פרסום ראשון: בצל בהלת הקורונה, כוחות מד"א הוזעקו הבוקר (ראשון) למוסד חינוכי בפתח תקווה, על מנת לבדוק צעיר מתגורר במקום וחזר בשבוע שעבר מתאילנד. אנשי מד"א הורו לו לשהות בבידוד ולא לצאת החוצה. הנהלת המוסד מנסה לאתר עבורו מקום אחר לימים הקרובים כדי להפחית את הבהלה במקום.

דובר עיריית פתח תקווה מסר כי "בהמשך לפרסומים הרינו להבהיר כי מדובר באיש צוות חינוכי שחזר מתאילנד ביום שישי האחרון כאשר הוא חש בטוב. מדובר במסגרת פנימייתית המשמשת גם כמקום מגורים לאיש הצוות המדובר. על פי הנהלים, העובד שהה בבידוד בחדרו ולא בא במגע עם איש צוות אחר במוסד או עם התלמידים. במקביל הוא הודיע על כך למשרד הבריאות. נציין כי למרות שפעולות המוסד בנושא זה נעשו על פי הנחיות משרד הבריאות. ראש העיר רמי גרינברג, הנחה להוציא את החוזר מתאילנד בהקדם לבידוד אצל קרובי משפחתו מחוץ לעיר".

האירוע בפתח תקווה מצטרף לבהלה שפרצה אתמול לאחר שאמש הודיע משרד הבריאות כי תשעה תיירים מקוריאה הדרומית, שביקרו במספר אתרים ברחבי הארץ, נדבקו במחלה. 

בתוך כך, בעקבות האירועים האחרונים התקבלו מספר החלטות במשרד הבריאות, שהודיע החקירה האפידמיולוגית לאיתור המגעים של הקבוצה מקוריאה הדרומית נמשכת:

1. כל מי שהיה במגע עם הקבוצה הצליינית מחויב לבידוד בית עד שיחלפו 14 יום ממועד המגע האחרון עם הקבוצה.

2. כל מי שהיה בדרום קוריאה או יפן ב-14 יום האחרונים – חייב להיות בבידוד בית עד שיחלפו 14 ימים ממועד עזיבתו את המדינות האמורות, זאת בנוסף לשבים מסין, הונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד.

3. החל מהיום נמנעה כניסתם של מי שאינם תושבי או אזרחי ישראל ואשר שהו בדרום קוריאה ב-14 הימים טרם הגעתם לישראל. החל מיום שני תכנס הנחיה זו לתוקף גם עבור המגיעים מיפן.

4. מי שהיה בטאיוון, איטליה או אוסטרליה ב-14 הימים האחרונים ומפתח תסמינים  של מחלה, צריך להיבדק בהתאם להנחיות המפורטות באתר משרד הבריאות.  

מנכ"ל משרד הבריאות: "הסיכוי להידבק עלה משמעותית"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן, התראיין הבוקר לאילה חסון וגולן יוכפז בתכוניתם ב-103FM והתייחס לקבוצת הצליינים מקוריאה הדרומית אשר חלק מהם אובחנו כחולים בוירוס הקורונה לאחר ביקורם בארץ.

אילה: מפלס הדאגה?
"אנחנו דואגים אבל מרגישים שליטה על המצב, פעלנו מהר ברגע שידענו את הסיטואציה שהתרחשה ובאמת מרגישים שהיה לנו מזל גדול שנודע לנו על הסיטואציה, היינו יכולים להיות במצב שבכלל לא ידענו עליה ואז מצבנו היה חמור יותר. מה שאנחנו רואים בכל הזמנות זה שאם הציבור יענה לקריאה שלנו שמחייבת אותו נוכל לממש את חלון ההזדמנויות שיש לנו כדי להימנע מתחלואה נרחבת בישראל. היכולת שלנו להצליח תלויה באופן בלעדי בשיתוף הפעולה של הציבור. אנחנו נפעיל אמצעי אכיפה, נעשה דברים נוספים, ננקוט בפעולות שאף מדינה בעולם לא נקטה בכדי להבטיח את הבריאות של הציבור בישראל".

גולן: מה הסיכוי שישראלי נדבק?
"הסיכוי עלה באופן משמעותי. נקודת ההנחה שלנו היא שלפחות אחת הנוסעות הייתה בשלב מדבק כשהיא הייתה בישראל, והם נחשפו להרבה מאוד אנשים. זו הנחת העבודה שלנו, גם אם אנחנו לא יודעים זאת בוודאות, לצורך תכנון והיערכות".

גולן: איך אתם יודעים על הנוסעת שנדבקה?
"הגיע אלינו מדריך שעבד איתם וחש בסימפטומים, אחר כך הוא אמר לנו ששמע שיש משם אנשים חולים. המדריך נמצא שלילי לנגיף, הוא נבדק ונמצא בבידוד. בסוף יש אנשים בכל העולם, אני לא חושב שהקוריאנים ידעו את זה, אין יכולת גלובלית כזו".

