מחקר קובע: בחודשי החורף נרשמת עלייה של ממש בתחלואה אצל חולי COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית. 34% מהחולים צפויים להתאשפז, ושיעור התמותה גבוה ב־22% ביחס לחודשי הקיץ. הנתונים הוצגו בכינוס השנתי של איגוד רופאי הריאות האמריקאי, שנערך לאחרונה בניו אורלינס.
 
צוות החוקרים בחן את הנתונים באוכלוסייה של 530,229 חולים, 58% מהם נשים, בגיל ממוצע של 68 שנים. מסקנת החוקרים הייתה שחשוב לזהות בעוד מועד את הגורמים התורמים לשיעור מוגבר של התלקחויות המחלה בחודשי החורף ולסייע להם בהתערבות טיפולית מונעת. 
 
תסמיני COPD מתבטאים בין היתר בשיעול, ליחה, צפצופים בנשימה וקוצר נשימה בזמן מאמץ. סימפטום נוסף וקריטי הוא התלקחויות חריפות של המחלה, המתבטאות בהחמרה קיצונית בתסמינים הנשימתיים וקשורות לרוב למחלה ויראלית או חיידקית. "עונת החורף היא העונה שבה עולה שכיחות המחלות הזיהומיות הקשורות למערכת הנשימה, בשל תנאי החיים הנוחים יותר למזהמים השונים", אמר ד"ר אמיר בר שי, מנהל המערך לרפואת ריאות במרכז הרפואי ברזילי.
 

"בחורף אנו שוהים במקומות סגורים יותר ומאווררים פחות, דבר המגדיל את סיכויי ההדבקה. הסובלים ממחלות ריאה כרוניות נוטים לפתח מחלה קשה יותר, בשל רזרבה נשימתית נמוכה יותר", אמר עוד.

מחקרים רבים נעשו בשנים האחרונות במטרה לבדוק מהן ההתערבויות המפחיתות את שיעור ההתלקחויות. חיסונים נגד שפעת עונתית, שיקום ריאות וטיפול במשאפים הוכחו במחקרים קליניים כמורידים את תדירות ההתלקחויות ואת חומרתן. בנוסף טיפולים אלה הובילו להורדת מספר האשפוזים מהתלקחויות, לשיפור תפקודי הריאות ולשיפור משמעותי באיכות החיים. למרות מחקרים רבים אלו, עד מאי 2019 אף מחקר לא הצליח להוכיח שטיפול תרופתי מפחית את הסיכון לתמותה.
 
בתחושת הבטן של רופאי הריאות היתה כל הזמן הרגשה שהטיפולים במשאפים אכן מובילים להפחתת תמותה, אך לא היתה לנו הוכחה חד משמעית במחקר מסודר ומבוקר. הטיפולים שנתנו בעבר וניתנים גם כעת כוללים משאפים של מרחיבי סימפונות ארוכי טווח ומשאפים המכילים
 
סטרואידים בשאיפה. בכנס האמריקאי הגדול של רופאי הריאות, (ATS) שנערך בדאלאס  במאי השנה, התפרסם לראשונה מידע מתוך מחקר שנעשה על עשרת אלפים חולי סי-או-פי-די, אשר סבלו מהתלקחויות חוזרות. המחקר הראה בפעם הראשונה שהטיפול המשולש, המכיל שני מרחיבי סימפונות וגם סטרואידים בשאיפה, האריך את חיי החולים ביחס לטיפול במרחיבי סימפונות בלבד. עוד נמצא במחקר זה שהטיפול במשאף המשלב את כל שלוש התרופות מוריד משמעותית את תדירות ההתקלחויות מסכנות החיים, משפר את תפקודי הריאות ומוביל לשיפור באיכות החיים.
 
בשורה התחתונה אנו עומדים בפתחה של תקופת החורף, אשר בה שיעור ההתלקחויות הקשות והאשפוזים עולה. חולי הסי-או-פי-די והצוות המטפל בהם צריכים לשים דגש על טיפולים אשר יובילו להפחתת תדירות וחומרת ההתלקחויות. בניגוד לדעה הרווחת בקרב רבים מהחולים והרופאים כי במחלת הסי-או-פי-די הפסקת העישון היא הדבר היחיד שמשפר את איכות חייהם ותוחלת חייהם של החולים, כיום אנו יודעים שבהחלט יש מה לעשות לטובת המטופלים.