משבר הקורונה, שגרם לאנשים רבים לאבד את עבודתם, דווקא התברר כיעיל עבור חברת הסטארט־אפ CLEW Medical‏, שבנתה "מגדל פיקוח" - מוצר טכנולוגי מתקדם שמסוגל לרכז ולנטר בזמן אמת נתונים מכלל מיטות בית החולים. לפי הנתונים שמוזנים אל תוך המערכת החדשה, היא מסוגלת להתריע מראש על הידרדרות החולה. המערכת קיבלה אישור מהיר ממשרד הבריאות בתום פיתוח של חמש שנים, וזאת לאחר שהוכיחה את יעילותה במחלקות הקורונה שנפתחו בחודשים האחרונים בבית חולים שיבא בתל השומר ובאיכילוב בתל אביב. בימים אלו מותקנת המערכת באופן מקיף בשני בתי החולים הללו. 

יצוין כי אף שמשבר הקורונה שימש כטריגר לתהליך מהיר של אישור המערכת, הרעיון ליצור "מגדל פיקוח" טכנולוגי בבתי החולים החל לקרום עור וגידים כבר לפני כמה שנים. מטרתו העיקרית, שנותרה עומדת בעינה, היא לפקח על מצב החולים במחלקות לטיפול נמרץ: "מדובר באנשים שמאושפזים במצב קליני קשה. הקשר בין ניטור מוקדם לתוצאות של היעדר נכות והצלת חיים אושש במאות מחקרים עד כה", מסביר ל"מעריב" גל סלומון, מנכ"ל החברה. לדבריו, "זו הפעם הראשונה שמאגדים את כל התוכניות שקשורות למערכת זאת אל תוך תבנית מתמטית, במטרה לחזות הידרדרות של מטופל ולהתערב מוקדם בניסיון להציל את חייו. בד בבד, מערכת זו מאפשרת לשחרר חולים שמצבם מתיר זאת ולהפחית מהעומסים במחלקות השונות".

מדובר במיזם השלישי של סלומון שפותח עד כה. יצוין כי סלומון למד בעברו הנדסת חשמל בטכניון והוא בוגר של מרכז הפיתוח באינטל חיפה. ההיכרות המקצועית שלו עם עולם מדעי החיים היא תולדה של פעילות יזמית כשותף בקרן ההון סיכון פיטנגו (שמשקיעה בין השאר בתחום מדעי החיים). שם, כך הוא מספר, צמח הרעיון להקמת החברה.

בגילוי לב מספר סלומון כי ישנו גם מניע אישי מאחורי המיזם האחרון. לפני כשבע שנים נפטרה אמו לאחר שפיתחה פצעי לחץ במהלך אשפוז בבית חולים. "היא נפטרה מחוסר תשומת לב", הוא מדגיש בעצב, "אף אחד לא הבחין בפצעי הלחץ, שהלכו והזדהמו עד מצב קטלני. בתוך יומיים היא נפטרה. חלק גדול מהכאב הוא על המחדל. עולם הרפואה מבוסס על משוואה ברורה מאוד של טיפולים מוכחים בלבד, אבל זה לא מאפשר צעד מניעתי, ובעולם של טיפול נמרץ חייבים להיות פרו־אקטיביים ולהתערב כמה שיותר מוקדם".

המערכת החדשה, מסביר סלומון, פותחה על בסיס של אלגוריתמים, "שנבנו מבסיס מידע רב ורטרואקטיבי על מאושפזים. המערכת אוספת המון מידע סביב מיטות חולים בטיפול נמרץ, בעיקר מורדמים ומונשמים. זה כולל את כל המדדים, החל במד־סטורציה, לחץ דם וחום וכלה בנתונים מורכבים יותר כמו דיאליזה, אקמו ועוד. הנתונים משודרים בקצב גבוה לכדי תמונה של מצב החולה ברגע ספציפי. המערכת מחשבת את מיליארדי הנתונים במארג ומאותתת על גורמי הסיכון של החולה, למשל, אם חלה במצבו הידרדרות דינאמית או כשל נשימת. דבר זה מאפשר לרופא להבין ביתר קלות ממה סובל החולה ולאיזה כיוון נראה כי מצבו נוטה".