אחרי שנים של דיונים, אישרה היום (שני) הכנסת קבלת אישור מחלה באופן אוטומטי, ללא צורך בחתימת רופא. התקנות החדשות יכנסו לתוקף בתוך חודשיים. 

זמן משבר: איך מזהים תסמיני מצוקה נפשית?   
מחקר חדש: התמכרות לאינטרנט פוגעת במבנה המוח אצל ילדים

בעקבות החלטת הממשלה בנושא וכחלק מעבודת משותפת של משרד הבריאות, משרד העבודה ומשרד האוצר לקיצור התורים במערכת הבריאות ולהורדת העומס המיידי על רופאים, אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת את תקנות דמי מחלה, שיאפשרו לעובד להגיש למעסיק תעודת מחלה (אישור מחלה) שלא בחתימת הרופא, והקלות נוספות עבור רופאים, מבוטחים ועובדים.

המהלך צפוי לפנות את זמנם של הרופאים בקופות החולים ולאפשר להם להתמקד בטיפול הרפואי, ובמטופלים הזקוקים לכך. על פי הנתונים, כיום רוב תעודות המחלה המונפקות הן עד לארבעה ימי מחלה ועבור מחלות קלות בלבד. 

איש חולה (צילום: אינגאימג')
איש חולה (צילום: אינגאימג')

בתוך חודשיים כל עובד יוכל להציג למעסיק אחד מארבעה אישורים:

1. תעודת מחלה שמונפקת ללא חתימת רופא ע"י קופת החולים – תעודה זו אינה קיימת כיום, ותונפק באמצעות מערכת דיגיטלית של הקופה ולא על ידי הרופא, בהתאם להגבלות המפורטות בתקנות. מהלך זה יחסוך למבוטחים את הצורך בפנייה לרופא ויקל את העומס על הרופאים. תעודות מסוג זה יונפקו בקופות החולים שיבחרו להקים מערכת מותאמת.

2. תעודת מחלה רגילה לאחר ביקור רופא, גם עבור יותר מארבעה ימי מחלה, כאשר ביקור רופא יכול להיות במסגרת ביקור פנים אל פנים או ביקור מרחוק (טלפונית או בהתכתבות).

3. תעודת מחלה עבור מקרים חריגים ללא ביקור רופא, כפי שיקבעו בחוזר משרד הבריאות. בין היתר מדובר במענה עבור חולים אונקולוגיים פעילים, מטופלי דיאליזה, חולים במחלות זיהומיות הנדרשים לבידוד או ריחוק, חולים הסובלים מדיכוי חיסוני משמעותי שביקור במרפאה עלול לסכנם, מצבים רפואיים הקשורים בהיריון (כולל שמירת היריון) ועוד.

4. תעודת מחלה קצרה, עד ארבעה ימים, בחתימת רופא ללא חובת ביקור רופא.

שר הבריאות, אוריאל בוסו, מסר: "תקנות אישור המחלה שאושרו בוועדת העבודה והרווחה מהוות צעד הכרחי בדרך לניצול נכון וראוי יותר של עבודת הרופאים והקלה על המטופלים. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: "התקנות החדשות יורידו מהרופאים עומס בירוקרטי ויאפשרו להם להתמקד במשימת טיפול במטופלים".