ד"ר מאיה רוזמן התייחסה בתכניתה ב-103FM לאופן בו צריכת חלבונים מסייעת לירידה במשקל, והסבירה מה הקשר בין נשירת שיער למחסור בחלבון ובאילו מזונות תוכלו למצוא חלבון בריכוז גבוה.



"החלבון שאנחנו אוכלים דרוש לבניית הגוף שלנו, לבניית השרירים, העצמות, כדוריות הדם, מערכת החיסון, העור והשיער. כל הגוף שלנו עשוי מחלבון, בנוסף לשומן, מינרלים וחומרים נוספים. כדי לאפשר לגוף לבנות את עצמו יש לספק לו חלבונים ממש כל יום. לדוגמה, מישהי שהגיעה אלי לייעוץ על נשירת שיער, סיפרה שהיא אוכלת בבוקר לחם, ואז פרי, בצהריים פסטה, אחר הצהריים קפה עם עוגיות, ובערב שוב לחם. הכל פחמימות - ללא חלבון כלל, וברור שאין לגוף ממה לבנות את השיער".



"כמות החלבון הדרושה משתנה לפי הגיל, לפי המין, ולפי כמות הפעילות הגופנית. ברמת פעילות רגילה ובמשקל תקין מדברים על כמעט גרם של חלבון לכל קילוגרם ששוקלים. למשל, אישה ששוקלת 60 תצטרך 60 גרם חלבון ביום, ואם היא מבצעת הרבה אימוני כוח הכמות הדרושה תהיה יותר גדולה – 1.5 גרם לכל קילוגרם".



איפה החלבון נמצא?

"בעיקר בבשר, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, וגם בסויה וקטניות אחרות. בביצה יש 7-10 גרם חלבון, במנת דג או עוף כ-30 גרם, בקופסת טונה 25 גרם, בחצי קוטג' 15 גרם, ובמאה גרם טופו 18 גרם. הקטניות האחרות מכילות כ-6-10 גרם בכוס אחרי בישול. אבל, איכות החלבון שונה בין החלבונים".

עד כמה כל אחד מהחלבונים מתאים לבניית השרירים?
"החלבון הכי איכותי שקיבל את הציון 100 נמצא בביצים. אחריהן נמצאים הבשר, הדגים ומוצרי החלב, אך החלבון שבקטניות נחשב קצת פחות איכותי.
חשוב להדגיש שחוסר בחלבון יכול גם למנוע ירידה במשקל. ברגע שעושים דיאטה ולא אוכלים מספיק חלבון, הגוף מפרק גם שרירים, ולא רק שומן. פירוק השרירים גורם לירידה בשריפת הקלוריות היומית, כי השרירים הם אלו שזקוקים להכי הרבה אנרגיה גם כשיושבים ולא זזים. פירוק השרירים גורם לחולשה ושריפת קלוריות נמוכה יותר בזמן פעילות גופנית. תוספת חלבון לתפריט במקום חלק מן הפחמימות יכולה לשפר את הירידה במשקל".