משרד הבריאות אומנם הודיע אתמול על יוזמה בשיתוף קופות החולים לתמיכה נפשית טלפונית, לנוכח התגברות המצוקה הנפשית בתקופת הקורונה, אבל מדובר בצעד מאוחר מדי. בכירים במערכת בריאות הנפש מדווחים על נסיקה בעומסי הפניות לשירותי הסיוע הנפשי השונים בקהילה - וגם בתי החולים הפסיכיאטריים מתפקדים במצב שכבר קרוב לאי־ספיקה.

את מחיר הזנחת מערכת בריאות הנפש ארוכת השנים משלמים עכשיו הציבור וצוותי הטיפול הכורעים תחת העומס. למרכז לבריאות הנפש גהה (קופ"ח כללית) לבדו הופנו רק בשבוע האחרון עשרות מקרים של אנשים המבקשים ייעוץ באשר לטיפול תרופתי להפרעות נפשיות ומאות אזרחים שמדווחים על תחושות דיכאון וחרדה. אגודת הידידים של גהה, בראשותה של דפנה בסר, הקימה מרכז תמיכה עם אנשי מקצוע ומתנדבים רבים, שעוזרים למשפחות המטופלים ובכך מקילים על אנשי הצוות.

ד"ר צבי פישל, מנהל מחלקה בגהה, המשמש כיו"ר איגוד הפסיכיאטריה של ההסתדרות הרפואית, מתריע בשיחה עם "מעריב" מפני קריסה של מערכת בריאות הנפש בשל המשבר: "יש עלייה חדה בפניות לקווי הסיוע, של פי שניים ויותר מהרגיל, וזה בא לידי ביטוי גם אצלנו, כי אנחנו רואים הרבה יותר אנשים שפונים לחדרי המיון בעקבות המצב. כמעט כל אחד מרגיש שמשהו במסלול החיים השתנה בעקבות המשבר, אבל כ־10% מהאוכלוסייה הכללית יפתחו בעקבות זה גם הפרעות נפשיות חמורות יותר. ברור שרובם לא יתאשפזו, אבל מדובר בתחלואה קשה, שעל הממשלה להידרש אליה״.

יו״ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ד״ר צבי פישל (צילום: אביטל צימט)
יו״ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ד״ר צבי פישל (צילום: אביטל צימט)

עוד הוסיף פישל כי ״במחקר הבינלאומי כבר רואים שמדובר בעיקר במבוגרים צעירים, כלומר הורים לילדים צעירים ששגרת החיים שלהם נפגעה, בעיקר במסלול הכלכלי והחברתי. זאת המגיפה שבתוך המגיפה, שמפניה אנחנו מתריעים".

פישל מזהיר: "אנחנו עובדים ב־120% תפוסה, כשרבים שכבר חזרו לקהילה שבים לאשפוז בעקבות שיבוש השגרה, ובתנאים שקשה לשמור בהם על נוהלי הריחוק החברתי. זה רק קצה הקרחון של התופעה. המערכת לא יכולה להכיל את גודל המשבר הזה, והממשלה חייבת להסיר חסמים במערכת ולייעל את הטיפול. המצב מחריף, והמספרים לא מעודדים".

קורונה - חרדה בעת הבידוד (צילום: אינגאימג')
קורונה - חרדה בעת הבידוד (צילום: אינגאימג')

פישל שב ומדגיש כי "הפתרון הוא לא רק כלכלי. על הממשלה להיות קוהרנטית במסרים לאזרחים, כדי שאנשים לא יחשבו שאין היגיון בהנחיות וכדי שיבינו אותן. במצבי משבר אנחנו נושאים עיניים להנהגה, כמו ילד שנושא עיניים להוריו, ויש לזה השפעה מכרעת על החוסן החברתי".

על פי נוהלי משרד הבריאות שקידם איגוד הפסיכיאטריה כדי להקל על מרפאות בריאות הנפש הקורסות בלאו הכי, כל אדם יכול לפנות ולקבל עד שלושה מפגשים טלפוניים אישיים עם מטפל בריאות נפש. בשיחות יינתנו תמיכה נפשית וכלים להתמודדות עם החששות, אי־הוודאות והלחץ. קופות החולים מכבי (3028*) ומאוחדת (3833*) כבר מאפשרות את ההפניות לשירות במוקדים הטלפוניים שלהם, ובשירותי בריאות כללית השירות יופעל בקרוב.