ליד הכנרת, מול נופים שמרחיבים את הנפש ומאפשרים לנשום מלוא הריאות, ממוקמת חוות הבריאות שבקיבוץ אלומות, משקיפה על עמק הירדן, הגליל והגולן. כאן, מול נוף ירוק ובשלווה אין סופית אפשר לעשות את הצעד הראשון לקראת חיים טובים ובריאים יותר.
חוות הבריאות אלומות היא מרכז לחיים בריאים. החל מדרכים ללמוד כיצד להקשיב מחדש לגוף שלנו. דרך הרצאות תוכן ועד לסדנאות מעשיות שמלמדות הלכה למעשה, מה כדאי לנו לדעת כדי לשמור על בריאות ואיכות החיים. 
הייחוד של מצפה אלומות אינו רק המידע שהוא מנחיל לבאים בשעריו, אלא גם באפשרות להגיע לפרק זמן (החל מיום), לסדנה של ניקוי רעלים. כאן מגלים השוהים בחווה שאפשר לאכול תפריט מלא, מגוון ומשביע. נטול סוכר לחלוטין, ללא מוצרים מעובדים ותעשייתיים גם בבית.

התפישה של חוות הבריאות שואבת את השראתה מחוות דומות בארה "ב. מאחר שלרובנו קשה מאוד לבצע שינוי הרגלים דרסטי במסגרת החיים הקבועה. הרי שרק היציאה מהשגרה, התמיכה הצמודה של אנשי הצוות והעובדה שאין בהישג יד מזונות מזיקים, מאפשרים התנקות אמיתית. באלומות מאמינים שהתחלה דרמטית תהווה סטארטר לחיים בריאים גם אחרי שהחופשה תסתיים.

כמי שמאמינים בגישת הרמב"ם והיפוקרטס, לפיה  "יהיו מזונותייך תרופותייך". מאמינים בחוות הבריאות אלומות שכדי להתחיל באורח חיים חדש, יש קודם להיפטר ממה שהזיק לנו עד כה. הגורמים לעייפות כרונית, להשמנה, ללאות ועוד. כל אלה פוקדים אותנו בשלב  "טרום המחלות הכרוניות". לכן מציעים במקום חופשה שנותנת מזון ומזור לגוף ונפש. אורחי החווה מגיעים לשהות בת שבוע ימים (שבעה לילות, שמונה ימים), במהלכה מרגילים את הגוף לצרוך לפי הראוי לו, ומנקים את הגוף ובעיקר את הכבד מהרעלים שהצטברו בו ממשקעי המזון המעובד. התפריט מבוסס על צום מיצים. אל חשש, איש לא נשאר רעב והגוף מקבל את היסודות להם הוא זקוק. בצד הרוחני, מזינים את הגוף והנפש בשיעורי יוגה, מדיטציות, סיורים רגליים ושפע של הרצאות וסדנאות שיאפשרו לכם לבשל בריא, טעים ומזין גם ביום שאחרי.
כדי ללמוד עוד על מהו ניקוי רעלים וצום מיצים ולמי זה מתאים, שוחחנו עם רחל אנטמן הדיאטנית של חוות הבריאות אלומות.
אלומות
אלומות

מה זה בכלל ניקוי רעלים?

"בעולם המודרני אנחנו חשופים לרעלים רבים שמצטברים בגוף שלנו, מחומרי הדברה שיש על המזונות שלנו, חומרים כימיים, תמציות וצבעי מאכל, תרופות, זיהום אוויר ועוד. כל אלה מצטברים בגוף בתאי השומן. שם הגוף אוגר את היתרות שלו ובכלל זה גם את ה "רעלנים ". עם הזמן זה משפיע על רמת האנרגיה שלנו, מגביר השמנה (בעיקר השומן הבטני), ולאורך זמן - אלה הגורמים למחלות כרוניות רבות."

למה אנשים בריאים זקוקים לניקוי רעלים? הגוף לא אמור לעשות זאת בכוחות עצמו?

"גוף האדם הוא מכונה מתוחכמת. אנחנו נפטרים מהרעלים בגוף שלנו על בסיס יום יומי. החל מזיעה ודרך שאר הפרשות. הכבד שלנו עובד באופן יעיל ומסנן את הרעלים הנכנסים לגוף. אלא שהעולם המודרני יצר לגוף אתגרים שהוא לא נוצר כדי להתמודד איתם. כמות הזיהומים, זיהום האוויר, תוספי המזון השונים, חומרי הלוואי מתרופות ועוד. חלק מהם הגוף לא מזהה ולא יודע האם הוא צריך להתפטר מהם או לא. במקרים כאלה, הוא פשוט ‘מאפסן’ אותם לתאי השומן. ניקוי הרעלים נועד לסייע לגוף שלנו להתפטר מכל אלה".

