משרד הבריאות חשף היום (שלישי) את זמני ההמתנה לרופאים מומחים בקופות החולים במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בירושלים. במסגרת הבדיקה נבדקו זמני המתנה של יותר מ-6,000 יומני רופאים. מנהלת תוכנית זמני המתנה ברפואה, ד"ר רחלי ויילף-מירון, התייחסה לנושא בתכנית "איפה הכסף" ב-103FM, וטענה כי "תמונת המצב הארצית היא סבירה".



לדבריה, "כבר מספרים שנים שנעשו ניסיונות למדוד זמני המתנה ברפואה, אך פרט לסקרי לקוח סמוי לא הייתה שום מערכת לאומית שמדדה באופן קבוע ושיקפה לציבור על פני כל התורים במערכת כמה זמן לוקח".

היא הסבירה כי "לקחנו למעלה ממיליון תורים מ-6,000 רופאים ואת 50 התורים הפנויים בכל הארץ. ידענו את כתובת המרפאה של כל רופא, את היישוב, האזור הטבעי אליו שייך ואיזה מחוז. בחרנו חמישה מקצועות. 70% מהמפגשים ברפואת מומחים היא אורתופדיה, עיניים, נשים ואף אוזן גרון. פיתחנו שיטה ומצאנו שברמה הלאומית שהנתונים לא כצעקתה. חצי מהאוכלוסייה שרוצה אורתופד מסוים תחכה 11 ימים, והחצי השני יחכה קצת יותר. ברפואת עיניים מחכים שישה ימים, לאף-אוזן-גרון שבעה ימים, והכי הרבה לרופא עור - 13 ימים".


אל אותו הד"ר שמנסים להתקבל אליו באופן פרטי אפשר לעתים להגיע באותו היום. הנושא הזה נבדק?
"במאי 2019 נצא לסקר ענק כדי לבחון את אלו שביקרו אצל אותם המומחים והאם הם ניסו לקבוע, הצליחו או לא. אנחנו יודעים מסקרים עדכניים משנה שעברה שמטופלים שוויתרו על מפגש עם רופא מומחה בגלל זמן המתנה ארוך הלכו פי שניים לרפואה פרטית".
 
מה המסקנות שלכם? יש לכם דירוג של קופות החולים?
"תמונת המצב הארצית היא סבירה. אם אתה מוכן ללכת לכל רופא אורתופד במקום מגוריך זמן ההמתנה קטן בין 30-50%. כאשר אספנו את האזורים הקטנים לשבעה מחוזות ראינו שבמחוז הדרום, זמן ההמתנה ארוך יותר".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר היום במהלך מסיבת העיתונאים כי "אני מתכוון להישאר במשרד הבריאות בקדנציה הבאה ולהשלים את העבודה החשובה למען אזרחי ישראל. אני קורא לכל ראשי המפלגות, מערכת הבחירות הסתיימה, וזה הזמן לחזור למציאות. אני מבקש שתכללו בהסכמים הקואליציוניים את הדרישות שלנו למען צרכי הבריאות של כלל אזרחי ישראל. גיבשנו תכנית מפורטת כדי לייעל ולשפר את מערכת הבריאות שעיקרה עדכון אוטומטי של תקציב הבריאות בהתאם לצרכים, וכעת אנו זקוקים לשיתוף הפעולה של כולם. כל אלה שתקפו לפני הבחירות על מצב המערכת שיוכיחו כעת שזה חשוב להם". 

לטענתו, "הגדרנו יעדים לחיזוק הרפואה הראשונית בקהילה, לפתור את בעיית העומסים בפנימיות ובחדרי המיון, להפסיק את האשפוז במסדרונות, להגדיל את סל התרופות. ללא תוספת משמעותית ודרמטית של תקציב הבריאות לא נוכל לפתור זאת. ואני גם תומך בהגדלת מס הבריאות כדי שנוכל להגיע ליעדים התקציביים הנדרשים לצד התגייסות הממשלה. דיברתי גם עם רה”מ נתניהו על הנושא וביקשתי התגייסותו לעידכון אוטומטי של מערכת הבריאות ואנו נעמוד על זה".
במשרד הבריאות הסבירו כי בשנים האחרונות הוחלט להקים מערכת לאומית למדידה ודיווח ציבורי של זמני המתנה לרופאים, כחלק מהתוכנית הלאומית לחיזוק הרפואה הציבורית. המערכת הזו נועדה לאתר בעיות בזמינות שירותים בהתמחויות רפואיות ופערים בין אזורים גיאוגרפיים, ולתכנן פעולות לקיצור זמני ההמתנה.
לשם כך, במשרד הבריאות פיתחו שיטה לחישוב זמני המתנה, על בסיס התורים הפנויים שארבע קופות החולים מציעות למבוטחיהן לפי אזורים גאוגרפיים. במסגרת הבדיקה נבדקו זמני המתנה של יותר מ-6,000 יומני רופאים בכל חמש ההתמחויות. על מנת לקבל את רשימת התורים הפנויים נדגמו יומני הרופאים בכל יום.
רוצים לדעת כמה זמן תמתינו לרופא באזור המגורים שלכם? לחצו כאן