אילה: איך הוא ידע?
"הוא חש בסימפטומים ושמע שחלק מהקבוצה היו חולים ולכן פנה לבית החולים, סיפר את הסיפור ונכנס לבידוד, לשערי צדק, הוא נבדק ונמצא שלילי".

גולן: בעצם הידיעה הגיעה כמעט במזל, לא מהממשלה הדרום קוריאנית וגורמים מוסמכים.
"תראו, אנחנו באירוע גלובלי אדיר ממדים, מה שקרה בקוריאה הדרומית בימים האחרונים הוא בלתי נתפס. הם עלו מעשרות בודדות למעלה מ-550 חולים ממש תוך ימים. ביום רביעי שעדכנו את השרים בעניין היו 100 חולים, היום יש מעל 550 וזה אומר שיש כנראה תחלואה בהיקף הרבה יותר נרחב, ויש הדבקות בקהילה. בסיטואציה כזאת זה כמעט, לא רוצה להגיד אובדן שליטה, אבל בוודאי על סף אובדן שליטה".

אילה: אתמול לא אפשרנו למטוס מדרום קוריאה להוריד את התיירים שהגיעו משם לישראל כצעד מניעתי. עכשיו מתוודעים לעובדה שבאיטליה יש כבר חולים ומתים. מה יהיה?
"אתמול הרחבנו את הגבלות הכניסה גם ליפן ודרום קוריאה. הכנסו לרשימת המעקב שלנו את איטליה, אוסטרליה, וטאיוואן שהייתה כבר קודם. אנחנו פוקחים עין על מה שקורה באיטליה, בהחלט חלה שם החמרה, אם נראה שההחמרה ממשיכה ויש הדבקה אז נעדכן את ההמלצות שלנו בהתאם. כמובן שזה סיפור אחר לגמרי כי איטליה עם גבולות פתוחים להרבה מדינות באירופה שלא יכולות גם אם רוצה לסגור את הגבולות עם איטליה".

גולן: יש חשש מנקיטת צעדי נגד של המדינות ברשימה או של מדינות אחרות?
"ייתכן ויהיו כאלה צעדים. כל השיקולים האלה נלקחו בחשבון, גם על ידי המל"ל וגם על ידי ראש הממשלה שמעודכן ישירות בכל ההחלטות שלנו ומאשר אותם. אתמול שוחחתי איתו, היום אנחנו מקיימים איתו ישיבה".

גולן: מתי המל"ל הצטרף לטיפול בנושא?
"מהיום הראשון, פחות או יותר, שאנחנו כבר הבנו שאנחנו נערכים לאירוע גדול. הייתה ישיבה גדולה אצל ראש הממשלה ומאז המל"ל בתמונה".

אילה: המל"ל זו המועצה לביטחון לאומי שעוסקת לרוב באיומים ביטחוניים. זה בהחלט איום שצריך להתמודד איתו.
"זה איום שדורש תכלול של הרבה מאוד מערכות מעבר למערכת הבריאות. תחבורה, רשות התעופה, רשות האוכלוסין, משרד החוץ ומניתי רק חלק מהגורמים בממשלה. לכן אנחנו שמחים לראות שהמל"ל ביחד איתנו מתכלל את האירוע, וראש הממשלה כאמור מעודכן ומתעדכן ומודע להשלכות המדיניות, והחליט בעיני בצדק גמור שצריך לקבל את ההחלטות האלה".

גולן: האם תהיה ההשפעה של אירוע כזה על הבחירות?
"אני מקווה שלא תהיה כל השפעה והבחירות יוכלו להתנהל כסדרן, בראיה שלנו לא צריכה להיות כל השפעה אנחנו נערכים שגם אנשים שנמצאים בבידוד יוכלו להצביע, אנשים שנמצאים עכשיו בבידוד בגלל המגע עם הקוריאנים כבר לא יהיו בבידוד בבחירות, כי מדברים על 14 יום".

אילה: האם למיטב הערכתכם נכון לבוקר זה יש מי מאלה שבאו במגע עם הקבוצה מדרום קוריאה שנדבק?
"ההנחה שלנו היא שהפוטנציאל לכך עלה בצורה משמעותית. צריך לזכור שסופת תקופת הדגירה היא 14 יום וחלפו 8 ימים, כלומר גם אם אנחנו לא רואים משהו היום, אנו עשויים לראות משהו בימים הקרובים. אנחנו נהיה כאן כדי להזים את השמועות בכל מקום, לצערי כבר מסתובבות הרבה מאוד חדשות כוזבות. אנחנו נעשה הכול כדי להזים אותן כמה שיותר מהר ולתת לציבור מידע מהימן ושקוף. כל פעולה שנעשה וכל ציון שנקבל יהיו חסרי ערך אם הציבור לא יפעל בהתאם להנחיות שלנו".