שבוע המודעות לבריאות הנפש שצוין השבוע ברחבי הארץ ובכנסת מגיע לסיומו, ובכירים בתחום מברכים על היוזמה של חברי הכנסת לעסוק בנושא ולהעלות את המודעות הציבורית. 

“כל אירוע כזה מגדיל את השוליים של הקהילה הזאת לאנשים שלא יודעים שהיא קיימת ונותנת העצמה לאנשים שנמצאים בתוכה”, מסביר ד”ר צבי פישל, יו”ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש. “כשמדמיינים חולה פסיכיאטרי, חושבים על הקיצוניות הרעה מכל ומשליכים עליה את כל הפחדים שלנו. שאולי מדובר בסוג של מפלצות. ככל שנראה יותר אנשים שחיים בינינו בקהילה, חלקם הגדול מצליחים מאוד, חלקם גם מוכרים מאוד, מבינים את רוחב הקשת של ההתמודדויות הנפשיות”.

בכל הנוגע לסטיגמה החברתית על בריאות הנפש מוסיף ד”ר פישל: “היא הולכת ופוחתת ואנחנו רואים את זה בתקשורת, בכל רמות הממשל, בחברה ובמערכת החינוך. הסטיגמה היא תגובה אוטומטית שקורית לנו כשאנחנו שומעים על נושא ומייחסים לו כל מיני דברים לא מבוססים, אבל יש להבדיל בינה לבין האפליה שנגררת אחריה. בין להתעלם לבין לפגוע, יש אפשרות לעזור לאותו אדם”. 

צבי פישל (צילום: יניב צדוק)
צבי פישל (צילום: יניב צדוק)

דפנה בסטר, יו”ר עמותת הידידים של בית החולים גהה לבריאות הנפש, מוסיפה כי “היה צריך שבוע כזה למודעות ולניפוץ הסטיגמה. אין אדם שאין בסביבתו לפחות מישהו אחד שמתמודד עם מחלה נפשית, וכולם מתביישים. אני חושבת שהפעילות הזאת עוזרת מאוד לאנשים לא להתבייש. כשאתה לא מתבייש במחלה, אתה מטפל בה ומבריא. 

"המטרה היא להפסיק את ההסתרה ולעודד אנשים לטפל בעצמם. מהבחינה הזאת שבוע מודעות שכזה הוא עוד צעד בדרך להשגת המטרה”. 
בסטר מציינת כי כבר לפני שש שנים יצאה אגודת ידידי גהה בתוכנית שמטרתה להוריד את הסטיגמה מהתמודדות נפשית ומוסיפה: “אני חושבת שמה שנעשה עכשיו בכנסת ובתקשורת עוזר מאוד”. 

דפנה בסטר (צילום: יניב צדוק)
דפנה בסטר (צילום: יניב צדוק)