חליפי חלב אם, הידועים גם בשם תמ”ל, (תרכובת מזון לתינוק) נחשבו תמיד לאחד הפריטים המרכזיים שנגנבים מהסופרמרקטים והפארמים למיניהם, אך כדברי גורמים במשטרה וברשתות עצמן, משבר הקורונה הוביל לזינוק במספר הגניבות, שרבות מהן מבוצעות על ידי הורים מן השורה שנקלעו למצוקה כלכלית.

אחד המקרים המתוקשרים אירע באפריל האחרון, כשתושב עכו נעצר לאחר שנצפה במצלמות האבטחה של חנות פארם ממלא תיק שחור בשש קופסאות תחליף חלב אם. אותו אדם ביצע גניבות דומות כמה שעות קודם לכן בסופרמרקט ובחנות פארם אחרת.

גורם בכיר במשטרה מדגיש כי סוג העבירות האלה נפוץ בכל רחבי הארץ, וכי העלייה במספר הגניבות של תחליפי חלב בתקופת הקורונה מוכרת למשטרה. לדבריו, תחליפי החלב לתינוקות הם הבולטים ביותר במקרי גניבות בשל מחירו היקר של המוצר, שנחשב בגדר צורך קיומי, והמצוקה הכלכלית העזה בתקופה זו.

“אני עובדת פה כבר לא מעט שנים, וחלה עלייה במקרי הגניבות של תחליפי חלב אצלנו בסניף”, מספרת אחראית משמרת ברשת סופר־פארם באזור הצפון. “להערכתי, מדובר בעלייה של כ־20%”.

מה הפרופיל של האנשים שנתפסים במעשים אלו?
“יש יותר אנשים רגילים שגונבים מוצרים כאלה בתקופה הזאת. אני משערת שזה קשור למצב הכלכלי הרעוע של אנשים. לצערנו, זה לא משהו חדש, אבל הקורונה החמירה את מצב הגניבות”.

“ברור שיש יותר גניבות של תחליפי חלב בתקופה הזו. חלקן מתבצע על ידי עבריינים שקונים אותם ואז מוכרים את זה”, מספר אחראי משמרת בסופר־פארם מסניף באזור המרכז.

מדוברות הרשת נמסר בתגובה: “איננו מכירים גידול ספציפי בזמן הקורונה, אלא מציינים כי זו תופעה מוכרת וקיימת תמיד”. הרשת בחרה שלא להרחיב מעבר לכך.

זה עשר שנים עובדת ש’ ברשת שופרסל בסניף באזור הצפון. “אף פעם לא נתקלתי במספר גבוה כזה של גניבות של תוספי חלב לתינוקות, כמו בתקופה שבין הסגר הראשון לבין הסגר השני”, היא מספרת. “זה ידוע שיש גניבות של המוצר הזה יותר מכל מוצר אחר, אבל בדרך כלל ישנם ארבעה מקרי גניבה בחודש. אך מאז שהתחיל הטירוף של הקורונה, למרות שמספר האנשים בסופרמרקט מוגבל, מספר המקרים גדל פי שלושה להערכתי. אני מאמינה שרוב האנשים שגונבים לא עשו את זה לפני כן. כמובן שמיד כשאנחנו מאתרים את הגנבים במצלמות, אנחנו מדווחים למשטרה”.

ברשת שופרסל בחרו שלא להתייחס או להגיב.

תחליפי חלב (צילום: יהונתן שאול)
תחליפי חלב (צילום: יהונתן שאול)

מציאות אחרת

מ’ משמש כקצין ביטחון בסופרמרקט גדול בדרום הארץ. להערכתו, בשנה האחרונה זינק מספר גניבות המוצרים בכלל בכ־50% ביחס לשנה שעברה, ובהם גם מוצרי תחליפי החלב. “לאנשים אין כסף לחיות, אין כסף לאכול, והתינוקות שלהם רעבים, אז הם גונבים בשביל להשתמש או כדי למכור בזול", הוא מעיד. "המשטרה עושה כל מה שהיא יכולה, אבל כל עוד הקורונה תמשיך לגבות מחיר כלכלי מאנשים, נראה יותר ויותר מקרים כאלה”.

