בחודש הבא תיכנס לתוקפה ההוראה החדשה של משרד הבריאות, שלפיה מוצרי מזון מסוימים יחויבו בסימון על ידי מדבקה אדומה בוהקת, כדי להילחם בהשמנת יתר ומחלות נוספות.
 
אלא שבניגוד לחוק הנגישות, ולמרות פנייה של מנכ"ל המרכז לעיוור למנכ"ל משרד הבריאות כבר בשנת 2016, בבקשה לדאוג לעניין לפני שתתקבל החלטה סופית, המדבקות לא יהיו מונגשות לאוכלוסייה של כ־24 אלף אנשים שסובלים מעיוורון ולקויות ראייה.
 
הסימון התזונתי יקודד בצבע, שיוטבע על גבי אריזות המזון באופן בולט לעין, שיתריע על איכות המוצר הספציפי בהקשר של תכולתו בנוגע לשלושה רכיבים מזיקים: שומן רווי, סוכר ונתרן. אלא שסימון זה לא יאפשר לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה לראות ולזהות את המדבקה במתכונת שבה היא צפויה לצאת. 
 

בפנייה רשמית של מנכ"ל המרכז לעיוור נתי ביאליסטוק־כהן למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוא ציין כי "מחלת הסוכרת, שעליה מתריעים בין היתר בסימון, היא אחד הגורמים המרכזיים לבעיות עיוורון ולקויות ראייה".

מנכ"ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק-כהן. צילום: אדם רוזנברג
מנכ"ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק-כהן. צילום: אדם רוזנברג

 
עוד בשנת 2017 התקיימו מגעים בין בכירי משרד הבריאות למנכ"ל המרכז לעיוור ונדונו ההתאמות שיש לבצע למדבקות כדי להפכן לנגישות, כמו שימוש בכתב בהיר על רקע כהה, שימוש בפונטים בגודל 18 פלוס ועוד. למרות זאת, כך טוענים במרכז לעיוור, המדינה החליטה להתעלם מהצרכים המיוחדים של אוכלוסייה זו. 
 
"אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה מופלים בתחומים רבים, החל מהתחבורה הציבורית ועד לקבלת שירותים באינטרנט", טען ביאליסטוק־כהן. "אנו נלחמים כדי לשנות זאת, אך מלחמה זו אמורה להיות בעוולות העבר ולא בתקנות חדשות שנכנסות לתוקף 15 שנה אחרי. לא נוותר גם בעניין סימון המוצרים".
 
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הסימון בחזית האריזה נעשה תוך התחשבות במספר רב של גורמים, כולל התחשבות בכבדי ראייה במובן זה שהסימון הוא בכיתוב לבן על כהה, גודל סביר לסימון בחזית אריזה המקובל בעולם, התחשבות בעולם הצבעים של הרמזור וסימבולים מקובלים. לאחר התייעצות עם הציבור ובניסיון להתחשב בכל הגורמים הללו ייצאו הסימונים כפי שהם".