אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא משמיע קול? אם רופא, מוכשר ומחונן בתחומו, פותח קליניקה פרטית ללא נוכחות באינטרנט ושאף אחד לא מכיר, האם היא תניב לו רווחים? 

רופאים רבים ניגשים לפתיחת המרפאה הפרטית שלהם בביטחון מלא שהם יצליחו, כי הם מרגישים, ובצדק, כמה הם טובים בעבודתם. אבל כמו שכל עצמאי בכל תחום לומד מהר מאוד, לנהל עסק זה הרבה יותר מהעבודה בפועל. עסק משגשג צריך מערכות משומנות של שיווק, פרסום, הנהלת חשבונות, יחסי ציבור ועוד. כל אחד מהכישורים האלו ישפיע על ההצלחה או הכישלון של הקליניקה ולכן נדרשת השקעה מספקת בכל אחד מהם.

מיכאל ציר, מנכ"ל ובעלים של חברת WebManager, מכיר היטב את האתגרים האלו. מתחילת דרכו בתחום קידום וניהול אתרים, אי שם לפני 15 שנים, הוא בחר להתמקד ברופאים, לאחר שראה שרבים מהם, גם הטובים והמוכשרים שבהם, פשוט לא מקבלים מספיק מטופלים כי הם מוותרים על היבטים מסוימים וקריטיים בניהול ובשיווק העסק שלהם.
 
"הרבה רופאים סומכים על זה שמטופלים יגיעו אליהם מפה לאוזן", מספר מיכאל. "ובאמת שיווק מפה לאוזן הוא דרך מעולה להביא לקוחות לכל עסק, אבל מי שמסתפקים רק בזה עלולים לדרוך במקום ולא ימלאו את היומן במטופלים, במיוחד בימים בהם הכול מתחיל ונגמר בטלפון החכם ובגוגל. כשמכניסים את עצמנו לנעליים של לקוחות פוטנציאליים ומנסים להבין מה מניע אותם לבחור ברופא כזה או אחר, מבינים שזה לא מספיק להסתמך על המלצות בלבד, צריך לפגוש אותם בצומת ההחלטה (מנוע החיפוש)". 

אז איך באמת מייצרים נוכחות במרחב הווירטואלי? הנה 3 צעדים שמיכאל ממליץ להתחיל איתם:

  1. ד"ר גוגל: הרופא החשוב בעולם
    בעידן של היום, כשכואב לנו משהו, או כשעולה איזו תחושה משונה בגוף, אנחנו נכנסים לגוגל, כותבים מה לא בסדר ומחכים לגלות את רוע הגזרה. האלגוריתם של גוגל יודע לתעדף מאמרים איכותיים, מקיפים ואמינים, שאותם הוא מציג בראש התוצאות בחיפושים כאלו.
     
    "כשאנשים קוראים באתר של רופא מומחה מידע שבאמת עוזר להם להבין מה לא בסדר אצלם וללמד אותם דברים שהם לא ידעו קודם, הם מבינים שיש כאן גורם מקצועי שאפשר לסמוך עליו", מדגיש מיכאל.
     
    לדבריו, הרבה רופאים כן משקיעים במאמרים לאתר שלהם, אך לא תמיד זה מספיק בכדי להתברג בתוצאות הראשונות של החיפוש והמידע שהם מציגים מצומצם. מאמרים כאלו, חשוב להבין, לא מספקים את הערך שקהל היעד באמת מחפש וצריך בכדי להבין באופן רחב את הבעיה שלו ואת האפשרויות לפתור אותה.
     
    "השקעה בתוכן איכותי חשובה בכל תחום, אבל לדעתי כשמדובר בתכנים רפואיים – זה הכי חשוב", הוא ממשיך. "אם אני כגולש נכנס לאתר של רופא שהתוכן בו לא ברור או מבולגן, זה אוטומטית יפגע בהערכה שלי אליו, גם אם הוא רופא מצוין שקיבלתי עליו המלצה חמה".
     
    לצורך העניין, גם אם דודה, חבר קרוב או מורה המליצו על רופא שעשה להם טיפול מסוים, כיום הרוב המוחלט של האנשים יריצו עליו חיפוש מהיר בגוגל לפני שיחליטו לפנות אליו או אפילו כשהם מחפשים את מספר הטלפון שלו. אם הם יראו שאין לו אתר בכלל, או שהאתר לא בנוי כמו שצריך, זה ישפיע במידה מסוימת על ההחלטה שלהם, אפילו בלי שיהיו מודעים לכך.
  2. ממומן או אורגני? תלוי כמה רחוק אתם מכוונים 
    אם אתם רוצים לקדם את המרפאה שלכם ברשת, כיום יש שורה ארוכה של כלים שתוכלו להשתמש בהם. את הכלים האלו ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות – קידום ממומן או קידום אורגני.
     
    קידום ממומן הוא תשלום ישיר על מודעות בפייסבוק, בגוגל ובפלטפורמות נוספות. זוהי פרסומת עם מטרה ברורה – להניע אנשים לרכוש מוצרים ושירותים או ליצור איתכם קשר. במצב כזה, אתם משלמים על פי קריטריונים מוגדרים – לחיצה על מודעה, יצירת קשר, כמות הפעמים שבהם המודעה מוצגת לגולשים ועוד.
     
