על רקע עומסי החורף הגדולים בבתי החולים, מספר רופאים מכמה מהמחלקות הפנימיות ברחבי הארץ החליטו הבוקר (שלישי) להרים את הכפפה באופן מחתרתי ובניגוד לנהלים לצלם את סביבת עבודתם. זאת, בניגודי לנהלים המחייבים אותם וללא אישורי ההנהלות והדוברויות של המוסדות בהם הם עובדים.



התמונות, שהופצו לתקשורת באמצעות האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, צולמו דווקא באחד הימים שנחשבים פחות עמוסים בשבוע – יום שלישי (לעומת סופי השבוע או יום ראשון) ובשעות הבוקר המאוחרות. ולמרות זאת, הן מציגות באפן ישיר את מחזה "הקשישים על המיטות במסדרונות" הידוע לשמצה אומנם אך הפך לכמעט בנאלי בשיח הציבורי היום.


מחלקת פנימית בבית חולים בארץ. צילום: ללא קרדיט
מחלקת פנימית בבית חולים בארץ. צילום: ללא קרדיט



"אתמול בלילה קיבלנו קשיש שימות היום כי אין מי שיטפל בו", סיפר בעילום שם אחד ממנהלי המחלקות ל"מעריב". רופא אחר סיפר כי קיים "מחסור חריף בכוח אדם רפואי במחלקות הפנימיות. אחרי ההתמחויות הרופאים לא חוזרים לפנימיות. הם בורחים משם כמו מאש, כי זו אחת המחלקות הכי קשות בבתי החולים". כמו כן, רופא אחר המליץ בציניות, "לפחות שיבנו עוד מסדרונות".



מחלקה פנימית בבית חולים בארץ. צילום : ללא קרדיט
מחלקה פנימית בבית חולים בארץ. צילום : ללא קרדיט



כיום ישנן כ-110 מחלקות פנימיות בבתי החולים בארץ, עם כ- 12 רופאים בממוצע בכל מחלקה, בסך הכל כ-1,300 רופאים, ורק כשליש מהם מומחים והיתר מתמחים. עוד לפי הנתונים, הנכונים לקיץ האחרון, ישנן כ- 35 מיטות בממוצע בכל מחלקה וסך הכל כ-3,850 מיטות בבתי החולים בארץ, כאשר בכל מחלקה פנימית כשלעצמה מאושפזים בממוצע כ-3,000 איש מדי בשנה (סך הכל כ-33,000 מדי שנה).



בתוך כך, מחר צפויים 12 אלף עובדי מנהל ומשק בכלל בתי החולים הממשלתיים והפסיכיאטריים ובתי החולים לשיקום ולגריאטריה לפתוח בשביתה לפרק זמן בלתי מוגבל. במסגרת השביתה לא יינתנו שירותים חיוניים כגון אדמיניסטרציה, אחזקה, תברואה וניקיון, מטבח, כוח עזר ועוד. 



על השביתה הכריז השבוע הוועד לאחר שהמשא ומתן שהתנהל בחודשיים האחרונים בין משרדי האוצר והבריאות, ההסתדרות וועד עובדי מנהל ומשק בניסיון למצאו פתרון לדרישות הלה הגיע למבוי סתום. דרישות הוועד נוגעות לעדכון ותוספת תקינה (אישור של מפתח תקינה בבתי החולים על בסיס יחס לתפוקה, לראשונה בבתי חולים בישראל), על רקע גדילה ותוספת של מחלקות, לצד התגברות העומסים בהן, ללא התחשבות בתקינה הקיימת במשק.



דרישה נוספת היא להשוות את שכרם של העובדים לעובדים המקבילים בקופות החולים, כפי שנקבע על ידי וועדת פדה לפני למעלה מ- 30 שנה (וטרם יושם), כשמדובר בהעלאה ממוצעת של 10-15% מהשכר היום. ״העובדים קורסים, החולים נפגעים ופקידי האוצר בשלהם, אנחנו העובדים השקופים של מערכת הבריאות, אבל בלעדינו היא לא קיימת", אמר השבוע יו״ר הוועד אלי בדש. "בכל בתי חולים קיימת תקינה מעודכנת לרופאים ואחיות אך לא לעובדי מנהל ומשק". 



מחלקה פנימית בבית חולים בארץ. צילום: ללא קרדיט
מחלקה פנימית בבית חולים בארץ. צילום: ללא קרדיט