הסוף לשביתה: ממשרד האוצר נמסר כי השר ישראל כ"ץ הגיע הערב (שני) להסכמות עם יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן, שהובילו לסיום השביתה הארצית. בתום הפגישה בין השניים סוכם כי האחיות ישובו לעבודתן הסדירה החל ממחר בבוקר. על פי הסיכום בין הצדדים, ייערך גיוס מסיבי שמטרתו לאזן את כוח האדם בתקופה המורכבת והעמוסה של התפשטות נגיף הקורונה, במהלכה יקלטו באופן מידי 2,000 תקני אחים ואחיות מעבר לתקנים הקיימים, מהם 1,600 למערך האשפוז ו-400 למערך הקהילה ובריאות הציבור. 

כמו כן, סוכם כי יוקם צוות משותף שיגיש את המלצותיו לעניין תוספת כוח אדם קבוע למערך האשפוז תוך חודש, זאת לקראת דיוני התקציב הקרובים בממשלה. שר האוצר הנחה כי יש לתעדף נושא בדיוני תקציב מערכת הבריאות, וכי הוא מתעתד לפעול בנושא על מנת להוסיף תקנים קבועים. 

עוד סוכמה הסדרתן של סוגיות נוספות, ביניהן תוספת שכר לאנשי צוות שעובדים בפריפריה, מתן תמריץ כלכלי לחיזוק מערך בריאות הציבור באזור הדרום, הארכת הסכמי המשמרות המיוחדות בתקופת הקורונה, והסדרת התשלום לאחיות בתקופת הבידוד. 

שר האוצר, ישראל כ״ץ, בירך על ההתקדמות ואמר: "מדינת ישראל חייבת לציבור האחיות, שניצבות בחזית המאבק על בריאות הציבור, חוב גדול. מסירותן בכל ימות השנה ובעידן הקורונה בפרט ראויים למלוא הכבוד וההערכה. אני מברך על שובן לעבודה ומתחייב לסייע להן ככל שידרש כדי לאפשר להן למלא את תפקידן  בדרך הנאותה ביותר". 

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אמרה כי "אני מבקשת להודות באופן אישי לשרי האוצר, הבריאות ומנכ"לי משרדם, ולכלל ציבור האחים והאחיות במדינת ישראל שפעלו למען בריאותם של אזרחי ישראל".

שביתת האחיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שביתת האחיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, הרקע לשביתה היה, לטענת המארגנים, תלוי ב"אי מתן פתרונות והתעלמות ממשלת ישראל מהצורך בהקצאת כוח אדם ומשאבים בכלל מערכת הבריאות". ארגון המתמחים לרפואה הצטרף לשביתה ושבת החל מהשעה 10:00 למשך שעתיים, תחת הכותרת - "או תקנים או שביתה".

גם בבית החולים בלינסון בפתח תקווה הצטרפו לשביתה הבוקר. האחות הראשית של חדר המיון בבית החולים העלתה פוסט בפייסבוק, בו פנתה בצורה מכבדת למקבלי ההחלטות, ומזהירה כי "המערכת קורסת בעקבות חוסר בתקנים. תנו בנו אמון, אנחנו יכולים לעזור לשטח את העקומה". האחים שמחו בבלינסון ציינו שיש במקום 100 אחים בבידוד, מה שגורם לעומס רב עליהם, ולכן הם מבקשים תקנים נוספים כדי שיסייעו להם לבצע את עבודתם. 

במסגרת השביתה עבדו הצוותים הרפואיים ב'מתכונת שבת', כלומר ללא צוות סיעודי בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים, אשפוזי יום. חדרי ניתוח עבדו גם הם במתכונת דומה, ללא ניתוחים אחרי הצהרים אלא הליכים דחופים בוועדת חריגים. בכל מחלקות האשפוז למיניהן נהגו באופן דומה, וכן במחלקות טיפולי נמרץ למיניהן, בהן עבד צוות סעודי מצומצם. במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה, יחידת פריון - עבד צוות סיעודי במתכונת מצומצמת, ובמסגרת בתי ספר לאחיות –הצוות הסיעודי לא עבד כלל. עם זאת, לצד כל הפעולות הללו, הוקם צוות סיעודי לשעת חירום.