    בקידום אורגני, קצת מורכב יותר להבין בדיוק על מה אתם משלמים. קידום כזה שם דגש על יצירת אתר איכותי, עם תוכן מקיף ומעשיר, כזה שהאלגוריתם של גוגל מעריך ומציג במיקום גבוה. קידום כזה כולל כתיבת מאמרים, מחקר מילות חיפוש מובילות וגם שורה ארוכה של פעולות נוספות שמתבצעות מתחת לפני השטח בלי שהלקוח בכלל מודע אליהן. זוהי מערכת שלמה שפועלת במטרה לייצור בולטות לאתר ולנכסים הדיגיטליים של המרפאה, לא בטווח המיידי, אלא לעוד שנים רבות קדימה.
     
    "לשאול אם עדיף להשקיע בקידום ממומן או אורגני זה כמו לשאול אם מכוונים לדייט או לחתונה", מדגיש מיכאל. "קידום ממומן נועד להשיג תוצאות מיידיות והיעילות שלו מסתיימת כשמפסיקים לשלם עליו. קידום אורגני הוא דבר שאם עושים אותו כמו שצריך, הוא ממשיך להניב פירות גם שנים אחרי שכובשים את הפסגה, כמו חתונה".
     
    מיכאל מאמין שחשוב להמשיך להשקיע בקידום אורגני באופן מתמשך. זאת מכיוון שבעולם הדיגיטלי, דברים משתנים כל הזמן. האלגוריתם של גוגל הופך מתוחכם יותר וגם המתחרים חושבים כל הזמן על דרכים חדשות לקדם את עצמם ולגבור עליכם.
     
    ככל שנשארים עם האצבע על הדופק בזירה הזאת, מרעננים את התכנים ומובילים מהלכי קידום חדשים כל הזמן, כך גובר הסיכוי שיותר אנשים יחשפו אליכם ולמרפאה שלכם. רק השקעה מתמשכת בקידום אורגני איכותי תבטיח חשיפה מרבית לאורך זמן וקהל לקוחות גדול למרפאה.
     
    בנוסף, האתרים שממוקמים גבוה בתוצאות האורגניות מקבלים ציון איכות גבוה גם מהגולשים, הם מבינים שגוגל מעריך את האתר וזה משרה עליהם תחושת בטחון שהגיעו למקום בטוח.
     
    "בהקשר הזה חשוב גם להבין את הפרופורציות, השקעה בשנה של קידום אורגני היא כזו שרוב הרופאים יחזירו אחרי ניתוח אחד או שניים ברוב התחומים ועשויה להגדיל משמעותית את כמות הפניות למרפאה בטווח הארוך", מדגיש מיכאל. 
  3. להפסיק לדבר בשפה של רופאים
    כחלק מתפקידו, מיכאל עובר כמובן על לא מעט טקסטים של רופאים ושם לב לטעות שחוזרת אצל רבים מהם. "הרבה רופאים בוחרים לכתוב את הטקסט של עצמם – וזה בסדר גמור ואפילו מבורך, אבל חשוב לדעת איך לעשות את זה כמו שצריך".
     
    לדבריו, טקסטים רבים באתרים של רופאים נכתבים בסגנון ספרי הרפואה. במילים אחרות, האדם הפשוט, שרק רוצה להבין מה לא בסדר בגוף שלו, יתקשה להבין מהם "מה עושים?", לא יפיק מהם תועלת, יאבד עניין ויעבור לחפש את המידע שהוא צריך באתר אחר.
     
    במקרים רבים, רופאים מנסים להשתמש בשפה גבוהה ככל שניתן כדי לשדר מקצועיות והבנה, כאשר בפועל, הם משיגים בדיוק את התוצאה ההפוכה. "אם אתם רוצים לכתוב טקסטים שמיועדים לעצמכם או לרופאים אחרים, זה בסדר, אבל חשוב להבין מיהו קהל היעד שאתם רוצים באתר שלכם ואיך להגיע אליו", מדגיש מיכאל.
     
    טקסט טוב באתר של רופא, הוא כזה שכתוב בשפה פשוטה ככל שניתן, עם הסבר פשוט למושגים מורכבים ומענה ממוקד על שאלות נפוצות שבאמת מעניינות את המטופלים. לצורך העניין, אם הגב כואב, אף אחד לא רוצה לדעת מהו מבנה החוליות בגב וכיצד מנתחים אותן במידת הצורך. אנשים רוצים לדעת למה כואב להם, האם יש פעולות שהם יכולים לעשות בעצמם כדי להקל על הכאב ובאילו מקרים הם צריכים לפנות לייעוץ של רופא מומחה.
     
    "בדרך כלל, כשרופאים פותחים מרפאה פרטית, הם משקיעים המון בעיצוב מרשים, במיקום מרכזי ובחלל שישדר יוקרה ומקצועיות. אני חושב שדווקא השקעה באתר מקצועי שיהיה גם מקור ידע אמין ומקצועי, בסופו של דבר תביא הרבה לקוחות אל הקליניקה המרשימה", מוסיף מיכאל.
     
    לאורך השנים, מיכאל ליווה רופאים רבים וסייעה להם להגדיל במידה ניכרת את היקף המטופלים והנוכחות ברשת. אם גם אתם רוצים לבחון כיצד לייצר אתר איכותי שבאמת יעבוד בשבילכם, מוזמנים לבקר באתר.