הטיפול בהתמכרות הוא תחום התמחות ספציפי בתוך בריאות הנפש אשר מצריך הכשרה מתאימה. 

כל ישראלי עשירי סובל מהתמכרות לחומר או להתנהגות, וההערכות בעולם, וגם בישראל, הן שאחרי שנת הקורונה מספר המתמודדים עם התמכרות אף עלה. 

כעת מתברר בעקבות סקר חדש כי רוב מוחלט בקרב המטפלים – 85% מהם, מעוניינים לרכוש כלים "שיסייעו להם להתמקצע בתחום". 

על פי הסקר, שנערך על ידי המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) בקרב מטפלים מסוגים שונים מתחום בריאות הנפש (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק וכו'), 90% מהמטפלים העידו כי נתקלו במטופל שלפחות פעם אחת בחייו נאלץ להתמודד עם התמכרות כלשהי, וכמעט חצי מהמטפלים (46%) סיפרו כי כחמישית מהמטופלים שלהם מתמודדים עם התמכרות כעת.

בשיחה עם "מעריב" מסביר פרופ' שאולי לב־רן, מייסד־שותף ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות, כי "הסקר הזה לא מפתיע אף אחד מאיתנו, שעוסקים בהכשרת מטפלים באופן יומיומי.

יש כאן בעיה אמיתית וזו בעיה חוצת מגזרים שמכה כמעט בכל בית בישראל. הכשרת מטפלים בטיפול בהתמכרויות צריכה להיות חלק ממאמץ לאומי, ולא רק של ארגונים בודדים".

אביטל פרידמן, מנהלת קמפוס ICA להכשרת מטפלים, מוסיפה: "אין כמעט מטפל שלא נתקל באדם הסובל מהתמכרות בעבודתו, ובכל זאת רבים מהם לא עברו הכשרה מתאימה לכך. 

"המטפלים שמגיעים אלינו לתוכניות ההכשרה באים עם הרבה מוטיבציה ומעט מאוד הכשרה בתחום, ובשביל זה אנחנו כאן - לדעת לזהות ולאבחן מוקדם את ההתמכרות ולהמליץ על שיטות טיפול שונות.

גם המוכשר במטפלים לא יכול לעשות זאת מבלי ללמוד. אני מקווה שהכשרה בתחום ההתמכרויות תהפוך להיות חלק מכל תוכנית לימודים בבריאות הנפש".