במהלך העשור האחרון מרבה הקהילה הרפואית להתנסות בטלרפואה - אבחון וטיפול מרחוק באמצעות תקשורת אלקטרונית. אלא שלפי מומחים מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר, משבר הקורונה האיץ את תהליך האימוץ של טכנולוגיות חדשות. 

״ידענו שהטיפול התרופתי והאשפוזים יצטרכו לעבור מבתי החולים אל בתי התושבים״, אמר ד״ר אייל צימליכמן, סמנכ״ל רפואה וחדשנות במרכז הרפואי שיבא, במסגרת ראיון בכנס הג'רוזלם פוסט בנושא "האתגרים וההזדמנויות בעידן הקורונה" שלשום. ״אולם כשמטופלים נמצאים בבתים ולא יכולים להגיע לבית החולים, נוצר מצב שבו או שלא מטפלים בהם בכלל - או שמאבחנים אותם מרחוק״. 

לדברי ד״ר צימליכמן, הקורונה הציבה אתגר משמעותי לצוותים הרפואיים בבתי החולים, אבל בעת ובעונה אחת גרמה להם ״לחבק את הטלרפואה, אף שההסתגלות אליה הייתה קשה בעבר״. 

אלא שזהו רק חלק מהסיפור הגדול שהתרחש עם פרוץ המגיפה. ״לא היה ברור איזה תפקיד החדשנות אמורה לשחק במשבר הזה״, נזכר ד״ר צימליכמן. ״היו לנו אפילו מחשבות על כך שצוות החדשנות יצטרך לעבוד מהבית או לצאת לחל״ת. אבל מהר מאוד הבנו שהחדשנות תהיה קריטית, משום שאנחנו מדברים על משהו שאין לנו מושג לגביו״. 

במסגרת העבודה עם ארגונים בינלאומיים ושותפים מקומיים, פותחו בשיבא יותר מ־40 חידושים במהלך חודשיים וחצי, ובימים אלה נמצאים בפיתוח כ־200 פרויקטים נוספים הנוגעים לקורונה. 

אחד הפיתוחים, שנוצר בשיתוף עם יחידת הטכנולוגיה באגף המודיעין של צה״ל, עוזר להפוך מכשירי מעקב נשימתיים פשוטים למכונות הנשמה, שבהן נעזרים הצוותים הרפואיים כדי לסייע למטופלים עם קוצר נשימה קל לנשום ביעילות רבה יותר. 

״כולנו היינו מודאגים שנישאר ללא מספיק מכונות הנשמה״, אומר ד״ר צימליכמן ומציין שהמכשיר החדש פותח במהירות שיא במהלך חודש אחד. כעת שיבא פועלת להוצאת פטנט ולייצור תעשייתי של המכונות למדינות נזקקות. בית החולים מחזיק כיום כ־100 מכונות במחסנים, ״ואנחנו מקווים שלעולם לא נזדקק להן״, כדברי ד"ר צימליכמן. 

ד״ר גליה ברקאי, ראש המחלקה לטלרפואה בשיבא, הביעה תחושות דומות. אף שהיא טוענת שאנחנו נמצאים בעיצומו של הגל השני של הקורונה והמחלה לא עומדת להיעלם בקרוב, היא רואה את הצד החיובי באתגרים שעמם מתמודד העולם - וככל הנראה ימשיך להתמודד בשנה הקרובה. 

״הקורונה הייתה הזדמנות נהדרת להסיר את כל המכשולים ולקדם חדשנות מהירה״, סיפרה ד"ר ברקאי. ״היום אנשים מחבקים את הטכנולוגיה, שתאפשר לנו להגיע להרבה יותר אנשים ולסייע להם לקבל טיפול רפואי טוב יותר״.