תוצאות שלא ציפינו להן: מחקר חדש של חוקרים אנגלים מאוניברסיטת באת' מצא כי חשיפה מוגברת של פעוטות לגירוי חושי באמצעות שימוש במסך מגע - דווקא עשויה להשפיע לחיוב על היכולת החזותית ועל יכולת הקשב שלהם.

מדובר במסקנה שונה מהדעה הרווחת בקרב חוקרים רבים, שלפיה מסכי מגע עלולים לפגוע בהתפתחות תינוקות. המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי JAMA Pediatrics, ערך מעקב במשך שנתיים וחצי אחר 56 תינוקות בני שנה שהשתמשו במסכי המגע בתדירויות שונות. מטרת המחקר הייתה להעריך את טווח הקשב של הפעוטות על ידי משימת מחשב המורכבת משני חלקים. חלקו הראשון של הניסוי נערך כאשר התינוקות היו בני 18 חודשים, ולאחר מכן כשהיו בני שלוש וחצי.

מחקרים הוכיחו קשר בין שעות הצפייה במסכים קטנים כדוגמת טאבלט וסמארטפון לבין קוצר ראייה. (צילום: שאטרסטוק)
מחקרים הוכיחו קשר בין שעות הצפייה במסכים קטנים כדוגמת טאבלט וסמארטפון לבין קוצר ראייה. (צילום: שאטרסטוק)

במשימה הראשונה התבקשו הפעוטות לבחור תפוח אדום מתוך קבוצת תפוחים כחולים, ובמשימה השנייה התבקשו למצוא תפוחים אדומים שלמים בתוך אוסף של פרוסות תפוחים אדומים ותפוחים כחולים.

תוצאות המחקר חשפו כי הפעוטות שהשתמשו במכשירי מסך מגע לעתים קרובות יותר גילו מהירות רבה יותר מחבריהם בבחירת התפוח האדום כאשר הוא בלט חזותית בין התפוחים הכחולים. עם זאת, במשימה השנייה, והקשה יותר, אשר בה התפוחים האדומים לא בלטו על פני השטח - לא התגלו הבדלים בין שתי הקבוצות.