כיצד מתבצע ניקוי הרעלים?

"התפיסה שלנו היא מאוד הוליסטית. אנחנו מנקים את הגוף ואת הנפש. קודם כל ברמת התזונה. הניקוי מתחיל בית כשבועיים לפני שמגיעים לחופשה, אנחנו נותנים הנחיות להתחיל להכין את הגוף לניקוי על ידי הורדת הסוכר, אוכל מעובד, קפה ומזון מעובד. ביומיים הראשונים בחווה אוכלים אוכל בריא ואורגני. מבוסס פירות, ירקות וקטניות, רובו raw, אבל כן יש גם מנה מבושלת בערב. רק מהיום השני מגבירים את התהליך ועוברים לצום מיצים המבוסס על מיצים מפירות וירקות אורגנים ומיץ נבט חיטה. שותים את המיץ בשלוש ארוחות ביום בין השעות שמונה בבוקר לשש בערב. בעצם זה לא באמת צום, כיוון שהגוף מוזן רק בדרך של נוזלים בלבד.
הניקוי מרעלים נמשך לא רק ברובד של התזונה, בכל המרחבים הציבוריים חל איסור בשימוש בטלפון סלולארי או במסכים ובאופן כללי אנחנו ממליצים להתנתק מהם לחלוטין גם בחדר בכל זמן שנמצאים בחווה. במסגרת השהות בחווה לומדים על אורח חיים בריא כדי ליישמו גם כשחוזרים הביתה. אנו מלווים  את אורחינו גם אחרי סיום החופשה, והחזרה לתזונה היא בהדרגה, ללא זעזוע, כשהמטרה היא לשמור על הגוף".


באיזו תדירות את ממליצה על ניקוי רעלים?

"אופטימלי זה פעמיים בשנה בעונות המעבר - בסתיו סביב ראש השנה ובאביב סביב פסח. החלפת עונה היא זמן טוב לניקיון כמו שאנחנו מבצעים בבית גם בגוף. בדרך כלל אלה הפעמים שעושים ניקוי יסודי בבית, וזה נכון גם לגוף שלנו. כמו שבכל יום אנחנו מנקים ומסדרים טיפה את הבית אבל מידי פעם דרוש לנו ניקוי יותר יסודי, כך גם לגוף. ככל שנשמור טוב יותר על אורח חיים בריא ונכון לנו יהיה לנו פחות לפנות בניקוי רעלים ".

האם יש לכם מבקרים חוזרים?

"בוודאי! יש אנשים שמגיעים לפה גם שלוש וארבע פעמים בשנה. לכל סדנה מגיעים  מכל רחבי הארץ, מתגבשות פה חברויות, מתכונים מוחלפים ועוד - הרבה אחרי שהסדנה מסתיימת. חלק מהם קובעים לחזור שוב ושוב יחד עם מי שהם הכירו פה בסדנה הראשונה. זו החופשה האולטימטיבית ".
אלומות
אלומות

האם זו חופשת דיאטה?

"כשמגיעים לחופשת ניקוי רעלים או לצום מיצים הכוונה היא לשפר את הבריאות שלנו, להקשיב לגוף ולתת לעצמנו את איכות החיים המקסימלית. להשתחרר מתלות בתרופות ולמנוע מחלות. לייצר יותר חיוניות ואנרגיה לגוף שלנו. הירידה במשקל היא פועל יוצא. היא לא המטרה אבל היא קורית בהכרח. אם הרעלים מצטברים בגוף בתאי שומן הרי שבהכרח שחרור מרעלים יגרור ירידה במשקל ".

אנשים שרגילים לאכול רגיל, כולל נשנושים וארוחות ביניים, לא יהיו רעבים?

"תמיד אורחים חדשים בטוחים שהם יהיו רעבים ותמיד בסוף הם מופתעים כמה לרגע הם לא חשו רעב או חשבו על אוכל. ההסבר מאוד פשוט. רובנו אוכלים הרבה ביום יום, אך לא את מה שהגוף שלנו צריך, לכן הוא ממשיך לשדר לנו שהוא רעב, כי הוא צריך  עוד. דווקא אצלנו, כשמסתפקים בסך הכל בשלוש ארוחות מבוססות מיצים וגם זה רק עד השעה שש בערב, לא מרגישים רעב לרגע, כי הגוף קיבל את כל מה שהוא צריך. זו לא הכמות אלא האיכות שבה הזנו את הגוף.  צריך לזכור שהתרופה הטובה ביותר כנגד מחלות היא פשוט להימנע מלחלות בהן מלכתחילה, זו המטרה שעומדת מאחורי חוות הביאות אלומות. חופשה לגוף ולנשמה שתיתן כלים לחיים בריאים ומספקים יותר".