עצירות מוגדרת כקושי בהעברת תוכן המעיים, אך היא לא חייבת להתבטא רק בהיעדר יציאות יומיות. בשנת 2019 נקבעו קריטריונים חדשים לאבחון הבעיה, ואלה כוללים אחד או יותר מהתסמינים: כאבי בטן וגזים, יציאות קשות, דימום וכאבים בפי הטבעת, בילוי זמן ארוך בשירותים ללא יציאה, מאמץ רב בשירותים, שימוש במשלשלים, פעולות מעיים לא סדירות או בריחת היציאות.

עשירים בוויטמינים ומינרלים: כל הסיבות לאכול דגים ולמה לא כדאי לטגן אותם | ד"ר מאיה רוזמן
"אייל קטן": מה ההפרעה הפסיכיאטרית של מרתה והאם יש לה טיפול?

שכיחות העצירות נמצאת בשנים האחרונות בעלייה בעולם המערבי, ועל פי ההערכות הגורמים לתופעה כוללים מיעוט בפעילות גופנית, תזונה דלת סיבים תזונתיים ועשירה בפחמימות ושומנים, קיצור משך השהייה בשירותים, שימוש בתרופות שונות העלולות לגרום לעצירות, וגם מחלות שונות שעלולות לפגוע בתנועתיות המעיים.

העצירות נחלקת לשני סוגים: חדה או כרונית. עצירות חדה מתרחשת בעת שינוי בהרגלי תנועת המעיים, ומתבטאת בצואה קשה שאינה עוברת בקלות את תעלת המעיים. שינוי פתאומי כזה מרמז לרוב על בעיה גופנית: חסימת מעיים, חבלות, זיהומים בחלל הבטן, תגובה להרדמה כללית או לתרופות מסוימות. כאשר השינוי מתמשך, חוזר על עצמו או מחמיר, קיים חשד לחסימה של המעי על ידי גידול, שפיר או ממאיר.

שולחן פסח  (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
שולחן פסח (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

מנגד, עצירות כרונית נמשכת לרוב יותר משלושה חודשים, ובמרבית הפעמים מדובר בתופעה שנמשכת גם חודשים ושנים. המטופלים פעמים רבות נמנעים מלגשת לעזרה רפואית ונוטים להשתמש בתכשירים משלשלים הגורמים ל"התמכרות" של המעיים: מערכת העיכול הופכת ל"עצלה" ומפסיקה לבצע את ההתכווצויות החיוניות להעברת הצואה. 

חג הפסח מוגדר כ"חג העצירות": קמח המצות תורם לשהייה ממושכת של תוכן המעי, העצירות הופכת קשה יותר משום שהנוזלים מהמזון נספגים במעי הגס, והתוצאה היא עצירות, גזים, כאבי בטן, ואפילו חגיגת חיידקים המפרקים את התוצאה ויוצרים גזים. הקושי במעבר הצואה גורם גם לפציעות במעי ובפי הטבעת, דימומים מקומיים וכאבים עזים. במקרים קשים עלולים להיווצר גם חסימות מעיים.

שולחן פסח (צילום: נתי שוחט פלאש 90)
שולחן פסח (צילום: נתי שוחט פלאש 90)

מה בכל זאת תוכלו לעשות כדי להקל על העצירות או למנוע אותה? הנה הטיפים שלי:

  • הקפידו באופן קבוע על תפריט עשיר בסיבים תזונתיים: אלה מצויים בפירות וירקות ובמזונות שונים העשירים בחיטה מלאה. הסיבים מגדילים את נפח הצואה, מה שמגרה את דפנות המעי ומסייע לפעילותו התקינה.
  • הקפידו על שתיית מים: שמונה כוסות ביום יסייעו בריכוך הצואה, בהגדלת נפחה ובהעברה חלקה ותקינה של הפסולת אל מחוץ לגוף.
  • פירות וירקות עשויים לסייע בהקלה זמנית: תוכלו לנסות לשתות מיץ סלק או חמיצת סלק, המסייעים אף הם לעיכול טוב יותר. תוכלו לנסות גם חליטת שזיפים. יש הממליצים גם על שקדים, אגוזים ואגס להקלה על העיכול, אם כי כדאי לזכור שלפירות מתוקים יש גם ערך קלורי וסוכר גבוהים. 
  • התחילו לזוז: הליכה מרובה ופעילות גופנית משפרות את פעולת המעיים ומונעות גזים ועצירויות.
  • במקרים קשים: תוכלו לנסות עד למחרת להשתמש בנרות גליצרין לפי הטבעת. החדרה של נר כזה גורמת לפעילות של המעי הישר, שדוחף את תוכן הצואה החוצה. חבילת נרות כזאת נמכרת ללא מרשם. עם זאת, שימוש מרובה בנרות גליצרין עלול לגרום ל"התמכרות" של המעיים.
  • אם העצירות נמשכת יותר משלושה ימים: הרופא עשוי להמליץ על אבקת פגלקס או נורמלקס, שאותה ממיסים בכוס נוזלים, והיא מסייעת להרחבת נפח הצואה ויציאתה מהמעיים על ידי תנועת ה"פריסטלטיקה" של המעיים הדוחפת את התוכן החוצה.
  • כשהעצירות נמשכת ללא שיפור: הרופא שלכם עשוי להמליץ על תרופות מרשם חדשות שנכנסו לישראל, הפועלות ישירות על הגברת תנועתיות המעיים.