פריצת דרך באיבחון נגיף הפפילומה המסרטן: מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר השבוע (ביום חמישי) בדיקה חדשנית של חברת "רוש" לאיתור הווירוס HPV באמצעות דגימה עצמית של האישה מגופה. הבדיקה החדשה תחסוך את המבוכה הכרוכה בביקור אצל הגינקולוג, ועשויה להעלות את שיעור הנשים המאובחנות.

אנטי וירוס: שנקר ו"הבית של בר" בקמפיין להעלאת המודעות לוירוס הפפילומה
ממשיכות להילחם גם בסרטן צוואר הרחם: שבוע המודעות הבין-לאומי

הבדיקה החדשה כוללת ערכה בה המטופלת אוספת דגימה מהנרתיק, ללא צורך בבדיקת אגן פולשנית אצל רופא הנשים. הדגימה נמסרת לאחות המרפאה, ונשלחת למעבדה לניתוח. הבדיקה במעבדה יכולה לאתר את 14 הזנים השכיחים של הנגיף, ובייחוד אלה הגורמים לסרטן. ביצוע הבדיקה בדרך זו, מקווים ב-FDA, תעלה את שיעור הנשים הנבדקות. על פי המכון האמריקני לסרטן, יותר ממחצית מקרי סרטן צוואר הרחם מתרחשים בקרב נשים שמעולם לא נבדקות, אם בשל מבוכה או קושי בקביעת תור לגינקולוג.

בשנים האחרונות חלה עליה משמעות בהדבקות בנגיף הפפילומה, מחלת המין הנפוצה בעולם. מחקרים הראו כי הנגיף נפוץ אצל כ-30% מהנשים ובשליש מהמקרים הוא עלול להתפתח לכדי גידול סרטני. עד היום זוהו כ-200 זנים של הנגיף.  מדי שנה מאובחנות בישראל כאלפיים נשים עם שינויים טרום ממאירים בצוואר הרחם, מדי שנה מאובחנות כ-200 נשים בסרטן צוואר הרחם וכמאה נשים מתות מדי שנה מסרטן זה. אין עדיין נתונים לגבי שיעור ההדבקה בגברים בישראל, אולם ההערכות הן שחלק נרחב מהנשים נדבקות מהגברים, הנושאים את הנגיף בעצמם. 

בדיקה גינקולוגית. חלקן נבוכות ולא מתייצבות (צילום: אינגאימג)
בדיקה גינקולוגית. חלקן נבוכות ולא מתייצבות (צילום: אינגאימג)

נגיף הפפילומה אינו מראה כל תסמינים וכך, רבים מאלה שנדבקים בו כלל אינם יודעים על כך. הנגיף פולש לתאים גם מבלי לגרום לסימפטומים משך שנים רבות, עד שמערכת החיסון אינה מתגברת עליו והוא יוצר את היבלות האופייניות. גם עישון מגביר את הסיכון להופעת היבלות, ככל הנראה, משום שתוצרי הפירוק של הניקוטין תוקפים את מרכיבי מערכת החיסון באיברי המין. 

כאמור, הנגיף מתפשט באמצעות מגע מיני כאשר בן או בת הזוג נושאים את הנגיף. היבלות אופייניות בחלק מהמקרים, מופיעות לרוב בתוך שלושה חודשים מרגע המגע המיני. עם זאת, לעתים כלל לא מופיעות יבלות, ובחלק מהמקרים גורמת המחלה לסרטן של איברי המין פי הטבעת או חלל הפה, בגברים ובנשים, גם שנים אחרי ההדבקה הראשונית.

"הבדיקה החדשה עשויה לחסוך זמן, נסיעות, המתנות בפקקים ובתורים וגם יכולת לבצע את הבדיקה כשמדובר בישוב מרוחק ממרפאה" אומרת הפרופ' טל בירון, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהלת האגף לגינקולוגיה ומיילדות בביה"ח מאיר, "בדיקה עצמית עשויה להעלות את שיעור ביצוע הבדיקות והחשיבות בכך גבוהה משום שמדובר בווירוס שעלול לגרום לסרטן צוואר הרחם. הבדיקה העצמית עדיין לא בשימוש בישראל וכרגע מתבצעת רק אצל רופאי נשים, אבל  אנחנו מקווים שבקרוב נוכל להמליץ עליה גם בישראל".