“אני בעסק הזה כבר כמה שנים, אבל הרבה זמן לא ראיתי ביקוש רב כל כך לתחליפי חלב כמו עכשיו”, מספר א’, שמוכר סחורה גנובה בטלגרם. “אנשים תפרנים, אז מחפשים את האופציה לקנות בזול ובכמויות, ולכן יש לי יותר אינטרס להגדיל את מספר הגניבות כדי לעשות כמה שיותר כסף. בייחוד לפני סגרים – מספר המכירות עולה על גדותיו”.

“יש עלייה של 60% במספר הסוחרים החדשים של תוספי מזון גנובים של מותגים גדולים, שמנסים לקושש כמה גרושים בשביל לגמור את החודש”, טוען גם ק’, המוכר סחורה גנובה בפייסבוק. “להערכתי, אלו אנשים שבמציאות רגילה לא היו עושים את זה, אבל במציאות הזו, שבה זו שאלה של חיים ומוות, הם לא בוחלים באמצעים. אני לא חושב שאחרי שהקורונה תעבור הם ימשיכו לעשות את זה, כי הם יחזרו למציאות הרגילה שלהם”.

למה דווקא תרכובות מזון לתינוקות?
“אני מוכר להם את זה בחצי מחיר לעומת המחיר בסופרמרקט. לרוב אנשים קונים סטוקים של 10־15 קופסאות ב־30 שקלים לקופסה. יש הבדל משמעותי במחיר”.

“אני לא יכולה להעריך את שיעור העלייה במספר הגניבות, אבל בהחלט רואים עלייה כזו בתקופת הקורונה כי אנשים נואשים”, אומרת ר’, עובדת בחנות פארם במרכז הארץ. “אנשים הגיעו לחרפת רעב, ואני מאמינה שהדבר שהכי חשוב להם הוא התינוקות שלהם, אז אם אין ברירה - הם גונבים. אני לא מצדיקה את זה בשום אופן, אבל אני לא יכולה להגיד שאני לא מבינה את המניע שלהם. חשוב להפריד בין אנשים פרטיים שגונבים מתוך חוסר אונים ומתוך מצוקה כלכלית ונפשית ובין גנבים מיומנים שמנצלים את המומנטום. בכל אופן, זה מצער ומקומם שבמקום להיות ערבים זה לזה, גונבים זה מזה. זו הפרנסה שלנו, ואנחנו מגנים כל מקרה כזה ומעבירים ישירות לטיפול המשטרה, אם אנחנו מצליחים לתפוס את הגנבים במצלמות האבטחה”.

“הגיעו לפת לחם"

“אין ספק שהעלייה שאנחנו רואים במקרי הגניבה של תוספי מזון לתינוקות נובעת מהמצב הכלכלי הגרוע שאליו הגיעו אנשים בגלל הקורונה, בנוסף ליוקר המחיה”, מסביר גורם בכיר ברשת סופרמרקטים גדולה. “מזון כזה עולה ביוקר, ובדרך כלל מי שיגנבו הם אנשים שהגיעו לפת לחם ולא רוצים שהילדים שלהם יגוועו ברעב. עצוב שזה ככה, אבל אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי למנוע מקרים כאלה כי בכל זאת מדובר בעבירה על החוק”.

“גניבות מזון מסופרים וחנויות פארם התחילו לפני עידן הקורונה, ונמשכים גם במהלכו”, מסכם גורם במשטרה. “בהקשר הזה אנחנו מזהים משיכה לתחליפי חלב לתינוקות, כשבחלק מהמקרים מדובר בגניבת מספר רב של קופסאות כאלה. כל דיווח שמתקבל במשטרה על הגניבות הללו מאותם סופרים או פארמים מטופל מיד: ניידת משטרה מוזעקת למקום, נפתחות חקירות במשטרה, ואנו פועלים למצות את הדין עם החשודים במעשה. יש לא מעט מקרים שבהם סוג הפשיעה הזה נובע ממצבם הכלכלי הרעוע של הגנבים, ובעידן הנוכחי היכולת לתפוס אותם בשעת מעשה גבוהה יותר בזכות מצלמות האבטחה. למרות זאת, כל גניבה היא מעשה אסור ופסול על פי חוק, ואנחנו נמשיך לפעול נגד עברייני הרכוש באשר הם”.