סכנת האש הבוערת: במוצאי השבת ובראשון צפויים רבבות להבעיר את מדורות ל"ג בעומר ברחבי הארץ ומניסיון העבר מזהירים במד"א מפני הסכנות של האש המתלקחת וקוראים לנקוט במשנה זהירות בכל הטיפול במדורות ובנפגעים.

פרסום ראשון: הנחיות חדשות למניעה וטיפול באנמיה בתינוקות
דרושה אבחנה: מה גורם לטיקים בפנים? I פרופ' רפי קרסו

מדי שנה מטפלים צוותי מגן דוד אדום במאות נפגעים כתוצאה מהבערת המדורות. גם השנה צוותי מד"א ייפרסו ויאבטחו רפואית את הדלקות הגדולות שיתקיימו ברחבי הארץ, כשהריכוזים הגדולים צפויים בירושלים, בית שמש, בני ברק, אלעד, נתניה, טבריה והמתפללים שאושרו ע"י כוחות הביטחון לעלות להר מירון ולקיים שם את ההדלקות.

במד"א מזהירים מפני הסכנות בל"ג בעומר, ביניהם איסוף קרשים, הדלקת המדורות, ושהייה בסביבת מדורות בוערות. בעת איסוף הקרשים יש להישאר ממסמרים ודברים בולטים שעלולים לפצוע. במקרה של פציעה יש לפנות בתוך 48 שעות למרפאת קופות החולים לקבלת חיסון אנטי טטנוס, אם זה לא ניתן בחמש השנים האחרונות.

אין להיכנס לשדות עזובים מחשש לנחשים ובעלי חיים ארסיים נוספים. אין להיכנס גם לאתרי בניה מחשש לנפילות פציעות וחתכים. במידה שמזהים נפל טיל חלקי יירוט או כל חפץ חשוד אחר בשטחים פתוחים, יש להרחיק את כולם מהמקום ולהתקשר למשטרת ישראל בקו החירום 100.

ל''ג בעומר (צילום: מארק ישראל סלם)
ל''ג בעומר (צילום: מארק ישראל סלם)

בהקמת המדורה, יש להקפיד שאדם מבוגר ילווה את הקמתה למניעת פציעות. מיקום המדורה צריך להיקבע בשטח נקי מקוצים ועשבים ובמרחק בטוח ממבנים ומתקנים. אין להתיז דלק או חומר הדלקה נוזלי על האש הבוערת. פעולה זו מסוכנת מאוד ועלולה לגרום לפגיעה מידית בילדים ובמבוגרים באזור המדורה.

את תפוחי-האדמה והבצלים מומלץ להשחיל על חוט תיל כשהכנסתם והוצאתם מהאש תעשה ע"י מבוגר. לפני הגשתם לילדים יש לוודא שהם אינם חמים מדי לאכילה. תפוחי-אדמה ובצלים חמים עלולים לגרום לכוויות קשות בפה. בסיום המדורה או הקומזיץ יש לוודא כיבוי מוחלט של המדורה והגחלים הלוחשות, ע"י שפיכת חול או מים. במידת האפשר יש להעביר את הגחלים החמות למתקן איסוף גחלים.

אם אחזה אש בבגדים, עצרו ואל תרוצו: יש לשכב על הקרקע ולהתגלגל מספר פעמים או "לחנוק" את האש באמצעות שמיכה או מגבת. את ראש הנפגע יש להשאיר חשוף כדי למנוע חנק. אין לישון בתוך שקי שינה סגורים סמוך למדורה, מחשש למלכודת אש. במקרה של כוויה יש לקרר את המקום במים פושרים זורמים להתקשר למד"א בטלפון בטלפון 101. אין להסיר או לתלוש בגדים חרוכים שנדבקו באזור הכוויה.

במקרה של כוויה באזור מסוים בגוף, יש לקרר מיד במים זורמים את המקום, או להניח רטיות קרות ולחות, רצוי סטריליות, על הכוויה. ניתן להשתמש גם בממחטות בד או בבגדים. אין לנקב שלפוחיות ואין להסיר עור ואין למרוח על הכוויה משחות או חומרים שומניים. במידת האפשר, יש להוריד תכשיטים מהפצוע. במקרה של חדירת גץ לעין, מומלץ לשטוף את העין היטב עם הרבה מים זורמים. בשל זיהום האוויר החריג מהעשן הסמיך, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה וכן לפעוטות, לשהות בבתים עם חלונות מוגפים.