בהצהרה שניתנה היום (שני) לכלי התקשורת בנוגע למלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה, מסר משרד הבריאות כי הם עתידים על הגבלת התחבורה הציבורית לנסיעות חיוניות, כך לדבריו של היום פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "בשיחות שעשינו עם משרד התחבורה גיבשנו המלצה לאפשר רק קווים חיוניים, עד סגירה כמעט כללית של תחבורה ציבורית",אמר. "ההחלטה תיכנס לתוקף היום או מחר באופן מידי, המועד תלוי בראש הממשלה".

בנוסף, הוא הצביע על כוונה להגביל אף יותר את הפעילות הנוכחית במשק. "אנחנו סבורים לאחר התייעצות עם גורמים מחוץ למשרד שיש כרגע מקום להרחיב את המגבלות האלה ולצמצם את כל הפעילויות למעט שירותים חיוניים, עם דגש על אספקת מזון, תרופות ושירותי בריאות, וכן שמירה של המערכת הפיננסית כדי שנאפשר לאנשים להמשיך ולהתנהל". גרוטו סייג והבהיר כי "גם בתוך הגדרת ה'חיוני' לא הכל חיוני, כגון מרפאות מומחים וניתוחים לא דחופים. מצד שני ללא ספק יש לשמור על שירותי ניקיון ואבטחה, למשל". לדבריו, "זה נמצא עכשיו בדיונים בממשלה. במהלך היום מקווה שתהיינה החלטות בנושא".

צעד נוסף שציין נוגע להסבת בתי מלון לצורך אשפוז חולי קורונה שביתם אינו אפשרי כיעד אשפוז. "רוב המטופלים יישארו בבידוד בביתם כדי שבתי החולים יהיו פנויים לטיפול בחולים הקשים. אנחנו מכינים יחד עם פיקוד העורף אופציה של מספר בתי מלון ברחבי הארץ למי שלא יוכל לבצע בידוד בית מסיבות לוגיסטיות אחרות, כמו מצב סוציו-אקונומי נמוך, חולה אחר בבית או כדומה, אבל המעקב עדיין יהיה תחת קופת החולים".

לעומת זאת, בצפי לגבי חולים קשים, "15% מהחולים צפויים להגיע לטיפול בבתי החולים, בתוכם יהיו כאלה שיידרשו לטיפול נמרץ ולהנשמה. אנחנו נכנסים לאביב כך שהמחלקות הפנימיות אינן עמוסות. יש מחסני חרום עם עוד מנשמים והזמנו מנשמים נוספים".

גרוטו העריך "שיש אלפים שחולים ולא יודעים. כבר התחלנו בתהליכי בדיקות לאנשים שאינם עונים להגדרה הרגילה, כלומר שלאו דווקא נחשפו לחולה או ששבו מחו"ל. אפילו אדם עם דלקת ריאות ממקור לא ידוע הופך לחולה פוטנציאלי מבחינתנו". עם זאת, הוא ביטל את התוחלת שבבדיקות נרחבות לכלל האוכלוסייה: "בשלב זה, אם נבדוק את כל האוכלוסייה הסיכוי למצוא נשא קורונה עדיין קרוב לאפס. מה שמעודד כרגע הוא שרוב החולים פיתחו את המחלה בזמן השהייה בבידוד".

כזכור, היום נרשמה העלייה התלולה ביותר במספר חולי הקורונה שהתווספו, 50 חולים סך הכל, זאת לאחר שבימים האחרונים המספרים שהתווספו נעו בין 30 ל-40 חולים נוספים ביום. החדשות המעודדות בינתיים היום הן ששלושה מחמשת החולים הקשים הספיקו להתייצב וכעת מוגדרים במצב בינוני.

לפי נתונים שהציג גרוטו, מבין 250 המקרים המאומתים נכון לעכשיו כחיוביים לנגיף, קבוצת הגיל הגדולה ביותר היא של חולים בין הגילאים 30-39 (58 חולים, 23%), אחריהם בין הגילאים 40-49 (46 חולים,18%); גילאי 20-29 (13%) ומעל 70 (10%).

מבחינת תסמינים, ל-29% מהחולים מחלת חום נשימתיים, 16% רק עם מחלת חום, 26% עם תסמנים נשימתיים בלבד ואילו היתר – 24%, ללא תסמינים (א-סימפטומטיים). בקבוצה האחרונה מדובר בחולים בפועל (לעומת נשאים), שנבדקו מלכתחילה כיוון שענו באופן מובהק לאחת מהגדרות קבוצת הסיכון.

מבחינת מקורות ההידבקות, מרבית החולים נדבקו במדינות בחו"ל, אולם בכמעט ממחצית המקרים (98 חולים) הדבקה היא דרך חולה מאומת אחר בארץ. יש לציין כי לא מדובר רק בהדבקה ישירה מהשבים מחו"ל, אלא לעתים לאחר "שרשרת" הדבקות שעוברת בין מספר אנשים, כשזו המקסימלית שאותרה עד כה עברה בין ארבעה חולים. עם זאת, יש שלושה חולים שמקור ההדבקה שלהם אינו ידוע, אך לטענת גרוטו, "בחקירה מעמיקה יותר מצאנו שלפחות לשניים מהם קשר למקרה אחר, אומנם קשר קצת רחוק".