בימים אלו מתכנסת ועדת סל הבריאות להכריע מי יהיה זכאי לתרופה ושירות רפואי. חשוב להזכיר כי סוכרת מהווה את אחד הסיכונים הגדולים ביותר המביאים לתמותה מקורונה. יש לחדול מהאפליה כלפיי סוכרתיים מסוג 2 אשר חשופים לאותם סיבוכים כתוצאה מהשפעות הנגיף.

לפני כשנתיים העולם השתנה לחלוטין מכפי שהכרנו כשנגיף הקורונה שינה את אורח חיינו והביא להשפעות מרחיקות לכת. סוכרת היא אחד מהסיכונים הגדולים ביותר המביאים לסיבוכים ותמותה מקורונה. מחקרים מצאו שקרוב ל-40% מהנפטרים מקורונה היו סוכרתיים וכי 10% מהסוכרתיים החולים בקורונה מתים תוך 7 ימים. 

נתון מדאיג זה, שלא היה קיים ולא היה מוכר לנו לפני תקופת הקורונה משפיע על הטיפול שנהפך לאגרסיבי הרבה יותר עבור הסוכרתיים, עם ריבוי זריקות אינסולין במיוחד לסוכרתיים מסוג 1, אבל גם עבור חלק מהסוכרתיים מסוג 2 שעלולים לחוות תנודות קשות וקיצוניות ברמות הסוכר בדמם כתוצאה מטיפול אגרסיבי זה. 

ד''ר חוליו ווינשטיין (צילום: יבגני נפומנישי)
ד''ר חוליו ווינשטיין (צילום: יבגני נפומנישי)

לאור החיים לצד הנגיף, סוכרתיים חייבים לנקוט במשנה זהירות גדולים אף יותר על מנת להימנע מסיכון: עליהם לבדוק את רמות הסוכר בדם לעתים קרובות יותר, זאת באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות, לערוך בקרה ושמירה על התזונה היומית ולהימנע ממתח וסטרס שעלולים לגרום לרמות הסוכר בדם לצאת משליטה. בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על ביצוע פעילות גופנית אשר מגבירה את זרימת הדם ולקיים אורח חיים רגוע וללא לחצים, מאוד מומלץ לאמץ פעילות מרגיעה באופן קבוע אשר משחררת לחצים. כמו כן, נחוץ ביותר להמשיך לשמור על כללי הזהירות - לעטות מסיכה ולשמור על כללי הריחוק המתבקשים. 

האתגר המרכזי של חולי הסוכרת הוא ניטור רמות הסוכר בדם כדי לשאוף להיות תמיד באיזון המתבקש. חשוב לציין כי בישראל נכון להיום, רק סוכרתיים מסוג 1 זכאים לקבל מסל הבריאות מכשיר לניטור רציף של רמות הסוכר בדם ואילו סוכרתיים מסוג 2 אינם זכאים לקבלו. המכשיר מאפשר לדעת בכל רגע נתון את מצב רמות הסוכר בדמם, ללא דקירות אינסופיות, ועם טכנולוגיה פשוטה ומתקדמת. אחוז יחס קטן של סוכרתיים מסוג 2 מקבלים טיפול אגרסיבי, עם ריבוי של זריקות אינסולין ביממה וחשופים לאותם סיכונים, היפוגליקמיה מסוכנת בעיקר כמו סוכרתיים מסוג 1 אך אינם מחזיקים באותה טכנולוגיה חדישה. על כן, חולים אלו מופלים לרעה בהשוואה לסוכרתיים מסוג 1. חברי וועדת הסל חייבים לתת את הדעת לעיוות זה ולתקנו. 

היום (14 בנובמבר) אנו מציינים את יום הסוכרת הבינלאומי במטרה להעלות את המודעות ולהביא לשליטה ולפעול למניעתה של המחלה. במקביל, מתקיימים דיוני הוועדה לקביעת סל הבריאות הישראלי. אני קורא לוועדה לשים מול עיניה את האפליה בין סוכרתיים מסוג 1 לסוכרתיים מסוג 2, דווקא בעת הזו. יש לאפשר לכל הסוכרתיים בקרה מתמדת הרבה יותר אינטנסיבית ולהגן עליהם בכל דרך אפשרית כאשר מגיפה עולמית עדיין נמצאת איתנו ולא הולכת לשום מקום. 

הכותב הוא מנהל יחידת המחקר בסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת