תושב חיפה בן 41 מת אמש (שני) בבית החולים רמב"ם שבחיפה, לאחר שעל פי החשד צרך את הסם "נייס גאי", שהכיל ככל הנראה גם רעל עכברים. זאת, כחודש וחצי לאחר שבן 31 מת בנסיבות דומות. בחודשיים האחרונים טופלו בבית החולים יותר מ-25 תושבים מהצפון שצרכו את הסם.

בד בבד, ועדת הבריאות אישרה היום להכניס חמישה חומרים נוספים לפקודת הסמים המסוכנים, בהם גם "קומיל פגקלון" ממשפחת ה"נייס גאי". עוד נכנסו לרשימה הסמים אמינורקס המוכר כ"חגיגת", סם ההזיות מוסקימול, "איזוטוניטזן", שנקשר למקרי מוות רבים בצפון אמריקה ונמכר ברשת כתחליף לפנטניל, וכן החומר "Lisdexamfetamine", הקיים בתרופות להפרעות קשב ואכילה וקיים סחר לא חוקי שלו.

במהלך הדיון, חשף נציג המכס כי ב-2020 חלה עלייה של 800% בכמות הסמים הסינתטיים שנתפסו בכניסה לישראל, בהשוואה ל-2019.

"מדובר בצעד חשוב לשמירה על בריאות הציבור, בדגש על הדור הצעיר שחשוף היום יותר מאי פעם לאותם חומרים מסוכנים", מסרה יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן. "אתמול הכרזנו על הקמת ועדה משותפת, יחד עם ועדת הסמים, שתדון בנושא של טיפול בהתמכרויות במטרה להגן, לשמור ולטפל בנושא על כל היבטיו - חינוך, סביבה, גילים, סוג הסמים, לדעת מה קורה בעולם וכאן ולפעול בהתאם".

ד"ר ברק שפירא ממשרד הבריאות אמר בדיון כי "אנחנו בתקופה של הסמים הסינטטיים, סמי הפיצוציות למיניהם. השונות שלהם מאוד גבוהה וכל תקופה מגיע אחד חדש. מדובר בחומרים שמאתגר מאוד לבחון את מסוכנותם. יש לנו הרבה אשפוזים שקשורים לסם הנייס גאי והחומרים שמרכיבים אותו".

"בעבר חשבנו שזה סם של צעירים, הוא נכנס לשוק כתחליף לקנאביס", הוסיף שפירא. "אבל היום הוא כבר משמש בהרבה מקרים כתחליף לסמים 'ותיקים' כמו הרואין, קוקאין וכו' ואנחנו רואים הרבה שימוש משותף".