בני בן ה־4.5 נולד פג. הקפדנו לטפל בו במרפאה להתפתחות הילד, עד שראינו שההתפתחות המוטורית והקוגניטיבית שלו בסדר והפסקנו את המעקב. אבל אני מאוד מודאג ממצבו, כי הוא נמוך יותר מבני גילו. מה עלינו לעשות?
 
"הגובה הסופי שלנו נקבע על ידי הגנטיקה שלנו, כך שמעבר לגנטיקה הצפויה אי אפשר לגבוה עוד. כדי להבין את המצב אפשר לעשות צילום כף יד שנותן הערכה לגיל העצמות. אם בעקבות הצילום תראו שגיל העצמות שלו הוא שלוש, תבינו שיש לו לאן להתפתח, ועוד זמן לגדול. בנוסף, אני ממליץ שתפנו לרופא המשפחה ותבקשו ממנו לבדוק איפה הילד נמצא לעומת ילדים אחרים בני גילו מבחינת אחוזון גובה ומשקל. אפשרות נוספת היא לפנות לאנדוקרינולוג המתמחה בטיפול בילדים. ייתכן שהוא יבקש לבדוק בעוד שנה או שנתיים את רמת הורמון הגדילה של הילד. הורמון זה מופרש מבלוטת יותרת המוח ואחראי בין היתר על הצמיחה לגובה. אם יראו שחסר הורמון, יוסיפו לו". 

 
אני בן 47. במשך יותר משבועיים אני סובל מנזלת אחורית. הייתי אצל רופא אף־אוזן־גרון שהמליץ על תרסיס מי מלח, אבל הוא מאוד שורף לי. אני תוהה אם מדובר באלרגיה או במשהו מסובך יותר. מה עליי לעשות כדי להרגיש טוב יותר? 
 

"ייתכן שמדובר בסימפטום של אלרגיה. אפשרות אחרת היא שמדובר בנוזל אלרגי או דלקתי שמגיע מהסינוס. אם מדובר בנזלת המעידה על אלרגיה, תרסיס סטרואידלי לאף או תרופות אוראליות נגד אלרגיה ישפרו את המצב. הייתי ממליץ שתיקח תרופות אלה במשך תקופה מסוימת ותראה איך תרגיש. אם מדובר באלרגיה, תרגיש את השיפור במצב במהירות.
 
"במידה וזה לא יעבוד, ההמלצה היא ליטול תרופה שמסייעת נגד חומציות בקיבה. יכול מאוד שאז תראה את השינוי המיוחל. בסביבות גיל 45 השסתום בין הקיבה לוושט הופך לרך ורפוי יותר, והדבר גורם לפעמים לאנשים שסובלים מחומציות בקיבה לגירוי בלוע. חשוב לציין שלא מרגישים אתת הגירוי במהלך היום, עד שבלילה במצב שכיבה זה עולה דרך הוושט, ובבוקר מתעוררים בתחושה לא נעימה".
כבר חמש שנים שנכדתי בת התשע סובלת מתסמונת "האוזן החמה". אני מאוד מודאגת. כיצד אנחנו יכולים להקל את חוסר הנוחות שהיא חווה ומתי תופעות הלוואי אמורות להיעלם?
 
"תסמונת 'האוזן החמה', שבה האוזן מקבלת גוון אדום והופכת חמה מאוד, היא תופעה מוטורית שמתרחשת בעקבות הרחבה מקומית של כלי דם באוזן. איננו יודעים מה הגורם להופעת התסמונת אבל היא אינה מסוכנת ותופעות הלוואי שלה נעלמות בדרך כלל במהלך גיל ההתבגרות. כדי להקל את כאבה של נכדתך אני ממליץ לך להניח לה קומפרסים של מים קרים על האוזן. ואת, סבתא יקרה, כדאי שתורידי מעצמך את התואר 'מודאגת'".
אני בת 27, בריאה בדרך כלל. כבר קרוב לעשור אני סובלת מהתקפי קור. זה מתחיל ברעד בגב ואז יש לי גלים של כאב בגוף. הרופא שלל מחסור בוויטמין B12. אינני יודעת איך לטפל בבעיה. מה דעתך?
 
"אחת הסיבות האופייניות לתחושה של קור ולרעד בגוף היא תפקוד נמוך של בלוטת המגן. כשאנשים סובלים מתת־פעילות של בלוטת המגן הם יכולים לסבול מקור גם ביום חמסין. לכן כדאי לבדוק את רמת ה־TSH, ההורמון שמופרש מהמוח ומפעיל את בלוטת המגן. כדאי להוסיף גם בדיקות T3 ו־T4, אלו הם ההורמונים המופרשים מבלוטת המגן עצמה. מעבר לזה אני מציע שתבדקי גם מחסור בברזל ופריטין. חשוב שתדעי שלעתים התחושות שאת מתארת יכולות להוות סימפטום למצב של מתח או חרדה. חרדה יכולה להסוות את עצמה ולהגיע בצורות שונות, לכן כדאי לחשוב גם בכיוון זה. כמובן במידה ושאר הסיבות נשללו".