כאשר יש חוסר ביטחון עצמי האדם סובל, מכיוון שהוא לא משיג את מה שהוא באמת רוצה. אדם זה מפחד, מתבייש, חושב שלא מגיע לו, קיימת הימנעות לעשות דברים מסוימים בעקבות  הפחדים או החששות של מה יחשבו או מה יקרה כש.. והרי אם הוא מאמין בכך הוא ימנע בכל דרך אפשרית להגיע למטרות שלו במידה ובדרך ישנם "אבנים" אשר מהם הוא כה חושש. בנוסף כאשר החוסר ביטחון נמוך ישנה השוואה לאנשים אחרים, קנאה, ריצוי, קושי לשים גבולות ותסכול רב. 

מה לביטחון עצמי קריירה ומערכות יחסים?

הכל קשור להכל.

בחירת מקומות עבודה בינוניים מינוס, מערכות יחסים, הימנעות מדברים שחולמים לעשות ופחד לתפוס את המקום שאתם כה רוצים קשורים באופן ישיר לביטחון עצמי והערכה עצמית נמוכה.
 
החדשות הטובות הם שיש מה לעשות עם זה!
 
כן זה ידרוש מכם עבודה עצמית ודרך אבל זה יהיה שווה את הכל כי ביטחון עצמי הוא חופש אישי .
 
האם אתם רוצים לחיות בחיי חופש בהם השאיפות יגדלו ולא תפחדו להוציא את הדברים לפועל? וסוף סוף להיות חופשיים לעשות את מה שבאמת בא לכם?
 
האם לא נמאס לכם לשבת ולהביט איך כולם בעבודה מתקדמים מבקשים העלאה ואתם שותקים, כי הפחד משתק? 

אז מה לעשות כדי לשפר את הביטחון העצמי?
לפני שמתחילים חשוב להבין מה אתם חושבים על עצמכם? כמה הביטחון העצמי שלכם גבוה או נמוך? באילו מקומות הייתם רוצים לשפר? 

כמה אתם חושבים שאתם שווים? לפי איזה פרמטרים? מה השיח הפנימי שלכם עם עצמכם? חשובה דעתכם האישית בלבד!

אנשים מעריכים את עצמם על פי מילים, תיוגים או מעשים  שההורים, החברים, דמויות שהיוו סמכות כמו מורים אמרו. ביטחון והערכה עצמית נבנים עוד מגיל הינקות עד גיל 12 לרוב.

הגורם החשוב ביותר המשפיע על הילדים הם ההורים
בפועל אתם בטח מבינים שאם קיבלתם פידבקים חיוביים מהוריכם כילדים אתם חושבים דברים חיוביים על עצמכם אך אם לא כך היה הדבר וההורים הקטינו, השוו, התעלמו או שחוויתם חרם מילדים השווים לכם, הביטחון נפגע.

החדשות הטובות הם, שזה בהחלט אפשרי לשפר את הביטחון העצמי כאשר מודעים לדברים הללו. תחשבו לרגע, לרוב מה שאתם חושבים על עצמכם בעצם לא שלכם, אלא הפידבקים של אנשים אחרים מעולמם האישי בלבד שקיבלתם מגיל קטן. 

בעצם מה שנאמר לכם עד גיל 12 לרוב יצר את נוסחת הניצחון בה אתם חיים היום.

אז מה עושים? איך נשפר את הביטחון וההערכה?

  1. חשוב להבין מה הם המחשבות שלכם, איזה שיח אתם מנהלים בינכם לבין עצמכם.
    חשוב להבין שאתם לא מה שאמרו לכם ולא התיוגים ששמו עליכם ולסלוח למי שפגע - עבור החופש האישי שלכם.

    זיהוי האמונות המגבילות זה הצעד הראשון בגירושם מהראש:
     
    1. עשו רשימה של הדברים הפחות חיוביים שאתם חושבים על עצמכם.
     
    2. נסו להיזכר איפה שמעתם את הדבר? מי אמר אותו? (תמיד ישנו אדם שאמר דבר זה).
     
    3. לאחר שהתמונה ברורה, תפרדו מהמילים/ תיוגים/ עלבונות הללו על ידי מכתב סליחה לאדם שאמר לכם את הדברים הללו בין אם זה הורה או חברים לכיתה. הסליחה משחררת אתכם, כאשר אתם סולחים לאדם אחר אתם חופשיים.סליחה משמעותה שאתם לא מוכנים שהחוויה תשפיע יותר על החיים. אתם בוחרים להיות אחראי ולא קורבן על החיים שלכם.
     
    4. בכל אדם יש ילד/ה, שחוו את האירועים הללו. רשמו לאותו הילד/ה שבכם מכתב סליחה. הם בהחלט צריכים אתכם. תסלחו לעצמכם שהאמנתם למילים הקשות האלה. גלו חמלה ואהבה כלפי עצמכם.
  2. תבינו שרק אתם קובעים מי אתם ! היום כאנשים בוגרים אתם יכולים לבחור. אתם חופשיים לבחור מי להיות.

    עד עכשיו הנוסחה המנצחת שבחרנו להיות עד גיל כ-12 שירתה אותנו, היום אתם בוגרים וביכולתכם לבחור מי אתם רוצים להיות ולעבוד
    על זה.
     
    איך?
     
    עשו רשימה של 10 אנשים אותם אתם מעריכים, רשמו איזה ערכים אתם מעריכים בהם (לא חייבים להיות אנשים שאנחנו מכירים), למשל: ביונסה - יצירתית, חכמה, וסמכותית. גל גדות- נשית, חמה, חכמה. אבא- טוב לב, עוזר.  לאחר מכן, עברו על הרשימה של הערכים שרשמתם ללא שום קשר לאדם שנרשם, ככל הנראה יהיו שם כמה שרשומים מספר פעמים, זה בסדר.

