על חשיבות ודיוק האבחון 
כל אחד מאיתנו עלול לסבול במהלך חייו מכאבים וסימפטומים מתמשכים שמקורם אינו ברור בבדיקות הראשוניות. כאבים אלו, אמנם אינם מצריכים התערבות דחופה ומיידית , אך משך הזמן בו הם קיימים עשוי להעיד על בעיה וכמובן לפגוע באיכות חייו ותפקודו היומיומי של המטופל. לצערנו, אבחון רפואי של סימפטומים שונים וכאבים יכול להימשך זמן רב, לעיתים גם מספר חודשים ובמקרים קשים אף שנים.

עבור האדם הסובל, ייתכן וההמתנה לאבחון תעשה את ההבדל בין חזרה לחיי שגרה לבין פגיעה ממשית ומשמעותית במצבו הבריאותי ובאיכות חייו. לכן מהירות האבחון הוא קריטי ביותר. 

קבלת טיפול מדויק ומוקדם ככל האפשר, מגדיל משמעותית את הסיכויים להחלמה מלאה גם ממחלות קשות וגם בהופעת סימפטומים מטרידים וממושכים על כן, יתרונות האבחון המהיר גדולים מאוד, הן מבחינת המטופל, משפחתו וסביבתו. 

ברפואה הקונבנציונלית בירור אחראי וקפדני מצד הרופא המטפל יש בו כדי לאבחן מחלה בזמן, למנוע את התפשטותה ואף להציל חיים. הרופא בעל הידע הרפואי המקיף, הוא זה שמבין את ההשלכות של אבחון מוטעה או מאוחר ועל כן נדרשת ממנו התנהלות בהתאם. 

על כן הרופא מחויב להפנות את המטופל לביצוע בדיקות בהתאם לנסיבות הרפואיות ולפעול עפ"י תוצאותיהן.

אך מה קורה כאשר הרופא המטפל שולח לעוד ועוד בדיקות ומבצע בירור רפואי מקיף. תוצאות הבדיקות תקינות, והבירור הרפואי אינו מספק את התשובות מדוע המטופל סובל מכאבים וסימפטומים שונים אשר מעיבים כל כך על איכות חייו של המטופל. לאן ממשיכים מכאן?

האם שמעתם על אירידיולוגיה?

ד"ר אליהו לביא נטורופת ואירידיולוג, מטפל ברפואה משלימה וטבעית כ20 שנה ובעל קליניקה פרטית בירושלים. מעביר לנו מידע על אבחון באמצעות אירידיולוגיה, מהי השיטה, ולמי היא יכולה לסייע.

 נחשפתי לראשונה לרפואה הטבעית בכלל ולאירידיולוגיה בפרט על דרך המקרה, הכיוון המקצועי שלי היה לעסוק באלקטרוניקה ומחשבים, זה מה שלמדתי בתיכון ואהבתי מאד את התחום. במהלך השירות הצבאי עברתי תהליך של חזרה בתשובה, ובסיום השירות הצבאי, החלטתי להעמיק את הידע בגמרא ובלימודי דת לכן נרשמתי למדרשה לחוזרים בתשובה. 

מי שנבחר להיות השותף שלי לחדר היה אדם מבוגר מהפיליפינים- אדם חכם, ומעניין מאד, ידע את כל התנ"ך בע"פ. הוא הגיע למדרשה לשם תהליך גיור. יום אחד ראיתי אותו מאבחן את אחד הבחורים שסבל מכאבים באמצעות גלגל העין ונותן לו טיפול בהתאם לאבחון. הדבר סיקרן אותי מאד, עם הזמן הוא אבחן וטיפל בהרבה בחורים שפנו לעזרתו. אני התחברתי מאד לנושא וביוזמתי  הבאתי אליו אנשים מסביבת המדרשה לאבחון וקבלת טיפול. אך לצערי הוא חלה בעצמו, והיה עליו לשוב לפיליפינים על מנת לטפל בעצמו. הרגשתי חסר אונים כי היו כל כך הרבה אנשים שנזקקו לעזרה אך לא היה לי למי להפנות אותם. באותו הרגע הגעתי להחלטה ללמוד בעצמי את המקצוע המופלא הזה!

מהי אירידיולוגיה?
האירידיולוגיה המודרנית, כפי שאנו מכירים כיום, פותחה לפני כ־150 שנה על ידי הוטרינר ההונגרי ד"ר ואן פאצקלי, שחקר בסוף המאה ה־19 את הקשר בין פגיעות גופניות למשתקף בקשתית העין. במפה של קשתית העין משתקפים כל אברי הגוף, האירידולוגיה היא למעשה דף סיכום רשום של האדם - מידת חסינותו של האדם למחלות, יכולת הגוף להתאושש, נטיות שונות ומקורן כמו סוכרת, עייפות וחולשה יל"ד ועוד, אבחון רגישויות ואלרגיות למזון ולסביבה, זיהוי חולשות תורשתיות פוטנציאליות, עמידה במצבים נפשיים ורגשיים של האדם. האירידולוגיה משמשת גם ככלי מניעתי חשוב, כיוון שהיא מזהה מראש חולשות גופניות שעלולות לבוא לידי ביטוי בשלב מאוחר יותר כך אפשר להקדים תרופה למכה. האבחון האירידיולוגי אינו פולשני ואינו כואב, ומבוצע תוך מספר דקות. משמח אותי כל פעם מחדש לגלות כמה פשוט לגלות את המקור לבעיות כרוניות שמהן סבל המטופל כ"כ הרבה שנים ולסייע במציאת הפתרון לבעיה.

ייחודה של האירידיולוגיה על כלים אחרים ברפואה המשלימה:

לנטורופת ישנו ידע נרחב כמעט בכל מקצועות הרפואה המשלימה וקיים ארגז כלים רחב שנותן מענה לרוב הבעיות. אבחון דרך גלגל העין הוא אבחון מדוייק של מקור הבעיה. מניסיון של שנים בקליניקה נוכחתי לדעת שאין אבחון מדויק ונקודתי יותר ברפואה המשלימה, מאבחון דרך גלגל העין. ואם היה כזה הייתי משתוקק מיד ללמוד אותו. זהו כלי חשוב לאבחון הרבה לפני שמגיע הטיפול.

יתרונות האירידיולוגיה:
לאבחון באמצעות אירידיולוגיה יתרונות ברורים, האבחון מהיר ומדוייק, אין צורך בהתערבות פנימית, האבחון מאפשר הערכה של המצב הבריאותי ללא בדיקה פולשנית ואינו כרוך בסבל למטופל. האבחון אותו אני מבצע מתאים לכלל האוכלוסיה ולכל גיל להוציא תינוקות עד גיל שנתיים מפני שהם עדיין אינם משתפים פעולה.

כאשר אתה רואה את אחוזי ההצלחה הגבוהים של האירידיולוגיה וסיפורי ההחלמה של המטופלים הדבר נותן מוטיבציה להמשיך לדוגמא סיפור מהחודשים האחרונים אשר נגע מאד לליבי היה של אישה בת 38 עם פיברומיאלגיה קשה מתקופת  שירותה הצבאי, כאבים חזקים בכל הגוף, כאבי ראש, מצב נפשי לא פשוט. לאחרונה נוספה דלקת פרקים וירידה דרסטית בכל התפקוד הכללי,  וירידה במשקל ל36 קילו. בבית 7 ילדים  והיא אינה מצליחה להרים את עצמה מהמיטה. אבחנתי את מקור הבעיה דרך גלגל העין. המלצתי על טיפול בתזונה וצמחים. אני אפילו זוכר שבערב סיפרתי לאשתי על המקרה החריג והקשה. עברו חודשיים מאז, לפני כשבוע היא יצרה קשר ודיווחה על 90% שיפור בכל המדדים וגם על עלייה במשקל ל38 קילו תוך חודש וחצי. (בד"כ קשה לעלות במשקל  מלרדת). 

לסיכום מוסיף ד"ר אליהו לביא אנשים רבים מגיעים לאבחון רפואי עקב תופעות שונות, כגון: כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי בטן, נדודי שינה וכד', לאחר שבבירור הרפואי לא נמצא דבר המסביר את מצבם. רבים מהם ממשיכים לחיות כך, ומאמינים כי אין פתרון לבעייתם. באמצעות אבחון אירידיולוגי ניתן פעמים רבות לאתר את מקור הבעיה, ולכוון משם לטיפול המתאים.