אני בת 48 ובחודשים האחרונים אני סובלת מעייפות שמחמירה לאורך כל היום, ובמיוחד לאחר ארוחות. בעברי סבלתי מדלקת בוושט שהחלה בזמן שעברתי טראומה רגשית גדולה בחיים, מה שגרם לי לאובדן משקל, קשיי נשימה וחרדה רבה. כיום אני נוטלת נאורנטין, אבל חוששת שגם לעייפות הזו יש מקור רגשי ותוהה מה עליי לעשות בכדי לטפל במצב.



"כשאנשים מתלוננים על חולשה לאחר האוכל חשוב שנבדוק מה הם אכלו. אני מניח שפנית לרופאים שבדקו שאין לך בעיות עיכול, ולכן חשוב שתזכרי שאם אנשים אוכלים הרבה פחמימות זה עלול להוביל לתחושות של חולשה ועייפות. הדבר נכון גם לאחר ניתוחי קיבה כאלה ואחרים. במצבים כאלה אני מציע לאכול ארוחות קטנות לעתים קרובות, במקום לאכול שלוש ארוחות גדולות. אם אדם לא רואה טוב הוא ירכיב משקפיים, אם הוא לא שומע טוב הוא ישתמש במכשירי שמיעה, ואם אדם מרגיש לא טוב מבחינה נפשית הוא צריך לפנות לרופא וליטול כדורים נגד חרדה ודיכאון (אפילו קל), שמעלים את רמת הסרוטונין. יכול מאוד להיות שהמצב שאת מתארת נובע מחרדה דיכאונית, וכדאי שתפני לרופא ותבדקי כיצד את יכולה לשפר את מצבך". 
אני סובלת כבר למעלה מעשור מבעיה בעצב שהרופאים לא מצליחים לעלות עליה. הייתי באינספור בדיקות ואף אחד לא הצליח להסביר איך פתאום יכולים להתחיל לי עקצוצים בכל הגוף. האוזן שלי נרדמת, הגרון שלי - שאני מרגישה שיש בו גוף זר - כואב בצד שמאל, וגם הלשון שלי כמו מעין רדומה. בבדיקת MRI שעברתי לפני שנתיים לא מצאו כלום, אבל קיבלתי סטרואידים שלא בדיוק עזרו לבעיה. רופא אף־אוזן־גרון הכניס מצלמה לגרון אבל חוץ מיבלות ובצקות במיתרי הקול שקיימים בגלל שאני מדברת הרבה, הוא לא ראה שם משהו חריג. וכאילו שזה לא מספיק, מאז ומתמיד אני מתמודדת עם כאב באוזן שמאל. זה מציק, לא נעים ואני לא יודעת מה לעשות. מה דעתך?  

"אני מודה שקצת קשה לי לאבחן את הבעיה מכיוון שאני לא רואה בעיניים שלי בדיוק את המקום שבו כואב לך. עם זאת, ובגלל שרפואה היא לא מדע מדויק - הכל יכול להיות. האוזן והגרון מחוברים יחד וישנה צינורית שמאווררת את האוזן ועוברת בגרון. אם הצינורית סתומה בגלל בצקת או נפיחות, האוזן לא מאווררת ואז יש כאבים באוזן ולפעמים גם שומעים פחות טוב. כניסיון, אני מציע לך ליטול כל כדור שנועד לטיפול באלרגיות ולראות כיצד ואם בכלל זה ישפיע. במידה ולא, יכול להיות שאת סובלת מבעיה נדירה למדי בה עמוד השדרה מקרין כאבים לגרון. בדרך כלל עמוד השדרה מקרין כאבים לכתפיים או לידיים, אבל כנראה שאצלך המצב הוא שונה, ויש לבדוק את זה לעומק. קחי באופן חד פעמי שני כדורי אדוויל או את הכדור שהרופא הציע לך, ותראי האם זה משפר את המצב. כך או כך, אין ברירה אלא לבדוק שמא בכלל הבעיה היא בעצם נפשית. אולי יש מישהו שאת רוצה לצעוק עליו ולהגיד לו את כל מה שאת חושבת, אבל את לא מעזה לעשות את זה. אם את יכולה להרשות לעצמך, פתחי עליו את הפה ותגידי לו מה את חושבת עליו. ייתכן שהצעקה תשחרר את כל מה 'שתקוע' לך בגרון".
אני בן 55 וכבר מספר חודשים כואב לי בצלעות ובעצם החזה עד כדי כך שקשה לי מאוד להתעטש ולהתעמל. הרופאה אמרה שאולי יש לי סינדרום טיצה, ולכן הזריקה לי כמות קטנה של סטרואיד במפרק - אבל הכאבים חזרו אחרי שבועיים. עשיתי צילום של האזור ולא מצאו כלום. כיצד לדעתך אוכל לשפר את מצבי?  
 
"תסמונת טיצה זוהי דלקת במפרק שבין עצם החזה לצלעות העליונות. אם הזרקת הסטרואיד לא עזרה לך, כדאי שתפנה לייעוץ אצל ראומטולוג, אבל בו בזמן אני ממליץ גם לנסות להתעלם עד כמה שאפשר מהכאבים. יש לנו נטייה ללחוץ על מקומות שכואבים לנו כדי לראות אם יכאב כשנלחץ. מסתבר שזה רק מחמיר את הדלקת - אם היא קיימת. נסה למרוח וולטרן או תרופה מאותה משפחה, שלוש פעמים ביום, אל תלחץ חזק אלא מרח בעדינות. זה יכול לעזור לכאבים. בנוסף, תן הזדמנות להזרקה נוספת של סטרואיד אם הכאב ממוקם נקודתית".