ישראל מקדמת מהפכה בתחום הניתוחים הגינקולוגיים: בשנה האחרונה תופסת תאוצה שיטה כירורגית חדשנית, המשמשת לכריתת רחם ושחלות, המכונה vNOTES.



זו שיטה ייחודית לאור העובדה שאין בה צורך לבצע חתכים חיצוניים בדופן הבטן, ולו גם הקטנים ביותר, ודי במידה מינימלית של פולשנות. זאת בשל העובדה שהגישה לחלל הבטן נעשית בעזרת פלטפורמה ייעודית לביצוע הניתוח דרך פתחי גוף טבעיים (במקרה זה הנרתיק). ולכן, מעבר ליתרון האסתטי במניעת צלקות בדופן הבטן, הסיכוי לזיהום גם פוחת משמעותית, הסיכוי לבקע למכתחילה אינו קיים, יש פחות כאבים והליך ההחלמה והחזרה לשגרה מהיר יותר. המטופלת משתחררת לביתה, במרבית המקרים, כבר לאחר כמה שעות ולא נזקקת לאשפוז.



השיטה החדשה (בשמה המלא: vNOTES - Natural Orifice Transluminal Endoscopic Surgery Transvaginal), מהווה אבן דרך משמעותית בשדה הכירורגיה הגינקולוגי והלפרוסקופי. בעבר, ניתוחים לכריתת רחם או שחלות נעשו ב"גישה פתוחה", שהצריכה את המנתח לבצע חתך מרכזי בדופן הבטן באורך של 8 עד 15 ס"מ. התקדמות משמעותית חלה בשנות ה־90, אז החלו לנתח בגישה זעיר־פולשנית (לפרוסקופית), תוך הקטנת החתך בדופן הבטן לשלושה או ארבעה חתכים קטנים יותר (5־10 מ"מ), ודרכם החדירו מצלמה וכלים רלוונטיים (ארוכים דיים) לביצוע הניתוחים.



בשלב הזה, לפני כשבע שנים, vNOTES יצאה לדרכה. היא פותחה על ידי גינקולוג בלגי, ד"ר ז'אן בקלהנט, שיזם את הרעיון לבצע את כל הפעולות הפולשניות בניתוח באמצעות פתח הגוף הטבעי. שיעורי ההצלחה הגבוהים, לצד אחוז הסיבוכים הנמוך, גרמו לשני מומחים ישראלים, מנתחים מובילים בתחום הגינקולוגיה האנדוסקופית, לרצות להגיע לבלגיה וללמוד מבקלהנט את השיטה. הראשון היה פרופ' ליאור לבנשטיין, מנהל היחידה לגינקולוגיה והשירות האורו־גינקולוגי בקריה הרפואית רמב"ם, כאשר בתזמון מקרי לחלוטין, שבועיים לאחר נסיעתו, הגיע גם פרופ' מוטי גולדנברג, מנהל המחלקה הגינקולוגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר ויועץ־על בתחום הכירורגיה הגינקולוגית ברשת אסותא ישראל.



לבנשטיין היה הראשון לנתח בשיטה זו בארץ בחודש אוקטובר האחרון, כשביצע כריתת רחם ברמב"ם, ואחריו גולדנברג היה הראשון לבצע כריתת שחלות (באסותא רמת החייל). במהלך השנה החולפת רופאים נוספים בצעו עשרות ניתוחים בדרך זו.



"אין ספק שעתיד הכירורגיה שם. כרגע רואים את קצה הקרחון עם מספר פעולות גינקולוגיות, אבל אני מאמין שזה יתרחב לתחומים נוספים", הדגיש פרופ' לבנשטיין.