    לאחר מכן, רשמו רשימה מסודרת של ערכים ללא הדמויות, תגלו שאלה הם הערכים שלכם או כאלה שאתם רוצים לחזק בעצמכם. שימרו את הרשימה הזאת היא חשובה! הערכים הם האדם שאתם.
     
    ישנם ערכים מהרשימה שנרצה לחזק לכן נבחר עד שני ערכים שאנחנו רוצים להכניס  אל חיינו ולחזק אותם, לדוגמא : אומץ. נתרגל את הערך 21 יום, לא משנה מה קורה אנחנו הערך שבחרנו. כך ניצור ערכים מבחירה אישית ונחזק את עצמנו. 
  3. פוקוס למה אתם כן! אנשים נוטים לומר מה הם לא ושוכחים מה וכמה הם כן. הגיע הזמן לשים פוקוס על החיובי שבכם ולהפסיק לתת "במה" ללא.
     
    לכל אדם יש הצלחות בין אם גדולות וקטנות. במירוץ החיים אנחנו שוכחים מאותן הצלחות וזה נראה כלא חשוב כבר, אבל דווקא ההצלחות הללו הם העוגנים שלכם.
    א. קחו מחברת / יומן או פתחו מחשב ורשמו לפחות 10 הצלחות שלכם שאתם גאים בהם. גלגלו את הזיכרון לילדות. 
    ב. התבוננו על רשימת ההצלחות ורשמו בזכות מה הצלחתם בזה? אילו תכונות אופי / מיומנויות זה דרש ממכם?

    הרשימה תעשה לכם סדר בדברים ותזכיר לכם את מה שכבר שכחתם. לאחר תרגיל זה, ממליצה לעשות תרגיל הצלחות כל יום, בו תרשמו כל יום 3 הצלחות אפילו הקטנות ביותר, כך הפוקוס יהיה על החיובי והביטחון יעלה.

  4. לעשות דווקא את מה שמפחיד בצעדים קטנים.
    להילחם בפחד ניתן בעזרת טכניקת צעדים קטנים. עשו את מה שמלחיץ אתכם את הדבר שנראה גדול כאריה צעד, צעד - רק כך תנצחו אותו.
     
    לדוגמא אם אתם מפחדים לדבר מול קהל, בחרו קהל קטן ותרגלו, הסתכלו רק על אדם אחד , הסבו אליו את כל תשומת הלב ודמיינו שמדברים רק אליו. על ידי תרגול והתמדה ניתן לנצח את הפחד.
     
    דוגמא נוספת היא ראיונות עבודה, במידה ואתם ממש חוששים מראיונות עבודה עקב ביטחון עצמי נמוך, קבעו ראיונות עבודה שאתם לא מעוניינים בהם על מנת לתרגל. כך כשתגיעו לראיון עבודה שאתם רוצים להתקבל הלחץ ירד.
     
    קחו את הדוגמאות הללו לכל תחום אם דייטים, ארוחות משפחתיות וכו'. חשוב להבין שאנשים הם שווים, לא כולם יאהבו אתכם וגם לא חייבים וזה בסדר.
  5. מקסימום אתם תצליחו
    פעמים רבות אדם חושש לעשות דבר מה עקב חוסר ביטחון עצמי ופחד להיכשל. הבינו שאת הלא כבר יש לכם מקסימום יהיה כן ותצליחו.  
    עצם הידיעה הזאת גורמת לשחרור לחץ מיותר. תפעלו כך בחיים, מקסימום תצליחו .
  6. תפתחו את החוזקות שלכם
    פעמים רבות אנשים מנסים לעשות דברים אשר בהם הם חלשים יותר, שזה מעולה! יחד עם זאת, העצימו את מה שקיים בכם. לכל אדם יש סט של חוזקות שאותו מומלץ לטפח.
     
    על ידי כך גם הביטחון עולה מכיוון שתרגישו טוב במקום הזה, תגדלו ותקבלו פידבקים חיוביים.

למידע נוסף ותרגילים פרקטיים לשיפור ביטחון עצמי.

לסיכום, הדרך לשיפור ביטחון עצמי והערכה היא לחלוטין אפשרית, היא דורשת דרך, פיתוח אומץ, תעוזה ואהבה עצמית. אם מאתגר לכם לבד ניתן בהחלט להיעזר באיש מקצוע. תאפשרו לעצמכם לפעול בצורה קלילה ובהירה בעולם. אל תפחדו לשמוע לא, זה לא אומר עליכם כלום, לגדולי האנשים אמרו לא עשרות פעמים עד ששמעו כן. 

חשוב להבין שאין אדם שיש לו 100% ביטחון עצמי בכל תחומי החיים אך יש קבלה עם הטוב והפחות טוב שבנו וזה בסדר.

אז איך אתם מתכוונים לפעול?
מה לקחתם מהטיפים והולכים כבר להכניס לחייכם?
עוד על הנושא באתר גראטוס בריאות.

נכתב על ידי מאשה מורן וייסמן, מאמנת בכירה לחיזוק ביטחון עצמי (ICCM).

הנושא של ביטחון עצמי קרוב לי ללב, כנערה התמודדתי עם חוסר ביטחון עצמי, ולכן חקרתי אותו לעומק ועדיין חוקרת. בחרתי לעזור ממקום שחווה את הדברים לכן למדתי את תחום האימון. כיום מקבלת בתל אביב ובזום. לטיפים, השראה ויצירת קשר, מוזמנים לדף הפייסבוק שלי:

https://m.facebook.com/mashavcoach/