמות. 

ברוב הדגים גם כמות יפה של ויטמין E, וגם הרבה מינרלים חשובים: אשלגן, מגנזיום, אבץ, ואפילו קצת ברזל. מרכיב נוסף שיש בדגים (בעיקר בדגי ים) הוא יוד, שדרוש לתפקוד חיוני של בלוטת התריס האחראית לחילוף החומרים בגוף, לתפקוד המוח ולפוריות. בדגים הגדלים במים מתוקים יש בדרך כלל פחות יוד.

דג סלמון (צילום: אינג'אימג')
דג סלמון (צילום: אינג'אימג')

חשוב לדעת שטיגון מבטל את הערך הבריאותי של הדגים. על פי המחקרים, צריכת דגים מטוגנים אפילו מעלה את הסיכון למחלות לב, ואחד ההסברים לכך הוא שהשמן בו משתמשים לטיגון מכיל כמות גדולה של חומצת השומן אומגה-6, וכשהיחס בינה לבין אומגה-3 משתנה - האפקט המגן של אומגה-3 נעלם. קרפיון ונסיכת הנילוס, הם דווקא הפחות מומלצים. יש בהם יחסית יותר שומן, ואין בהם אומגה-3.

האזינו: