הערב (שלישי) הפגינו כ-150 רופאים מתמחים וסטאז'רים לרפואה מול ביתו של שר הבריאות החדש, יואל (יולי) אדלשטיין, בהרצליה פיתוח. זאת, נגד המתווה הניסיוני לקיצור משך שעות התורנויות שלהם. המחאה, ביוזמת מרשם- ארגון המתמחים לרפואה, ותחת השם "מחאת 26 השעות", כללה גם הקמת אוהל מחאה למשך 26 שעות, מהיום אחר הצהריים ועד מחר ב-18:00. 

אחרי שהמשטרה הרחיקה בתחילת הערב את מאהל המתמחים למרחק של 250 מטר מביתו של השר, עשרות מתמחים צעדו כעת עד לפתח ביתו. למפגינים נמסר כי בהמשך הערב יש נכונות מצד השר לפגוש אותם.

המפגן מגיע בשל פיילוט שהציגה לפני כשבועיים הציגה ההסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת במסגרתו תיבחן האפשרות לקצר את משך התורנות של הרופאים המתמחים מ-26 שעות ל-21. הניסוי צפוי להתבצע כשבועות הקרובים במספר מחלקות ילדים ופנימיות.

המתווה של הר"י מגיע על רקע מחאת הרופאים המתמחים שהוביל מרשם בשבועות האחרונים כנגד החזרה לשגרת טרום-קורונה ובכללה תורנויות בנות 26 שעות. אולם, ברקע להתנגדות המפתיעה של מרשם למתווה של הר"י, ניצבת העובדה שהראשון מהווה חלופה לשניה כארגון יציג בפרט לרופאים המתמחים בפרט (כשהר"י ארגון יציג לכלל הרופאים). 

ביטוי נוסף למתיחות בין שני הארגונים הגיע אתמול בבוקר, שעות ספורות לפני ההפגנה  כשיו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, הנחה על הקמת "ועדה עליונה" לבחינת מתכונת העבודה של הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים, שתפעל גם בשיתוף פורום המתמחים, פורום המומחים הצעירים ופורום הסטאז'רים, לצד המועצה המדעית, נציגי האיגודים המקצועיים ונציגי הנהלות בתי החולים.

הוועדה, ברשות פרופ' רן טור כספא, דיקן הפקולטה לרפואה בצפת ופרופ' יוסף קלאוזנר, מנהל מרכז הסרטן באיכילוב, צפויה להתחיל לפעול בימים הקרובים ולהגיש המלצות ביניים לחגי בתוך שלושה חודשים, ומסקנה סופית בתוך שלושה חודשים נוספים לכל המאוחר. 

במרשם ציינו בתגובה כי "מדובר בספין של הר"י, בדיוק כפי שנהגה לאורך העשור האחרון בכל הנוגע לקיצור תורנויות המתמחים. מדובר בניסיונות השתקה מתוזמנים לקראת מחאת '26 השעות'". עוד הוסיפו: "במקום תמיכה והובלה של המאבק, אנחנו עדים בשבועיים האחרונים למסע השתקה והפחדה שמתנהל על ידי הר"י בניסיון לעצור את מאבק המתמחים. תורנות של 26 שעות היא פשע למטופלים שלנו ועבורנו ואנחנו משלמים עליה בבריאות שלנו ושל המטופלים שלנו. הר"י איבדה את הלגיטימציה לעסוק בנושא קיצור תורנויות כאשר בעשור האחרון עשתה כל שביכולתה למנוע קיצור תורנויות ואף הכשילה כל ניסיון להוביל מהלך כזה על אף שהדבר הוסכם ואושר ואף תוקצב בהסכם לפני תשע שנים".