צוות של מדענים חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הודיע היום (שני) כי מצא שהחיסון (Bacillus Calmette-Guérin (BCG, המשמש בדרך כלל לטיפול שחפת ברחבי העולם, יכול להפחית את הסיכון לחלות באלצהיימר.



הרב ברקובייה, מהמחלקה למיקרוביולוגיה וגנטיקה מלוקרלית באוניברסיטה, הוביל את המחקר יחד עם עמיתיו צ'רלס גרינבלט ובנג'מין קליין, הסביר כי "אנשים שסובלים מסרטן בשלפוחית השתן הם בדרך כלל בני 70 ומעלה, כך שהם בעמדת סיכון מוגברת לפתח אלצהיימר". בנוסף הסביר כי "הוכח שחיסון BCG מוריד דלקת כרונית כללית, שחולי אלצהיימר בדרך כלל סובלים ממנה".



צוות המחקר עקב אחרי 1,371 חולי סרטן שלפחות השתן אשר טופלו במרכז הרפואי הדסה. במהלך המחקר נמצא כי 65 מהמטופלים פיתחו אלצהיימר, ואלו שלא קיבלו את החיסון הגיעו לרמת סיכון גבוהה באופן משמעותי להתפתחות המחלה בגופם.



לפי נתוני המחקר של האוניברסיטה העברית, מחלת האלצהיימר פוגעת באחד מכל עשרה מבוגרים שהגיעו מעל לגיל 65, והמספר עשוי לשלש את עצמו עד שנת 2030. ברקובייה אמר כי "זו התקדמות משמעותית, אנחנו קרובים יותר להבנת השפעות החיסון ממה שהיינו קודם" וציין כי "השלבים הבאים הם לבדוק את המחקר אצל סוגי אוכלוסיות שונים, ואז נערוך ניסוי קליני רשמי בו נדע עד כמה התגלית אכן אפקטיבית".