על פי משרד הבריאות, בשנת 2030 מספר חולי הסוכרת בעולם צפוי להגיע לכ-439 מיליון איש. לפי הנתונים מהשירות לעיוור במשרד הרווחה, 25.7% מהמקרים שהוכרו כעיוורים בקבוצת הגיל 65-41 היו על רקע מחלת הסוכרת ולדאבונינו, שיעור קטיעת הרגליים הוא עד פי 20 אצל חולי סוכרת בהשוואה לאנשים ללא המחלה.



יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלת מעודף משקל או מהשמנה. במדינת ישראל קרוב ל־550 אלף איש חולים במחלת הסוכרת, וכ־550 אלף איש נמצאים בשלב טרום המחלה.



רק לסבר את האוזן, סוכרת היא אחת המחלות המודרניות שקיבלה תאוצה במאה הקודמת ולא בכדי. המחלה הזאת כמעט ואיננה קיימת בעולם השלישי שניזון בעיקר מדגנים מלאים, פירות וירקות שעשירים בסיבים תזונתיים.



מי מבינכם שסובל מפצעי סוכרת, וודאי יודע כמה התופעה מציקה ומשבשת את שגרת היום יום. פצעי סוכרת נוצרים מסוכרת בדרגה בינונית ומעלה והם ביטוי של מחלת הסוכרת אשר פוגעת בכלי דם ובעצבים. פגיעה זו בכלי הדם, עלולה לגרום להיווצרות כיבים. לרוב פצעים סוכרתיים מתמקמים בקצוות הגוף - בכפות הרגליים ובידיים ובמקרים חריפים אף עלולים לגרום לתחושת נימול.



כיצד טיפלו בסוכרת בעבר?


הדור הישן של טיפול בפצעי סוכרת כלל אנטיביוטיקה וחבישות. טיפול נפוץ נוסף הוא שימוש בגז אוזון לטיפול בפצעי סוכרת. גז האוזון הוכח כיעיל במיוחד לטיפול בפצעים. האוזון משמש לחיטוי הפצע ואף תורם להתחדשות רקמות. שיטת טיפול זו היתה נהוגה בעבר בבריה"מ לשעבר ואף נהוגה גם כיום.



ריפוי הפצע על ידי מתן האפשרות לגוף לרפא את עצמו


הגוף האנושי הוא מכונה משוכללת. שוב ושוב אנו עדים לכך שפתרונות ריפוי המעודדים את הגוף לרפא את עצמו בעצמו, הם הפתרונות הטובים ביותר. כיום ניתן למצוא בשוק פתרונות המאפשרים לפצע להרפא על ידי חידוש של הרקמות - עידוד הגוף לייצר תאים בריאים. הטכנולוגיה הזו נקראת חמצן מקומי.



פתרונות טכנולוגים מתקדמים


אחד הפתרונות החלוציים בתחום ריפוי פצעי סוכרת הוא שימוש בחמצן על פי שטח הפצע. ככל ששכבת הרקמה הפצועה מוזנת בחמצן למשך זמן ובעקביות, חל תהליך ריפוי טבעי של הגוף והחמצן מאפשר לגוף להאיץ את קצב ייצור הקולגן האחראי בין היתר על צמיחת רקמות בריאות וחדשות. כתוצאה מכך - טיפול בחמצן מאפשר את אי הדרדרות הכיב מצד אחד וסגירתו והחלמתו מצד שני. 



כיום ניתן למצוא חבישות חמצן מקומי המזרימות חמצן 24/7 לפצע בלבישה קבועה ודיסקרטית המוצמדת לאזור הפצע. מד בקרה מאפשר את קביעת זרימת החמצן לפצע בהתאמה לצרכי המטופל. עדויות ומחקרים בנושא, מראים כי טיפול בחמצן מקומי לכיבים ופצעים סוכרתיים הוכח כיעיל במיוחד לסגירת הפצע ולהפחתת תהליך התפשטותו.



הכותבת היא אחות מוסמכת המתמחה בפצעים קשיי ריפוי בחברת CWT